50 fördelar med en elbil

 

model_3_v2

Vår medlem Zalman3 publicerade en lista på 30 fördelar med en elbil på vårt diskussionsforum. Snabbt fyllde de andra medlemmarna på med 20 punkter till så listan blev till slut:

1. Inga utsläpp när bilen körs.
2. Tystare än en fossilbil.
3. Effektivare än en fossilbil. Om en elbil kräver 50kWh för att köra upp på berget, så kanske man får igen 40kWh när man kör ner igen, netto förbrukning 10kWh. Om en fossilbil kör uppför berget krävs 150kWh, och när han kör ner bromsar han, och det blir bara värme, netto förbrukning 150kWh. Där kan alltså fossilbilen förbruka 15ggr mer på denna resa.
4. Man kan ladda hemma, varje morgon har man fulltankad bil.
5. Man kan med en app på ett enkelt sätt värma/kyla elbilen. En fossilbil kan ha en tex en dieselvärmare, som inte har någon avgasrening alls! Dessutom så finns ingen dieselkylare att få över huvud taget!
6. Transmissionen på en elbil har inga växlar och är mycket mjuk, ingen koppling finns och man kan inte få motorstopp.
7. Elbilens transmission har mycket högt vridmoment redan från start, enkelt att komma igång, även med tung last.
8. Mycket enklare att få till en bra antispinn och antisladd funktion med en elmotor. Den kan styra sitt vridmoment 100ggr per sekund, vilket är omöjligt i en fossilbil.
9. Bättre antispinn gör att däcken nöts mindre, mindre partiklar släpps ut i miljön.
10. En elbil kan bromsa med sin elmotor/generator, detta gör att bromsarna sällan behöver användas, mindre bromsdamm släpps ut.
11. Trafiksäkerheten är större i en elbil, med batterierna i golvet så får man låg tyngdpunkt, därför välter bilen inte så lätt.
12. Med batterierna i golvet så får man ett naturligt krockskydd, framförallt från sidan.
13. Med ingen eller liten motor fram så slipper man få en fossilmotor i knät när man krockar, hela fronten kan optimeras för att kunna ta upp krockkrafter på et bra sätt.
14. Lägre försäkringspremier eftersom det inte finns en dyr fossilmotor och en allt dyrare avgasrening. Bara avgasreningen kan kosta över 100.000kr på en dieselbil.
15. Elbilen kan ingå i ett energisystem med solceller och energilagring.
16. Skulle alla köra elbil, och Sverige slutar att importera olja för 30 miljarder, så tjänar Sverige som land, på ett eller annat sätt dessa 30 miljarder.
17. Sverige importerar idag ca50% av sin olja från Ryssland. Att ekonomiskt stötta Ryssland så de kan satsa mer på att köpa vapen, känns fel.
18. Den lättutvunna oljan sinar, nya oljefyndigheter är ofta dyr och svår att få fram, dessutom till ett högt miljömässigt pris, tex oljesand från Kanada.
19. Tillverkning av elbilar och batterier kan ske i Sverige, skapar fler jobb i Sverige.
20. Underhållet på en elbil är minimalt, kostnaden för underhåll kan därför minskas med minst 50%.
21. En elmotor kan tillverkas så att den håller i 1 miljon mil utan något underhåll alls!
22. I väldigt många länder är det ofta väldigt varmt, om man i en stad med 1 miljon bilar, där varje bil har en bränsletank på 750kWh, som förbränns och blir värme, då kanske stadens temperatur höjs med 1 grad, att då med en AC sänka denna grad kostar väldigt mycket energi.
23. I krig, storm, översvämmning eller annan katastrof liknande situation har det visat sig att bensinstationer snabbt slås ut. Det är enklare att får tag på el. Med solceller kan man ladda sin elbil, oavsett krissituation.
24. Man får en mycket bättre miljö i tex bilhallar, verkstäder när man inte har några utsläpp alls.
25. Kallstart på vintern är inget problem alls, en elmotor har inga problem med att ge full effekt direkt, även vid sträng kyla.
