40,000 mil med Tesla Model S

40000mil

Finska taxichauffören Ari Nyyssönen har kört över 400,000 km med sin Tesla Model S.

Efter 40,000 mil har batteripacket tappat endast 7% av sin kapacitet. Enligt Nyyssönen kom bilen 40 mil på en laddning när den var ny (i december 2014, med 85 kWh batteripack) – nu 40,000 mil senare kommer han fortfarande runt 37 mil på en laddning.

Han laddar bilen hemma varje natt, laddningen räcker sedan till dagens körningar runt Helsingfors. För säkerhets skull brukar han dock alltid plugga in bilen när han råkar stå i närheten av någon laddstolpe. Det finns fortfarande ingen Supercharger i Helsingfors-området så bilen har endast långsamladdats, eller laddats med 50 kW CHAdeMO adaptern.

Bilen har hållit förvånansvärt bra under åren. Rattservon gick sönder och fått bytas. Motorn byttes också en gång – och så gick batteriernas styrenhet sönder. ”Plötsligt påstod bilen att den hade 60 km räckvidd kvar trots att batterierna var tomma och de kunde inte laddas” berättar Nyyssönen. Medan batteripacket skickades till Nederländerna för reparation fick han tillfälligt låna en annan så han kunde fortsätta jobba. Alla reparationer gjordes på garantin – just den åttaåriga garantin utan milbegränsning var en av anledningarna han vågade satsa på den då nya teknologin 2014. Något han inte har ångrat, Nyyssönen är väldigt nöjd med bilen.

Problemet med rattservon känner vi igen, Tesla hade återkallat alla äldre Model S, byggda före 2016 för byte av bultarna som höll fast rattservon. Vissa tidiga Model S hade också problem med att deras motorer började låta illa på grund av dålig justering. Tesla roterade då motorerna mellan bilarna, plockade loss dem från en bil, bytte till en ny, och justerade utväxlingens kugghjul med nya distansbrickor innan de monterades tillbaka i andra bilar.

Konstiga felmeddelanden från batteripacket drabbade även en annan ”långkörare”: när Tesloops Model S passerade 32,000 mil (200,000 miles) ville bilen plötsligt inte åka mer än nån mil innan den hävdade batterierna var tomma. Det framkom att det fanns en bugg i bilarnas mjukvara som ingen förut hade hittat – för ingen förut hade kört så långt. Räckviddsberäkningen blev helt uppåt väggarna fel. Tesla fick snabbt rätta till buggen.

När Belgiska Teslaklubben undersökte hundratals Model S kom de fram till att batterierna i genomsnitt försämrades med 7% efter 10,000 mil. Försämringen av batterikapaciteten verkar dessutom främst ske under de första 5,000 milen – sedan avtar takten.

När elbilar var nya var många oroliga över hur batterierna skulle hålla. Ju fler elbilar vi nu ser åka riktigt långt desto mer ogrundat visar sig den oron ha varit.

Tagged . Bookmark the permalink.
  • Claes

    8 års garanti på Model S och X, men hur var det nu med garantin på Model 3? Hittar inte den siffran på Teslas hemsida under Model 3.

    • http://teslaclubsweden.se Tibor Blomhäll

      Your Model 3 is protected by a New Vehicle Limited Warranty for 4 years or 50,000 miles (80,000 km), whichever comes first. The Battery and Drive Unit in your vehicle are covered for a period of:

      * Vehicles with Standard Range Battery – 8 years or 100,000 miles (160,000 km), whichever comes first, with minimum 70% retention of Battery capacity over the warranty period.
      * Vehicles with Long Range Battery – 8 years or 120,000 miles (192,000 km), whichever comes first, with minimum 70% retention of Battery capacity over the warranty period.

      These warranties cover the repair or replacement necessary to correct defects in the materials or workmanship of any parts manufactured or supplied by Tesla that occur under normal use during the coverage period.

      https://www.tesla.com/support/vehicle-warranty-m3