Är CHAdeMO-s timme slagen?

Kia_kontakt

Som vi rapporterat om igår har biltillverkarna Audi, BMW, Daimler, Ford, Porsche och Volkswagen gått ihop och bildat bolaget Ionity som -Äntligen!- ska bygga ett europatäckande nätverk av snabbladdare.

Pressmeddelandet pratar om 400 laddstationer som kan ladda flera bilar samtidigt runt om i Europa år 2020, längs de stora motorvägarna med 12 mil mellan stationerna. Som jämförelse har Tesla 350 Supercharger-stationer i Europa idag.

Stationerna kommer erbjuda CCS laddning inte enbart för medlemsföretagens bilar utan för alla elbilar – som har CCS kontakt. Då de inblandade biltillverkarna inte har en enda elbil med CHAdeMO kontakt ser de inga behov av att utrusta Ionity-stationerna med CHAdeMO laddare också – det är snarare så att de får en enorm konkurrensfördel genom att inte utrusta dem med dem.

Teslaägare uppskattar inte enbart snabba hastigheten på sina Supercharger snabbladdare utan även att det alltid finns 6-8, ibland ännu fler snabbladdarstolpar på varje Supercharger station. De behöver aldrig vara oroliga över ifall Superchargern kommer fungera eller vara upptagen. Om en stolpe är trasig eller laddar en annan bil finns det många andra att välja mellan. Övriga elbilister som är ute och åker har alltid en orolig känsla i magen om den snabbladdaren -den snabbladdaren- de är på väg till kommer fungera eller om den är trasig eller upptagen. För då kan man inte bara ladda och åka vidare. På många orter i Sverige finns det fortfarande bara en enda snabbladdare.

Ionity-stationerna kommer -om allt går bra- erbjuda samma bekvämlighet som Teslas Supercharger-stationer. De kommer erbjuda flera laddstolpar per ställe – om en är trasig eller upptagen finns flera andra att tillgå.

Så om två-tre år kommer alla elbilister vars bilar har CCS kontakt att uppleva samma frihet som Tesla-bilister upplever idag. Slippa bekymmer med snabbladdning längs långturer. Men inte elbilister som har köpt en elbil med CHAdeMO kontakt.

Dagens snabbladdare sätts framför allt upp av elbolag. De har intresse av att kunna erbjuda laddning till så många olika elbilar som möjligt. Därför sätter de alltid upp så kallade kombo-laddare: snabbladdare med både CCS och CHAdeMO kontakt. Merkostnaden är minimal men de kan nå fler kunder. Laddarna blir inte mer komplicerade för kunden än bensinpumpar som erbjuder tanka både bensin och diesel.

Det som händer nu är att en ny spelare kommer in på plan som inte har intresse av att kunna erbjuda laddning till så många olika elbilar som möjligt. De ser det som en konkurrensfördel för sina egna bilar att försvåra för konkurrerande standarden. Det är som om de stora bensinmackskedjorna slutade sälja diesel.

CHAdeMO-s klocka började egentligen klämta redan för tre år sedan när EU bestämde att alla snabbladdare inom unionen ska erbjuda CCS laddning. Direktiv 2014/94/EU stipulerar: ”Likströmsbaserade snabba laddningsstationer för elfordon ska av driftskompatibilitetsskäl minst utrustas med anslutningsdon av de kombinerade laddningssystemen av typ ”Combo 2” som beskrivs i standarden EN 62196-3.” Combo 2 är en annan benämning för CCS.

Anmärkningsvärd för den meningen är att ordet ”minst” tog Nissan och andra biltillverkare med CHAdeMO kontakter mycket lobbying att få in. Från början skulle EU-direktivet föreskriva att snabbladdarna i Europa skulle få CCS, punkt. Nissan fick till ändringen att de ska ha CCS, men får även ha andra kontakter. Så föddes dagens snabbladdare med både CCS och CHAdeMO. Detta har fördröjt händelseutvecklingen några år.

