Am considering making cars electric

@HerbertDiess:
Am considering making cars electric with 420 km range. Batteries secured.

Skulle Volkswagens VD haft ett twitterkonto skulle han ha kunnat tvittrat ut ovan meddelande. ;-)
Istället tog företaget till mer ordinarie kanaler för att få ut sitt budskap:

”A MUSIC VIDEO POWERED BY AN ELECTRIC VOLKSWAGEN” står det stolt i början av klippet. Fast alla som vet något om elbilar inser det på slutet att det är inte sant. Typ 2 kontakten används till att ladda en elbil – man kan inte få ut el via den. Tittar man på ”behind the scenes” videon inser man att Volkswagen snarare menar att det gick åt 35.8 kWh el att skapa videon, lika mycket som det får plats i batterierna på en e-Golf. Men Volkswagen: ”lika mycket” är inte samma sak som ”powered by”. (Och lika mycket ska också tas med en nypa salt – det syns ingenstans att de faktiskt skulle ha mätt strömförbrukningen.)

Musikvideons budskap framgår av sajten den gör reklam för: letsgetelectric.com Där kan man läsa att ”Laddbara bilar, en helt ny generation elbilar på gång, topprekord i racing, miljarder till elektrisk utveckling. Volkswagens elektriska revolution är här.” Det låter lovande! Så vad består den revolutionen av? ”snart bygger vi elbilar för alla. Nästa generation elbilar från oss kallas ID. och kommer att förändra allt. Det dröjer inte länge förrän de är här. redan under 2019 kan du förboka en.”

Jaha.

Missförstå mig rätt: Volkswagen ID verkar bli en väldigt spännande elbil. Vi skrev om den i positiva ordalag redan när VW visade upp dess bottenplatta för tre år sedan. Men vi väntar på lanseringseventet – inte ännu en ”kommer snart” jippo. Som så uppenbart tydligt kom till bara för att Tesla Model 3 har anlänt till Europa och Volkswagen fick panik. ”Köp inte Model 3, vänta på oss!”

Jag vill också passa på att betona att elbilen ID kommer enligt Volkswagen släppas med olika batteripack som ger den olika långa räckvidd, vissa av dem längre än 420 km. Tog den siffran bara som en blinkning till Elon Musks berömda tweet.

Fast den visade samma svaghet som vår parodi här högst uppe: han trodde sig ha finansieringen fixat. Volkswagen pratar om massor med elbilar som ska släppas snart, och de tror sig ha batterierna fixat till dem. Men varifrån ska de ta alla dessa batterier? Teslas Gigafabrik i Nevada tillverkar ensamt hälften av världens alla elbilsbatterier. ”Vi planerar att tillverka 1 miljon eldrivna bilar om året redan 2025″ skriver Volkswagen på sin webbsida. Då är det dags att börja bygga på sin egen Gigafabrik – och helst flera av dem. Visa oss musikvideo om att ni börjat bygga batterifabriker så har vi något att fira!

Show me the batteries.

Bookmark the permalink.
  • Fidde

    Vad använder man för kabel för ”vehicle to grid”?

    • Hasse Holmström

      Oftast används Powerpoint…

      :)

      • Björn

        :-)

  • Björn

    Lite svenskar med i teamet på slutet. Var den inspelad i sverige?

  • Axel Holm

    De bilar med senaste versionen av Chademo kontakt kan används för Vehicle to Grid (VTG). Så visserligen inte Volkswagens bilar men väl många andra elbilar (och plugin hybrider) som rullar på vägarna.

  • rate

    fel i texten, det ska nog stå att 2025 kommer det fortfarande finnas 1 miljon mygel dieslar med utslåpp som inte finns…

  • Snåla Grisen

    Vem eller vad är Am?

    I övrigt får man nog mer eller mindre förutsätta att det som sägs i en reklamfilm är bluffigt på ett eller annat sätt. Det blir dock extra tramsigt när dessa betongdrakar försöker framstå som ”coola”… och att ”nu ska vi minsann också visa att vi kan de’ här med elbilar”.

    Volvo hade haft en utmärkt elbil om man hade tänkt lite när man utvecklade V40. Lagom storlek, långt avstånd mellan axlarna (perfekt att förvara batterier), låg profil etc etc. Varje gång en sån rullar förbi tänker jag ”vilket missat tillfälle…”

    • Mocke

      tänkte samma sak på xc40 när den släpptes att denna skulle vara intressant som en elbil (nu kommer den kanske snart så vi får se).

  • Elbilisten

    Varför ser man 20 avgasbilar på adressen letsgetelectric.com? Ok, det finns även två elbilar. Under e-up! står det att det inte går att köpa den just nu. Då kan man alltså välja mellan e-Golf och e-Golf. Detta skriker ju verkligen ”Köp inte Model 3, vänta på oss!”

    • John Grund

      vw id. går att förboka v19 och konfigurera v 45. Dom första levereras januari nästa år.Den som har råd att köpa en Model 3 väntar inte på en VW tro mig.

      • Mocke

        tror inte heller att de som är beredd/tänker sig att punga ut 6-700 000 tänker att en 250 000 bil är något för dem. (inget man avbokar iallafall). Verkar vara helt skilda målgrupper. (det betyder inte att vw id kan vara dålig men det är som att bmw köpare skulle vänta för att en ford focus skulle släppas)

  • Geni87

    Det byggs redan massa cellfabriker i Europa och i resten av världen, och fler är planerade. Det är de som ska förse VW:s (med flera) packtillverkning. Man måste inte ha leverantören i sitt eget hus som Tesla, den kan hålla till på andra sidan gatan också. :)

  • John Grund

    Har svårt att tro att dom skulle gå ut med sådana löften om dom inte ens kan komma i närheten.Efter dieselskandalen menar jag. Jag tror många väntar på vw för att dom helt enkelt inte har råd med en Model 3.När dom som har eget företag eller jobbar på firma som förser dom med firmabil fått sin dyra tesla så kommer resten av sveriges befolkning vilja ha elbil.Som en fattig knegare som jag då.. Sen tror jag att den kommer vara riktigt bra för en billigare peng.

  • Eric Steffen

    Vilken elbilssatsning! Full med studiomossa och lysrör, tack VW!