App, app, app Nissan

Leaf2

De flesta elbilar kan övervakas med mobilapp. Det är skönt att kunna kontrollera batteriernas laddning och kunna starta kupévärmen via sin mobiltelefon. Bra att på en gång få reda på om laddningen till exempel har avbrutits, inte först dagen därpå när man kommer fram till en bil man trodde skulle vara fulladdad. Eller att kunna starta värmen från frukostbordet så kupén värms upp från el från elnätet istället för bilens batterier (och dessutom slippa skrapa rutor). Ändå finns det än idag några elbilar som säljs utan möjlighet till app-övervakning. Dåligt.

Och så finns det elbilar som Nissan Leaf som har mobilapp – på pappret.

Nissan påstår stolt att det finns en mobilapp som kan kontrollera deras Leaf elbil. Nissan Connect påstås på deras hemsida kunna ”starta laddningen av din bil från distans med hjälp av fjärrladdning, kontrollera bilens temperatur och ha koll på var bilen är parkerad”.

Det enda de inte berättar är att appen inte fungerar.

NissanConnectReviews

Det är inte ofta man ser appar med 1.6 i betyg på Google Play Store. Två tredjedelar av alla som har satt betyg på appen har satt lägsta betyget, en etta.

Bland omdömen kan man läsa ”This is truly a terrible app with no support whatsoever from Nissan”, ”The worst app ever: doesn’t work at all!”, ”Imagine an app that only works one in every 20 times that you use it. That is the Nissan Leaf app.”, ”Barely worked before, since update just crashes all the time”, ”Nissan really do hate their customers!”, ”App would be good if the server behind it was ever operational.”

Sista omdömet är något på spåren där: appen kommunicerar ju inte direkt med din bil utan kommunikationen går via Nissans servrar – som är alldeles för underdimensionerade för uppgiften och kraschar ofta. Därmed kan hundratusentals kunder inte få kontakt med sin bil.

Vad som är än värre är att problemet är inget nytt. Så har det varit ända sedan dag ett. Nissan har alltid haft problem med sina servrar, kunder har i alla tider klagat på att appen är slö och endast sporadiskt fungerande. Ändå har Nissan inte gjort något åt problemet.

2016 avslöjades skandalen att appen hade ingen säkerhet alls. Inte att den hade en säkerhetsbrist utan att den hade ingen säkerhet – vem som helst kunde kontrollera vilken som helst Nissan Leaf världen runt bara man visste dess VIN-nummer (som står synligt på varenda bils vindruta). Då stängde Nissan i panik av sina servrar och kunder var utan appen i några veckor. Men när nya appen med implementerad säkerhet släpptes blev det snart tydligt att Nissan visserligen fixade problemet men fortfarande inte ökat på serverkapaciteten, det var fortfarande lika sporadiskt appen råkade fungera som förut. Och sedan dess har de sålt hundratusentals fler bilar.

Det har gått så långt att flera Leaf-ägare har nu anmält Nissan till Allmänna Reklamationsnämnden. Andra luttrade Leaf-ägare menar dock att det är ingen idé, de har försökt få Nissan att göra något åt problemet sedan 2014. Ändå verkar supporten vara lika förvånad varje gång en kund klagar hos dem…

Men det som var mest skrämmande var vår medlem Richardk kommentar på tråden om Nissans app på vårt forum: ”Hade precis samma problem med min vw e-up, slutade med jag till slut gav upp efter att varit kontakt med vw säkert 50 gånger (säkert en underdrift). Köpte då Tesla istället och det har funkat klockrent med appen.”

Är det så att många bilföretag har problem med apparna till sina elbilar? Enligt betygen och kommentarerna på Google Play Store verkar det tyvärr vara så:

Volkswagen WeConnect 2.8 i betyg i Google Play Store: ”it doesn’t work!”, ”having to login continually”, ”recently gone from bad to worse”

MY Renault 3.0 i betyg: ”the charge status is 3 hours old and refuses to update so I cant tell when the car is charged enough to continue”

BMW Connected 3.4 i betyg: ”What’s worse than not working?”, ”Very unstable communication with the car.”

Teslas app har visserligen också 3.8 i betyg, men läser man recensionerna är det framför allt kunder som har solpaneler som mest klagar på att Tesla appen ger mindre information än gamla Solar City appen gjorde. ”This Tesla app is so bad. I want my Solar City app back.”, ”This app is terrible for solar users”. Tesla använder samma app till att styra alla deras produkter: elbilar, solpaneler och hemmabatterier. Bilägarna verkar dock mest vara nöjda med 4 eller 5 stjärnor från de flesta. Styrningen av bilarna verkar fungera bra – men övriga produkter drar ner betyget.

Titeln på dagens artikel ”App, app, app Nissan” skulle alltså lika gärna kunna varit ”App, app, app biltillverkarna”. Mobilappen är en viktig del av upplevelsen att ha en elbil. Kunna övervaka laddningen, men framför allt kunna starta kupévärmen när man vill. Det är så obeskrivligt skönt att kunna slå på värmen en kvart innan man kommer till bilen på vintern och kunna sätta sig i en varm bil med tinade rutor istället för att behöva sätta igång med att skrapa vindrutan.

Men bara om appen fungerar och gör sitt jobb.

 


TCS tre år sedan: Nissan Leafs säkerhetsmiss

För tre år sedan berättade vi om säkerhetsmissen i Nissans app och visade hur enkelt det var att kontrollera vems som helst Leaf från en webbläsare.

Bookmark the permalink.