Aktieskutt

 

Hoppsan, vad hände med Tesla Motors aktiekurs? Upp från $190 till $250 på bara en vecka, med två stora skutt, $15 den 20:e och $30 den 25:e februari. Vad hände egentligen?

Den 20:e februari släppte Tesla Motors sin årsrapport där de visade bra försäljningssiffror, och alla kurvor åt rätt håll. Marknaden tog en glädjeskutt på $15 på en gång. Det var ju förståeligt med tanke på positiva mottagandet av årsrapporten.

TSLA2

Men den ännu större skutten den 25:e då? Vad hände då? Vad har Tesla Motors tillkännagett? Vad har vi missat för ny nyhet som fick aktiekursen att hoppa upp 15% på bara en dag?

Tesla Motors har inte tillkännagett någonting den dagen.

Det har däremot Morgan Stanley gjort.

Morgan Stanley är en utav de största investmentbankerna i USA, och 25:e februari meddelade de att de nu har blivit Tesla-frälsta. De mer än dubblerade sitt börvärde för Tesla-aktien, från $153 (som var långt under dåvarande kurs på kring $210) till $320 (långt över rådande kurs). Plötsligt från en dag till en annan tyckte de att Tesla Motors är värd långt mer än dess nuvarande aktiekurs.

Det utlöste en lavineffekt, med aktiehandlare som plötsligt vädrade lättjänta pengar och ville hoppa på tåget. Handeln med Tesla-aktier tiodubblades på en dag, vilket naturligtvis drev upp priset. Kommer intresset bestå? Är uppgången i aktiekursen bestående eller bara en övergående bubbla? Vem bryr sig? (Tja, förutom dem som har TSLA-aktier förstås :-) )

En långt viktigare fråga är hur en ansedd investmentbank som Morgan Stanley har lyckats bli övertygad om Tesla Motors framtid så in i milda grad att de fördubblar sitt börvärde för aktien på en dag? Vad fick dem att göra det?

Enligt Morgan Stanleys analytiker Adam Jonas beror det mer på Tesla Motors planerade gigafabrik än bilarna i sig. De hoppas Tesla Motors kommer att revolutionera batterimarknaden lika mycket som de har gjort med bilmarknaden. Tesla Motors kommer inte enbart bli en elbiltillverkare utan även tillverka batteripack till solcellsanläggningar och liknande andra användningsområden där stora mängder billiga batterier behövs. Den marknaden har potential att bli ännu större än Tesla Motors förväntade ”game-changer” för bilindustrin – Tesla Model E.

Kul att medans några knappt ens har fattat vad Tesla Motors kommer att göra med bilindustrin har andra stora finansiella aktörer redan insett hur Tesla Motors kommer att hota många andra etablerade industrier också.

 

Tagged , , . Bookmark the permalink.
  • GF_Halmstad

    Länk med Teslas skiss på Giga-fabriken.
    http://www.tu.no/industri/2014/02/27/tesla-bygger-gigantfabrikk-for-litiumionebatterier

    Morgan Stanley sabbade för mej, fick köpa tillbaka på sura 250 igår. Just nu är den på efterhandel tillbaka över 261.

    Fast är det inte Tesla Model S som varit den stora ”game-changer” den har ju öppnat ögonen för hela världens bilindustri att det som inte gick att göra faktiskt var möjligt? Model E är ju ”bara” en vidareutveckling på samma koncept. T-Ford kommer alla i håg, men vad hette modellerna som kom efter den och tillverkades i mycket större volymer hette är det inte många som mins.

    • http://teslaclubsweden.se/ Tibor Blomhäll

      Model S var ”eye-opener”, ja.
      Men för att bli ”game-changer” måste priset ner. T-Ford blev en sådan succé just på grund av sitt låga pris.

  • GF_Halmstad

    Vist har du rätt Tibor, för när man väl är där så är det nästa grej som är ”the big game-changer”. Backar man klockan ett par år så talade alla om Model S som ”game-canger” som här. http://www.telegraph.co.uk/motoring/green-motoring/9681425/Tesla-Model-S-the-car-of-the-future.html
    Men för mej betyder ”game-changer” den bilen som får mänskligheten att byta från fossilbränsle till el. Rodstern var för nischad för att bli tagen på riktigt allvar. Så det var först med Model S som spelets regler ändrade sig, enligt mej.
    Å andra sidan hävdar många att det var iden och bygga ett nätverk av gratis super-laddare som var den verkliga game-changern, och det kan man väl också hålla med om. Så egentligen är det väl hela konceptet Tesla som är ”game-changer” där givetvis löften om framtida billigare modeller också ingår som en nyckelkomponent.

  • mickeibleka

    Jo visst är Tesla s en game changer, det är ju första prisvärda elbilen, ja i den prisklass den konkurrerar med porsche panamera etc förstås. Man kan säga att det är mycket pengar, men den är inte dyr.
    Jämför en golf up och e-up, där är ju faktiskt e-up dyr för den är ju nästan dubbelt med pengar jämfört bensinmodellen.
    Som königsegg påpekade, teslan är bättre som bil än bmw M5 och inte dyrare fastän den är elektrisk.
    Aktien måste ha hoppat upp pga att folk börjar inse att det är allvar.
    gigafaktory etc.

  • GF_Halmstad

    Glömde, Teslas möte med Apple skulle enligt rykten på nätet syfta till att få dem med sej som del finansiär av batterifabriken, som då även skulle göra små batterier till Apples prylar.
    ”Tesla said it plans $4 billion to $5 billion in total investment in the gigafactory by 2020 and will fund about $2 billion of that amount.”
    Så de tänker sej att stå för mindre än halva kostnaden skälva.

  • z balata

    Undrar när ekonomijournalisterna i Sverige ska fatta vad som är på gång. Det är inte många rader som skrivits om Tesla eller Elon Musk sammanlagt hittills. När de väl skriver något så är det sådana här typiska svenska Janteartiklar. Skriv något om vad den här killen uträttar istället. Vad hans aktier är värda är ointressant, även för honom själv.
    http://www.affarsvarlden.se/hem/nyheter/article3808361.ece

  • Pingback: Tesla Motors utveckling - Tesla Club Sweden