Am considering making cars electric

@HerbertDiess:
Am considering making cars electric with 420 km range. Batteries secured.

Skulle Volkswagens VD haft ett twitterkonto skulle han ha kunnat tvittrat ut ovan meddelande. 😉
Istället tog företaget till mer ordinarie kanaler för att få ut sitt budskap:

“A MUSIC VIDEO POWERED BY AN ELECTRIC VOLKSWAGEN” står det stolt i början av klippet. Fast alla som vet något om elbilar inser det på slutet att det är inte sant. Typ 2 kontakten används till att ladda en elbil – man kan inte få ut el via den. Tittar man på “behind the scenes” videon inser man att Volkswagen snarare menar att det gick åt 35.8 kWh el att skapa videon, lika mycket som det får plats i batterierna på en e-Golf. Men Volkswagen: “lika mycket” är inte samma sak som “powered by”. (Och lika mycket ska också tas med en nypa salt – det syns ingenstans att de faktiskt skulle ha mätt strömförbrukningen.)

Musikvideons budskap framgår av sajten den gör reklam för: letsgetelectric.com Där kan man läsa att “Laddbara bilar, en helt ny generation elbilar på gång, topprekord i racing, miljarder till elektrisk utveckling. Volkswagens elektriska revolution är här.” Det låter lovande! Så vad består den revolutionen av? “snart bygger vi elbilar för alla. Nästa generation elbilar från oss kallas ID. och kommer att förändra allt. Det dröjer inte länge förrän de är här. redan under 2019 kan du förboka en.”

Jaha.

Missförstå mig rätt: Volkswagen ID verkar bli en väldigt spännande elbil. Vi skrev om den i positiva ordalag redan när VW visade upp dess bottenplatta för tre år sedan. Men vi väntar på lanseringseventet – inte ännu en “kommer snart” jippo. Som så uppenbart tydligt kom till bara för att Tesla Model 3 har anlänt till Europa och Volkswagen fick panik. “Köp inte Model 3, vänta på oss!”

Jag vill också passa på att betona att elbilen ID kommer enligt Volkswagen släppas med olika batteripack som ger den olika långa räckvidd, vissa av dem längre än 420 km. Tog den siffran bara som en blinkning till Elon Musks berömda tweet.

Fast den visade samma svaghet som vår parodi här högst uppe: han trodde sig ha finansieringen fixat. Volkswagen pratar om massor med elbilar som ska släppas snart, och de tror sig ha batterierna fixat till dem. Men varifrån ska de ta alla dessa batterier? Teslas Gigafabrik i Nevada tillverkar ensamt hälften av världens alla elbilsbatterier. “Vi planerar att tillverka 1 miljon eldrivna bilar om året redan 2025” skriver Volkswagen på sin webbsida. Då är det dags att börja bygga på sin egen Gigafabrik – och helst flera av dem. Visa oss musikvideo om att ni börjat bygga batterifabriker så har vi något att fira!

Show me the batteries.

Bookmark the permalink.