Alla ska med!

 

Lugn, det är ingen valpropaganda. Det vi istället ska tala om är att Tesla Motors har beslutat satsa på hela Sverige. Deras Supercharger kartor har sett ut så här hittills:

Supercharger-map-sverigeHärligt många laddstationer längs E4, E6 och E18, men ganska så tomt i övrigt. Förutom glest i norr var det dessutom tomt i sydöstra Sverige också.

Men nu har Tesla Motors släppt en ny karta, som visar var de vill bygga Supercharger snabbladdstationer i Sverige nästa år. Den kartan tar itu med vissa ”vita fläckar” på kartan. Och till skillnad från de flesta nyheter så här års är det inget valfläsk det handlar om :-)

se_supercharger_2015_09082014Om vi börjar i norra Sverige så har det tillkommit en Supercharger i Umeå ungefär, som möjliggör resor ända upp till Luleå. Därmed har åtminstone hela norra Östersjökusten öppnats för snabba bekväma resor. Vill man ända upp till Kiruna får man dock åka omväg via Norge och ta E6 upp till Narvik. Det finns inte ens några publika laddstationer mellan Luleå och Kiruna att förlita sig på.

I mellersta Sverige har det tillkommit en framtida Supercharger position i Malung, som därmed kommer underlätta för resor längs E16 (Oslo-Gävle) och E45 (Karlstad-Siljan-Härjedalen).

I Stockholmstrakten hoppade röda pricken från strax söder om Stockholm till strax norr om stan – närmare bestämt till Infra City längs E4 mittemellan innerstaden och Arlanda.

I västra Sverige tillkom en röd prick i Jung strax utanför Skara, för att underlätta resor längs E20 mellan Arboga och Göteborg (som vi föreslog några månader sedan).

Längs E4 mellan Stockholm och Malmö visste vi ju att det ska komma en Supercharger i Ljungby, men var osäkra på övriga ”hållplatser”. Nu har det dock dykt upp en liten prick i Grännatrakten och en vid Nyköping ungefär. Kan det bli att de hamnar vid Nyköpingsbro och Brahehus, som vi såg i kristallkulan i påskas?

Superchargern i närheten av Nyköping öppnar även upp för resor längs E22 på östkusten. Tesla Motors planerar även Supercharger snabbladdstationer i Västervik- och Kalmartrakten också. Resor till och från Öland kommer alltså gå ”Tesla-smooth” i framtiden. E22 kommer även få en Supercharger vid Kristianstadstrakten också, så även de som bor runt Malmö kan åka till Kalmar och Öland.

Superchargeranläggningarna i Löddeköpinge, Köpenhamn och Köge kommer vara så nära varandra så deras röda prickar flyter ihop till en tjock röd linje som knyter ihop Malmö med Danmark!

I övriga Europa är det så många röda prickar så man blir nästan snurrig i huvudet. Semesterresan nästa år kommer bli en underbar upplevelse! Och ska man österut kan man glädjas åt de sex anläggningar Tesla Motors planerar bygga i Finland.

Sammanlagt ståtar 2015 kartan med 18 röda prickar över Sverige (fick räkna om några gånger – börjar bli lätt att tappa räkningen när man ska kontrollräkna dem!). Och är ryktet sann om 20 anläggningar i Sverige är det inte svårt att räkna ut att resterande två kommer att hamna i Storuman och Luleåtrakten. I och med att Supercharger infrastrukturen bekostas av Tesla Motors själva, där 20 000 kronor av varje såld bil är öronmärkt utbyggnaden, kommer Tesla Motors fortsätta utbyggnaden av Supercharger nätverket. Ju fler bilar som säljs desto fler laddstationer kommer de bygga – tills vi om några år har lika många laddstationer som bensinstationer!

 


TCS ett år sedan: Bluff och båg?

För ett år sedan pratade vi om elbilsskepticismen som finns ute, och att gemene man helt enkelt inte tror på det man berättar om Tesla Motors elbilar. Tack och lov har mycket hänt sedan dess, man märker faktiskt att folk häver inte ur sig sådana påståenden längre som de kunde för ett år sedan. Men tyvärr kvarstår fortfarande mycket jobb att göra innan alla har fått sig en balanserad bild av vad moderna elbilar klarar. Alla behöver inte tycka att elbilar är det bästa som har hänt sedan skivat bröd, men de behöver i alla fall basera sin skepticism på fakta, inte myter.

 

 

Tagged , . Bookmark the permalink.
  • Bod

    Skulle glädja mig att få reda på när Nyköping eller Brahus? byggs. Tänkte åka till Lund v44 men vill inte ge mig av förrän SC finns på vägen.

    • http://teslaclubsweden.se Tibor Blomhäll

      Iom att Niklas på tesla.sondell.biz inte ens har sniffat upp bygglovsansökningarna än är det inte troligt de är operationella V44.

      • Bod

        Har precis samma åsikt

  • Pingback: Elbilsportalen: Tesla bygger rikstäckande superchargernät?