$35,000 Tesla Model 3 är här

M3_SR_designstudio

I natt klockan 23 svensk tid släppte Tesla sin billigaste bilmodell hittills: den länge utlovade Standard Range Tesla Model 3.

Den nya instegsmodellen har bakhjulsdrift, 35 mils räckvidd enligt amerikanska EPA körcykeln, 209 km/h toppfart, och 0-100 km/h acceleration på 5.9 sekunder. Pris $35,000. Leverans inom 2-4 veckor i USA.

Vill man ha en aningen vassare bil kan man välja Tesla Model 3 Standard Range Plus med 39 mils räckvidd, 225 km/h toppfart, och 0-100 km/h acceleration på 5.6 sekunder för $37,000. Dessutom med delar av premium interiörpaketet inkluderat, se nedan.

Det märks tydligt att Tesla släppte $35,000 varianten för de ville uppfylla sitt löfte – men de hoppas de flesta kunderna väljer SR+ modellen för $2000 extra.

Just nu kan man välja mellan 6 olika versioner av Tesla Model 3 i USA: bakhjulsdrivna SR, SR+, MR och LR och fyrhjulsdrivna LR och Performance. Tesla verkar ha slängt ur sig en massa olika modeller för att se vad som “fastnar på väggen” – de kommer troligtvis begränsa antal modellvarianter när de sett vilka folk föredrar.

Autopiloten klyvs nu i två delar: standard autopiloten för $3000 innehåller “klassiska” filhållaren och adaptiva farthållaren. Navigate on autopilot, autopark och summon flyttas till fullständiga självkörningsförmågan för $5000 extra. Summon utökas till att kunna navigera bilen runt hela parkeringsplatser. Senare i år utlovas automatisk körning på stadsgator. (Troligtvis under förarens överinseende i början, precis som autopiloten.)

Tesla har kämpat i över ett år nu med att få ner sina kostnader så att de kan lansera sin billigaste folk-elbil med vinstmarginal. För att kunna komma i mål har de nu fått offra sina butiker. Tesla kommer stänga de flesta av sina utställningslokaler och i framtiden enbart sälja sina bilar online.

För att få kunder våga beställa bilar osedda och utan provkörning inför de 7 dagars ångerrätt: är man inte nöjd med bilen man köpt kan man returnera den upp till en vecka efter köpet (körda max 160 mil) och få pengarna tillbaka.

Företaget sänker även priset på alla sina bilar med omkring 6% som en följd av kostnadsbesparingen från butikerna.

 

De svenska instegspriserna för Tesla Model 3 har sänks till 616,300:- för Long Range versionen och 733,300:- för Performance. Enkla autopiloten kostar nu 33,200:-, fullständig självkörningsförmåga kostar 55,000:- till.

Enligt SMS från Tesla bjuder de på autopilot till alla som redan beställt Model 3 med gamla högre priset. Beställde man Model 3 utan autopilot får man nya enkla autopiloten i alla fall. Beställde man sin bil med enhanced autopilot får man både autopilot och fullständig självkörningsförmåga.

Standard Range versionen går inte att beställa i Sverige än. Enligt tweet från Elon Musk kommer det dröja 6 månader innan den blir tillgänglig i Europa. (Tesla vill tydligen mjölka ur marknaden med Long Range modellen först. Skulle de släppt SR här nu skulle folk avbeställa sina beställda LR på löpande band.)

Via mjukvaruuppdatering får Long Range versionen av Model 3 längre räckvidd, Performance versionen högre toppfart och båda bilarna något starkare motorer. På beställningssidan vässades accelerationssiffrorna för Model 3 med 0.1 sekunder: LR accelererar nu 0-100 på 4.7 sekunder, Performance på 3.4 s. Performance fick även 11 km/h högre toppfart, 261 km/h. Räckvidderna är (än så länge) oförändrade då Tesla måste nu göra om WLTP testerna. (Kan det ha varit det som ställt till med svenska registreringen av bilarna? Det ryktas om att det var registreringen av WLTP siffrorna som det var strul kring.)

Istället för butiker kommer Tesla nu investera i serviceorganisationen. De utlovar service inom samma dag -rent av samma timme- av en servicetekniker som åker ut till kunden. Och de garanterar service överallt i de länder Tesla finns representerade i. Glada nyheter för Sveriges landsbygd!

M3_SR_interior

Billigaste Standard Range Model 3 får manuellt justerbara textilsäten och ratt, enklare ljudsystem, karta utan satellitbild och trafikinfo, och endast en öppen “korg” emellan framsätena, utan lock.

Standard Range Plus versionen får elmanövrerbara säten, bättre ljudsystem, standard navigation, LED dimljus och dockningsstation för mobiltelefoner i mittkonsollen.

Man behöver dock köpa premium interiörpaketet för att få sätesvärme bak, premiumljud med subwoofer, satellitbild och trafikinfo på kartan, webbläsare och streaming musik, och garageport öppnare.

Alla bilar oavsett utrustningspaket -även billigaste $35,000 modellen- får glastak, autofällbara uppvärmda backspeglar och möjlighet att streama musik från mobilen via blåtand.

Så hur gör man nu? Beställer Long Range? Eller väntar på Standard Range? Vad kan den få för svenska priser? Kommer Standard Range kännas sniket om Plus-modellen bara kostar $2000 extra? Dela med dig dina tankar i kommentarsfältet nedan!

Tagged . Bookmark the permalink.