AM&S: Electric-Gate!

NorskaElbilar

I ledaren till senaste numret av tidningen Auto Motor & Sport belyser chefredaktör Alrik Söderlind hur bilfirmor och leasingbolag lurar företag till att inte köpa elbilar: ”När företag ska handla upp tjänstebilar får de väldigt ofta mycket låga restvärden på elektrifierade bilar.”

Genom att räkna med alldeles för låga restvärden blir månadsavgifterna på bilarna onödigt höga – och kunderna luras då att välja andra bilmodeller istället. Alrik Söderlind beskriver hur de märkte vad som pågick när tidningsförlaget själva skulle skaffa elbil. De fick en så dålig offert med så låg restvärde och hög kostnad att ”ingen ekonomichef i världen skulle godkänna affären.” skrev han, ”När jag fick se kalkylen skakade jag på huvudet och jämförde med våra testuträkningar.”

Tidningens egna uträkningar visar att ägaren av till exempel en eldriven e-Golf tjänar runt 5000 kronor om året jämfört med om hen skulle köpt bensindrivna versionen av bilen. Men restvärdena i finansbolagens kalkyler ligger ofta 15% under vad bilarna i verkligheten är värda! Lägre restvärden driver upp leasingpriserna och ger därmed en falsk bild av ägarkostnaderna. Och då spricker kalkylerna.

Vi håller dessutom med Alrik Söderlinds bedömning om att andrahandsvärdet på elbilar har en uppåtgående trend just nu. I takt med att fler svenskar vill byta till elbilar drivs begagnadpriserna uppåt. Då blir restvärdeskalkylen ännu mer fel.

Är det okunskap om nya tekniken som gör att bolagen sätter för lågt restvärde? Eller är det en kalkylerad strategi att ge ocker-offert på elbilar som har långa leveransdatum så kunden hellre väljer en diesel- eller bensinbil med snabb leverans istället, så affären snabbare kan ros i hamn? Eller helt enkelt att bolagen vill sko sig på elbilens höga andrahandsvärde sen? Det kan bli flera tiotusen i vinst när de efter leasingperioden säljer den begagnade elbilen.

Ska du leasa eller avbetala en elbil med restvärde: kolla upp om finansbolaget har satt lämpligt restvärde i offerten! Se till att du får del av eventuell överskott vid försäljningen av bilen, eller undersök när det är dags att lämna tillbaka bilen: kanske är det bäst du köper loss den och säljer på egen hand?

Vi på Tesla Club Sweden har i en tidigare artikelserie visat hur svenska elbilar, framför allt av märket Nissan försvinner till Norge efter att finansbolagen hade inkasserat svensk elbilsbonus. Därför har vi krävt att svenska staten borde begära tillbaka utbetald elbilsbonus om bilen exporteras utomlands. Nu avslöjar Auto Motor & Sport nästa skandalösa sätt finansbolagen både fördröjer och skor sig på elbilsrevolutionen.

”Electric-gate – som bluffar ner försäljningen av laddbara bilar – gör inte luften i våra städer renare och gynnar varken företag eller tjänstebilisters ekonomi” avslutar Alrik Söderlind sin artikel och vi håller helhjärtat med.

 


TCS två år sedan: Om alla bilar i Sverige var vätgasbilar

För två år sedan räknade vi först ut hur mycket el som skulle gå åt om alla bilar i Sverige var elbilar: svaret på den frågan var 11 TWh per år, vilket är mindre än vad vi exporterar el till utlandet. Sedan gjorde vi om samma beräkning för vätgasbilar och kom fram till att de skulle kräva så mycket mer energi att Sveriges elförsörjning inte räcker till…

Tagged , , . Bookmark the permalink.
  • sesundbackl

    Det är sorgligt men ändå ett tecken på att elbilar börjar ta plats!

  • Eldaria

    För över ett år sedan när jag höll på att testa elbilar så testade jag en E-golf och började prata med dem om privatleasing. Blev chockad över hur dyrt det var, de ville ha 4000kr mer i månaden för basversionen av e-golfen mot en topputrustad bensinversion. Förklaring säljaren gav mig var att VW var oroliga efter flopparna med gasbilar och diesel. Men det fick mig att helt välja bort den, och det blev en Ioniq istället som jag varit väldigt nöjd med.

    • Marcus

      Ja, privatleasing av en e-Golf är tämligen ointressant. Det blir galet dyrt. Vi företagsleasar den och det blir en helt annan kalkyl. Visserligen satte vi ändå ett ganska lågt restvärde på 40% efter tre år, men det var vårt eget beslut eftersom den går minst 3000 mil/år och vi ville vara på den säkra sidan. Säljaren och leasingbolaget tyckte däremot att ett restvärde runt 50% är rimligt.