55% elbilar år 2040?

Marknadsanalysföretaget Bloomberg har publicerat en rapport Electric Vehicle Outlook där de gör prognos om elbilarnas framtida utveckling. Prognosen förutspår att år 2040 kommer 55% av alla sålda bilar vara elbilar och en tredjedel av världens alla bilar vara elbilar.

I fjol såldes det 701,000 elbilar i världen (plus 390,000 plug-in hybrider). Av dem hittade 4217 till Sverige. Till i år spår Bloomberg en uppgång med 42% globalt till 995,000 tillverkade elbilar.

Kina är elbilslandet nummer ett. 21% av alla nya elbilar i världen i fjol såldes i 6 kinesiska städer. Städer där det är hårda begränsningar på hur många bilar med förbränningsmotorer som får säljas och köras. Det är svårt att få tag i registreringsskylt till avgasbilar och de får inte köras vissa dagar.

Bloomberg förutspår att Kina kommer därför öka på sin ledning och hälften av världens alla elbilar år 2025 kommer säljas i Kina där 19% av all bilförsäljning kommer vara elbilar. I Europa kommer då elbilar ha tagit 14% av nyförsäljningen, i USA 11%. Om sju år kommer alltså marknadsandelen för elbilar i nybilsförsäljningen ha ökat från dagens 1% till 14%.

 

globalEVsales

År 2030 spår Bloomberg batteriernas pris ha sjunkit så lågt, kring $70/kWh att elbilar blir lika billiga i inköp som avgasbilar. Räknar man med driftskostnad kommer elbilarna köra om avgasbilar redan år 2024 – bilarna är då fortfarande dyrare i inköp men blir lönsamma för genomsnittsbilisten pga besparingar i bensinpriset.

Bloomberg korar Kina som vinnare och Japan som förlorare i elbilsracet. År 2030 spås 39% av all världens elbilar säljas i Kina – och endast 3% i Japan. Europa leder med 26% före USA-s 20%.

Materials

Största begränsande faktorn spår Bloomberg kommer vara batterierna. Dagens produktionskapacitet på 131 GWh per år måste mångdubblas i framtiden, till 400 GWh år 2021 och hela 1500 GWh år 2030. Detta kommer driva upp efterfrågan och därmed priserna på råvarorna.

Bloomberg ser att det kan bli brist på kobolt i början av 2020-talet. I långa loppet tror de dock situationen kommer lösa sig då redan stigande priser på råvaran har fått många gruvbolag prospektera nya fyndigheter.

Bussar spås adaptera eldrift mycket snabbare än personbilar. Redan idag är totalkostnaden billigare för en stadsbuss med eldrift än med dieselmotor enligt utredningen. Och bussbolagen är duktiga på att räkna på kronor och ören. Redan år 2030 spår de därför att 84% av all nyförsäljning av bussar kommer ha eldrift. År 2040 kommer 80% av alla världens bussflottor vara eldrivna. Även här är det Kina som leder vägen då 99% av världens alla elbussar i fjol såldes i Kina.

 

Har Bloomberg rätt? Kommer hälften av alla nya bilar år 2040 vara elbilar? Och andra hälften fortfarande avgasbilar? 2040 är 22 år i framtiden – kommer vi inte ha kommit längre då?

KristallkulaDet finns flera faktorer som visar på att Bloombergs spåkula må ha varit lite grumlig när de skådade i den.

Betrakta till exempel kurvan över bilförsäljningen, där de spår att 55% av nyförsäljningen kommer vara elbilar år 2040. Men bland övrig försäljning tror de att endast runt 5% av bilarna kommer vara laddhybrider. Och inga bränslecellsbilar över huvud taget.

Men hur skulle biltillverkarna fortfarande tillverka 40% avgasbilar – när de redan för att kunna uppnå 2020-talets avgaskrav hävdar att de blir tvungna att övergå till laddhybrider? Och varför skulle köpare inte vilja köpa en laddhybrid istället när batteripriset redan år 2030 enligt Bloomberg har sjunkit till samma låga kostnadsnivåer som bensinmotorer? Vem vill betala Gud vet vilka astronomiska bensinpriser år 2040 för sin nya bil istället för att ha köpt en laddhybrid med billig eldrift?

Nej redan långt innan år 2040 kommer marknaden att domineras av elbilar och laddhybrider. Den som av någon anledning inte vill skaffa elbil kommer köpa laddhybrid istället. Både köparna kommer föredra billig eldrift och tillverkarna tvingas sälja laddhybrider för att kunna nå avgaskraven.

Konstigt att Bloomberg förutspår att elbilen blir billigare i drift än bensinbilen redan år 2024, och blir till och med billigare i inköp år 2030 – men ändå tycker de att tio år senare kommer 40% av alla kunderna vilja köpa en dyrare bensinbil som dessutom är dyrare i drift?

Undertecknad tror mycket på ”tjock-TV-effekten”. När platt-TV blev tillräckligt billigt i början på 2000-talet blev det plötsligt pinsamt att bjuda hem folk och ha en tjock-TV i vardagsrummet. Många bytte ut fullt fungerande tjock-TV apparater till nyaste platt-TV. På samma sätt kommer det bli när elbilar har blivit tillräckligt billiga – enligt Bloomberg rapporten någon gång mot mitten/slutet av 2020-talet. Folk kommer då skrota sina fullt fungerande bensinbilar för att kunna köpa en lika snygg och snål elbil som grannen har skaffat. Övergången till elbilar kommer gå mycket snabbare än Bloomberg tror efter det – eller så kommer folk åtminstone köpa laddhybrider. Bilar med enbart avgasmotorer kommer helt enkelt inte finnas på marknaden längre år 2030. Ungefär som att försöka köpa en tjock-TV idag.

Även den andra grafen med materialbehoven har ett grovt inneboende fel: Bloomberg utgår ifrån att elbilsbatterierna år 2040 har samma teknologi, samma ingredienser som idag. De har bara skalat upp volymerna. Första litiumjonbatteriet lanserades år 1991 – det är 27 år sedan. Det batteriet har inte mycket gemensamt med dem som säljs idag. Varken i kapacitet eller batterikemi. Ändå utgår Bloomberg ifrån att de kommande 22 åren kommer inte föra med sig några batterirevolutioner alls.

Och revolutionen med självkörande bilar saknas helt från rapporten. Inte nog med att du inte kommer äga en bensinbil år 2040 – du kommer inte äga någon bil över huvud taget. Vill du någonstans beställer du en självkörande elbil via mobilen (eller vad vi kommer ha då) som tar dig dit billigare än en egen bil skulle ha gjort. Enligt rapporten Rethinking Transportation 2020-2030 från analysfirman RethinkX kommer inga köpa bilar om bara tio år.

 


TCS ett år sedan: Omställningen kan gå väldigt snabb

Att byta TV till platt-TV som jag skriver ovan gick lätt för TV kostade inte så mycket. Även att byta mobilen till smarttelefon. Men vad sägs om jag berättar om när hela Sverige bytte något mycket dyrare med väldigt längre livslängd – på bara fyra år?

Bookmark the permalink.