32,000 mil med Tesla

Tesloop

Diskuterar man elbilar med folk dyker alltid frågan om batterierna upp förr eller senare. Hur länge håller de? Vissa rentav påstår självsäkert att batterierna bara håller några tusen mil sen måste man byta dem. Kommer man då och påstår att elbilars batterier har längre livstid än själva bilen stämplas man ofta som blåögd elbilsfantast.

Men sen hör man talas om bilar som till exempel den som företaget Tesloop använder. Tesloop kör en limousinservice mellan Los Angeles och Las Vegas, bilarna kör kontinuerligt fram och tillbaka den 43 mil långa sträckan mellan städerna. På så sätt får bilarna snabbt många kilometer på räknaren. 32,000 mil (200,000 miles) tog lite över ett år att tillryggalägga. Dessa bilar körs mycket hårdare än även taxibilar.

Bilarna körs i hög fart på motorväg i gassande ökensol, så elförbrukningen är extra hög. (De flesta kilometrarna körs med autopilot förresten.) Därför laddas bilarna till 100% vid varenda laddning, inte som brukligt till 90%. Trots den minst sagt omilda behandlingen har batterierna i bilen som nu nått 32,000 mil degraderats med endast 6%.

Hur har bilen stått sig i övrigt under dessa 32,000 mil? Hur mycket har gått sönder?

Efter 5,000 mil fick de ett samtal från Tesla om att främre motorn skickade ut felkoder om låg effekt. Bilen skickade felkoderna trådlöst till Teslas verkstad som ringde Tesloop – chauffören själv hade inte ens märkt nåt fel på bilen! Efter bokning av tid togs bilen in och främre motorn byttes på garanti.

Förutom det har de behövt byta bilens batteri… alltså inte det batteriet, utan det lilla 12V blybatteriet även elbilar har och som inte orkar ens tillnärmelsevis så länge som moderna elbilsbatterier. Och så ett stort antal däck förstås som slits snabbt på långresor i ökensolen. Annars har de inte behövt byta något annat – inte ens bromsbelägg!

Och så strax efter 32,000 mil fick de plötsligt enorma problem med räckvidden. Plötsligt ville inte bilen åka mer än nån mil innan den hävdade batterierna var tomma. Har batterierna äntligen packat ihop så som pessimisterna påstått? Nej, det framkom att det fanns en bugg i bilarnas mjukvara som ingen förut hade hittat för ingen hade kört så långt – räckviddsberäkningen blev helt uppåt väggarna fel. Tesla har åtgärdat buggen nu så framtida bilar som når 200,000 miles inte ska råka ut för den igen.

 

Vi hör liknande historier från andra elbilar också som har kört långt: som Nissan Leaf taxin som har kört 16,000 mil och har fortfarande alla 12 batteristaplar kvar. Efter mer än 25,000 körningar kör även den bilen fortfarande med original bromsbelägg, precis som Teslan ovan. Taxibolaget sparar enligt egen utsago $13,000 per år på bensin- och verkstadskostnader.

 

Hur många långmilare behövs det för att övertyga skeptikerna?

 


TCS två år sedan: Volkswagen e-Golf provkörd

För två år sedan provkörde vi Volkswagen e-Golf, elbilen som så förtvivlat låtsas att den är en fossilbil att den har till och med en motorblock i plast under motorhuven. Läs vår recension här.

 

Tagged , , , . Bookmark the permalink.
  • Top 12

    18.000 mil och ingen nämnvärd skillnad på batterier, ingen service än, tänker att jag borde men har inte haft tid och ork än, kanske till våren, garantier gäller tydligen även utan service.

  • Fredrik_Gustavsson

    Hur många som behövs för att övertyga skeptiker? Riktiga skeptiker? Ett statistiskt signifikant underlag förstås!
    Jag lutar åt att det stämmer att batterierna klarar sig riktigt länge, men än så länge är det mest anekdoter. När någon tagit sig för att göra en randomiserad studie med tydligt resultat är jag helt övertygad ;)

  • jan andersson

    Otroligt 32000 mil och batteriet hade bara förbrukats med 6%
    Frågan är vad bilverkstäderna ska göra sedan HÅLLBARHETEN ÄR JU MYCKET
    STÖRRE ÄN MOTSVARANDE BENSINBIL.