Närapå 100 Supercharger laddstolpar i Sverige

Superchargers_nr

Vanligaste snabbladdaren i Sverige heter Tesla Supercharger. Det pågår en revolution helt i det tysta. Nu när anläggningen vid Sillekrog nära Nyköping också har invigts finns det sammanlagt 96 Supercharger laddstolpar i Sverige. Långt fler än de 54 ChaDeMo laddstolpar och 41 CCS dito som finns i vårt land. De 96 Supercharger laddstolparna är fördelade på 13 orter i Sverige – varje Supercharger anläggning har mellan 6 och 8 laddstolpar.

Utvecklingen har gått svindlande snabbt: första anläggningen i Sverige invigdes för bara 5 månader sedan! På dessa korta fem månader har Tesla Motors sprungit förbi alla andra så kallade ”satsningar” och ”projekt” och ”framtidsoptimism” – så går det när man gör saker istället för att bara klämma ur sig fina ord.

Samma snabba utveckling har skett över hela världen: Tesla Motors har nu sammanlagt ca 850 Supercharger laddstolpar fördelade på ca 110 ställen i Europa! Jag skriver ”cirka” för nya anläggningar invigs bokstavligen dagligen, alla siffror blir snabbt inaktuella. Utbyggnaden sker i sådan hög fart att Tesla Motors har slutat ha högtidliga invigningar av varje enskild station. De bara byggs och slås på, utan fanfarer.

Superchargers_country

Ovanstående graf från supercharge.info visar att Kina har snabbt kommit upp till andraplats (efter USA med fn 136 anläggningar som inte är med i diagrammet) över länder med flest Supercharger-anläggningar. Sverige är på en hedrande sjätteplats. Räknar man istället Superchargers per invånare kommer Sverige faktiskt på andraplats, efter vinnarlandet Norge.

Trots att Tesla Motors alltså redan har byggt långt fler laddstolpar än alla andra i Sverige och Europa så läser man fortfarande utredningar och artiklar om ”satsningar som ska göras” någon gång i en avlägsen framtid. Det blir nästan roligt när man läser om EU-kommissionens plan på 35 snabbladdare i Sverige, eller Tyskland som ska satsa 5 miljarder kronor på att bygga ett laddnätverk som ska möjliggöra resor från Nordsjökusten till alperna. Tesla Motors har redan byggt ett sådant nätverk! Du kan redan idag åka kors och tvärs i Europa med elbil! Du kan redan idag nå de flesta städerna i Sverige med Tesla Model S (medges, med enorma omvägar via Norge i nordligaste Sverige ovanför Umeå). Och utbyggnaden av Superchargers kommer att fortsätta år efter år. På Tesla Motors hemsida kan man se deras planer för de kommande två åren.

Christian von Koenigsegg sa när han talade på Elbilskonferensen i Helsingborg tidigare i år att elbilsrevolutionen kommer att hända vad än politikerna gör. När det gäller snabbladdare har revolutionen redan hänt. När ska beslutsfattare vakna och inse att det där Europa-omfattande laddnätverket de fantiserar om finns redan! Att en aktör har redan byggt behövlig infrastruktur helt ur egen ficka. Inte nog med att Tesla Motors inte fick en enda krona i bidrag för att bygga sina laddstolpar – de fick betala för nöjet i form av miljoner kronor i moms och arbetsgivaravgifter!

Vissa tror fortfarande att Supercharger-nätverket endast är till för Tesla Motors bilar. Men Tesla Motors VD Elon Musk har faktiskt bjudit in alla biltillverkare att köpa in sig i den. Infrastrukturen är på plats, allt de behöver göra för att få tillgång till den är en engångsavgift per såld bil. Sedan får bilen livstids tillgång till gratis el från alla Supercharger laddstationer. Och ju fler som ansluter sig desto mer kommer nätverket att byggas ut. Enda stället skon klämmer på är övriga elbilars klena räckvidd – de måste klara minst 20 mil för att kunna ta sig mellan Superchargerstationerna. När ska någon (annan än Tesla) släppa en elbil med vettig räckvidd?

 

Bookmark the permalink.
  • No way

    Nu låter ju 100 bättre än 96 men varför inte hålla sig till sanningen? :) Och är alla 96 helt strömsatta än förresten?

    !00 blir det inte än på ett halvår eller så (eller när de nu börjar bygga igen efter vintern).

    • http://teslaclubsweden.se Tibor Blomhäll

      Det finns 10 ställen med 8 Superchargers, 3 ställen med 6, och en med 2. Summa 100.

      • No way

        6 vid Max Infracity, 6 i Sundsvall, 6 i Karlstad, 6 i Sillekrog, 6 i Jung. Resten har 8 och så 2 vid service center i Stockholm. Summa 96.

        • http://teslaclubsweden.se Tibor Blomhäll

          Olika kartor uppgav olika många laddstolpar. Därför har jag nu förutom att ha kontrollräknat på Tesla Motors officiella karta även kollat fotografier på de olika stationerna – och kan konstatera att du har faktiskt rätt. Så jag har ändrat i artikeln.

          Jag kan bara beklaga misstaget jag har gjort – det finns så många Superchargers i Sverige så det börjar bli svårt att hålla reda på dem alla!

          Jag hoppas inte diskussionen om 96 vs 100 på något sätt tagit fokus från artikelns egentliga kärna, att Tesla Motors har på 5 månader gjort ett enastående jobb både i Sverige, övriga Europa, och resten av världen!

          Än en gång beklagar jag mitt misstag.

          • No way

            Vackert. :) Och jag tvivlar på att en liten faktakorrigering har haft någon inverkan på en i övrigt mycket bra artikel.
            Det är ju ett lyxproblem att antalet böjar bli svåröverskådligt, vi får hoppas att den snabba utvecklingen fortsätter och att jag inom en snar framtid får påpeka en korrigering till 196 och 296 stolpar. ;)

            När jag började följa Tesla för ungefär 10 år sedan så förstod jag att de hade något stort och häftigt på gång, men jag hade inte kunnat tänka mig att det skulle se ut på det sättet som det gör idag.

      • besser_wisser

        Det samsvarer ikke med Teslas offisielle tall, Holder jeg service-senter unna (ingen der ifølge Tesla) så er tallet 94. http://www.teslamotors.com/findus#/bounds/59.978035,10.9476642,59.8096749,10.6225689,d?search=store,service,supercharger
        Men uansett: en imponerende utbygging som ingen andre er i nærheten av.

  • UmeSverker

    Måste alltid någon klaga? 96 eller 100 spela roll.
    Förmodar att du ”No way” har synpunkter på både det ena och det andra här i livet.
    Ibland är det bra att vara nöjd när man läst och njutit en välskriven och underhållande artikel.
    Ser framemot att snart besöka dom 5 SC i Sverige som jag inte hunnit med och ytterligare någon i Danmark. Snart skall jag till St.Anton snowboarden är slipad och vallad. Såg den SC i Anton förra våren men då hade jag tyvärr inte fått min helt underbara Tesla än.

    • Kingsthrone

      Klart det spelar roll om rubriken lyder:
      100 Supercharger laddstolpar i Sverige

      ”Snart 100 laddstolpar i Sverige” hade varit närmare sanningen. Ska man ange en siffra så bör ju den stämma överens med verkligheten. Annars skulle man kunna använda ord som ”många”, istället för 100.

      Om du gör ett jobb åt mig för utlovade 100 kr/timme. Du jobbar en timme och får 96 kr. Spelar roll! Var glad istället!

  • Pingback: ChaDeMo! - Tesla Club Sweden