26. En elmotor kan överbelastas under kort tid utan att ta skada, om temperaturen inte blir skadligt hög.
27. En elmotor har extremt hög verkningsgrad, upp till 99%.
28. Att köra bilen endast med gaspedalen är möjligt i en elbil. Broms används endast vid en nödsituation.
29. Man kan övernatta i en elbil och inte behöva vara rädd för avgaser.
30. Man kan känna att man drar sitt strå till stacken för att minska CO2 utsläpp vid körning. Dessutom är det kul att köra en elbil!
31. Kabinöverhettningsskydd. Hundar och bäbisar överlever ”optimistiska” förare.
32. En elbil har mycket bättre andrahandsvärde än en fossilbil.
33. Bara 360kr i årlig bilskatt
34. Eftersom elmotor och transmission är så liten, kan en liten bil få stora utrymmen. Ofta finns bagageutrymme även under framhuven.
35. Elbilar klarar nu framtida miljözoner som nu införs i många Europeiska länder
36. Jag kör bil för 1-2 kr per mil
37. Jag tankar ofta el gratis på publika laddstationer
38. Jag betalar inga trängselavgifter i flera Nordiska länder
39. Jag har ett bra svar när mina barn och barn-barn ställer frågan ”men om ni visste allt det här, varför gjorde ni inget?”
40 En elbil har ingen brandfarlig katalysator, extra viktigt en torr sommar som denna
41. Gratis eller billigare parkering på vissa ställen
42. I vissa länder kan man köra i bussfilen, ha gratis vägtull och färjeavgift
43. Bra placering av parkeringen, tex IKEA har gratis laddplatser precis framför ingången
44. Mycket bra framkomlighet på vintern, provade start i backe med min 4WD elbil på isig vägbana, kan ta mig igång extremt mjukt. Kompisen provade med sin Audi Quattro 4WD manuell, han klarade inte att komma igång i samma backe eftersom hans koppling högg tvärt, började spinna och kom inte framåt.
45. Det finns igen kamaxel, vattenpump, vattenkylare, kylarslang, oljekylare, topplock, kolvar, vevaxel, vevstakar, ramlager, ventiler, tändstift, luftfilter, tändkablar, insprutning, bränslefilter, bränslepump, startmotor, fläktrem, avgassystem, katalysator, lambdasond, turbo, intercooler, wastegate, EGR-ventil, AdBluepump och behållare, bensintank, bensinvärmare, diverse datorer som styr och övervakar motor och avgassystem, all detta gör en elbil väldigt mycket billigare att tillverka och underhålla. Dessutom blir den mer driftsäker.
46. Man kan sälja bilar i shoppingcenter, istället för i en lokal där det luktar avgaser.
47. De som reparerar en elbil får en bättre arbetsmiljö eftersom de slipper avgaser, hantering av oljor mm.
48. Tryggare begagnatköp eftersom en elbil har så få rörliga delar, en elmotor är väldigt mycket mer driftsäker än en fossilmotor
49. Lättre att få leasingbolag att finansiera en elbil, det är i nästan omöjligt att köra sönder en elmotor, vilket är fullt möjligt med en fossilmotor
50. Begränsningen 1 minuts tomgångskörning gäller inte en elbil, sitta och vänta på någon i bilen är inget problem eftersom det går bara att värma eller kyla bilen efter behov, även när man står parkerad.

Bookmark the permalink.
  • Johannes Brorsson

    Tesla har väl som mål att deras elmotorer ska gå i ”1 million miles”. Alltså inte en miljon mil som det står i punkt 21.

    • Erik99

      Känns som en bra konstruerad elmotor kan nästan hålla hur länge som helst.
      Min pappa köpte en eldriven höfläkt 1960. I 58 år har den haft noll underhåll och varit utsatt för väder och vind, snö och kyla, utan problem.

    • Pontus

      Men 160.000 mil är ju ändå ganska bra, kan leva med det.