All our patent are belong to you

I torsdags släppte Tesla Motors alla sina patent fria. Redan på aktieägarmötet avslöjade Elon Musk att Tesla Motors skulle göra något annorlunda med sina patent. Spekulationen gick igång på en gång vilket patent det gällde. Elon Musk nämnde Supercharging men det dementerades av företaget. Nu vet vi varför.

Tesla Motors släpper nämligen inte något enstaka patent, utan släpper alla sina patent fria! Som Elon Musk skriver på Tesla Motors sajt kommer Tesla Motors inte bevaka sina patent, utan alla konkurrenter är välkomna att utnyttja dem utan att riskera åtal.

Tesla Motors har över etthundra registrerade patent (du kan se kompletta listan här) som berör inte enbart batteriteknologi utan även andra automobila områden. Deras fem mest berömda och starkaste patent berör dock deras batteriteknologi. Det är nämligen få som är medvetna om att Tesla Motors bilar inte bara har de största batterierna på marknaden – de har även de mest energitätaste batterierna! Om en konkurrerande elbilstillverkare skulle försöka ge sig på att tillverka en 85 kWh stor batteripack skulle den -med deras teknologi- bli ungefär dubbelt så stor och tung! Vill du veta mer om Tesla Motors batteripack och de fem patenten kring den läs vår nyhetsartikel Inuti Model S batteripack.

Elon Musk visar klart och tydligt att han inte är en kvartalskapitalist, utan en man med ett långsiktigt mål: att få elbilar att slå igenom. Han ser hellre att det målet uppnås än att få in några miljoner dollar extra vinst. (Och så har han ett annat långsiktigt mål också, att kolonisera Mars, men det tar hans andra bolag SpaceX hand om.)

Han visar också att han är en idealist, uppvuxen i en internetgeneration som tror på öppna standarder. Hans citat ”receiving a patent really just means that you bought a lottery ticket to a lawsuit” kommer att bli en klassiker. Patent hämmar utvecklingen, utan att tillföra särskilt mycket skydd för upphovsmannen. Patent kan kringgås och resulterar ofta i långa utdragna domstolsprocesser. Stora bolag har avdelningar som specialiserat sig på att hitta kryphål kring patent – och stora skaror av patentjurister och advokater.

Receiving a patent really just means that you bought a lottery ticket to a lawsuit.
-Elon Musk

Tesla Motors kommer alltså inte att gå till domstol om någon annan inkräktar på deras patent. Att bevaka patent och processa mot företag som utnyttjar ens patenterade lösningar utan att betala licensavgifter är annars väldigt kostsamma projekt för företag, ibland med chockerande dåligt resultat.

Elon Musk visar också att han är en datanörd. För hans ”all our patent are belong to you” ordlek förstods inte av många aktieanalytiker precis. Man måste ha vuxit upp med Internet – men ändå vara tillräckligt gammal för att ha varit med på 90-talet – för att förstå det skämtet. Han anspelar nämligen på ”All your base are belong to us” – en klassisk meme från 90-talet. (Och vet du inte ens vad ett meme är för någonting får du klicka här).

Uttrycket ”All your base are belong to us” kommer från Zero Wing – en fruktansvärt dåligt översatt SEGA Mega Drive dataspel från 1991. Inga av dess japanska skapare kunde engelska så de översatte spelet med hjälp av en ordbok – Google translate fanns inte på den tiden. Resultatet är skrattretande bedrövligt. En annan berömd citat från spelet är ”Somebody set up us the bomb”. 1998 mixades en musikvideo av den och blev en av de första videoklippen som fick stor spridning på Internet:

Elon Musk -original datanörd som han är- kände ju förstås till klippet, och uttycken. Börsanalytiker, TV-nyhetsredaktioner och journalister gjorde det däremot inte. Efter flera missförstånd fick Elon Musk och Tesla Motors gå ut med förtydliganden. Fast Elons ”förtydligande” tweet måste man fortfarande vara en geek för för att fatta: ”Apparently, lots of confused media inquiries about blog title. Look, we just to make sure they don’t set us up the bomb.:-)

Så vad betyder det, att Tesla Motors släpper sina patent fria? Hur påverkar det elbilsmarknaden? Vad kommer nu att hända?

Svaret är tyvärr, i det korta loppet, ingenting. Det är knappast Tesla Motors patent som höll andra biltillverkare tillbaks från att börja bygga ordentliga elbilar. Det är tyvärr snarare viljan. Traditionella biltillverkare producerar bilar som efterfrågas av sina kunder. Problemet är bara att traditionella biltillverkares kunder är inte bilköparna, utan återförsäljarna. Som för det mesta tjänar ganska lite på såld bil, men desto mer på dess service. Till dem är det svårt att sälja in en elbil.

Vissa röster sa att nu kan det i alla fall komma några ”Teslakopior” ifrån Kina i alla fall. Men handen på hjärtat: är det någon som tror att någon patent någonsin har hållit tillbaka någon enda kinesisk tillverkare?

Möjligtvis kan detta hjälpa elbilsmarknaden om några år – ungefär när Tesla släpper sin Gen III elbil.  Då kan i alla fall de biltillverkare som vill ta upp kampen ha större möjligheter att göra så. Vi får verkligen hoppas att det kommer att hända.

Men sen läste jag en enda liten liten kommentar på en diskussionsforum, som satte griller i huvudet på mig: kan det vara så att Tesla har uppfunnit något till Gen III bilen som de inte vill andra ska få reda på? Om de skulle patentera det nu kan konkurrenterna läsa om det redan nu och har tre-fyra år på sig att hinna före Tesla till marknaden. Men om de inte patenterar det kommer konkurrenterna inte veta om det förrän de har köpt sin Gen III bil och deras ingenjörer plockat isär den – någon gång kring 2018… Tesla Motors drag att sluta patentera sina idéer kanske är bara ett smart drag för att skydda sin Gen III elbil?

Hmm…

 

Tagged , , . Bookmark the permalink.