Ionity är sista spiken i kistan dock. Ionity har ingen anledning att utrusta sina stationer med CHAdeMO kontakt. Elbilister med CHAdeMO laddstandard på sina bilar kommer avundsjukt blänga på alla Supercharger- och Ionity-stationer medan de fortsätter leta efter sina enstaka CHAdeMO laddare som ju ändå kommer finnas lite här och där – fast med inte alls samma pålitlighetsnivå.

Så vad kan Nissan och de andra asiatiska biltillverkarna som säljer elbilar med CHAdeMO kontakt att göra?

De skulle kunna köpa in sig i Ionity och förändra den inifrån. Ionity har bjudit in andra biltillverkare att också vara med. Går Nissan med i konsortiet kan de begära att stationerna ska utrustas med både CHAdeMO och CCS kontakter. Frågan är om Nissan -trots fina ord om andra biltillverkare- är välkomna, och om Nissan har viljan och de ekonomiska resurserna att gå med.

Än mindre troligt är att Nissan och de andra asiatiska biltillverkarna går ihop och lanserar en egen motsvarighet till laddnätverk. Även om Nissan har sponsrat flera CHAdeMO laddstationer har de inte gjort något liknande laddstationsnätverk ens i hemlandet Japan, och inte samarbetat med andra asiatiska elbilstillverkare heller kring laddstationer.

De skulle kunna utveckla en CCS-CHAdeMO adapter som möjliggjorde för deras bilar att ladda på Ionitys snabbladdare. Problemet är att det är tekniskt sett väldigt svårt att göra en sådan adapter – standarderna är väldigt olika varandra. Resultatet skulle bli en väldigt dyr adapter, frågan är om kunderna är beredda att köpa dem eller hellre väljer en konkurrents elbil som inte behöver dyr och meckig adapter för att ladda?

Enklaste lösningen är att överge CHAdeMO och utrusta sina bilar -åtminstone de som säljs i Europa- med CCS kontakter. Deras bilar skulle på så sätt få direkt tillgång till Ionitys snabbladdare – men på bekostnad av att de överger sina gamla kunder som redan har en CHAdeMO elbil. Trots den kallhjärtade behandlingen är det ändå den troligaste vägen de kommer välja. Redan ryktas det om att Leaf 2 (alltså inte nya Leaf som kommer nästa år utan den helt nya elbil som Nissan ryktas släppa om 2-3 år) kommer ha CCS kontakt. På samma sätt BMW säljer sin i3 i Japan med CHAdeMO kontakt kan Nissan och de andra välja utrusta sina europeiska bilar med CCS kontakt.

Om Nissan och de andra överger CHAdeMO kontakten kommer det resultera i att ännu färre CHAdeMO laddare byggs i framtiden i Europa – de kan ju bara få några gamla elbilar med små batterier som kunder. Omställningen till enbart CCS kommer gå ännu snabbare.

Som en sista udda lösning skulle Nissan mfl kunna utrusta sina bilar med både CCS och CHAdeMO kontakter. Merkostnaden är moderat, fast kunderna skulle bli förvirrade när de kommer med en sådan bil till en kombo-laddare – ska man koppla in både CCS och CHAdeMO kontakterna nu?

Teslas bilar har inte riktigt samma problem. De kan inte heller ladda CCS så de kommer inte heller kunna ladda på Ionitys stationer – men de har ju en egen lika stor laddnätverk att använda istället. Det ryktas om (eller om det bara är folk som hoppas) att Model 3 kommer ha CCS kontakt som ska kunna användas både på CCS laddare som Ionitys och på Teslas Supercharger snabbladdare. Man kan utforma en kontakt som fungerar på båda. Att Tesla i fjol gick med i CCS konsortiet ger bränsle för spekulationerna.

Eller håller Tesla på att utveckla en CCS adapter? De har ju redan en CHAdeMO adapter idag. Fast man bör komma ihåg att CCS och CHAdeMO är två väldigt olika standarder – och kommunikationsprotokollet i Teslas Supercharger påminner mest om CHAdeMO-s. Det var betydligt enklare att fixa en CHAdeMO adapter än vad det skulle krävas för att göra en CCS dito.

En sak är dock säker: Med tanke på Ionitys planer och de starka krafterna som står bakom bolaget bör man tänka igenom det både en och annan gång innan man köper en elbil med CHAdeMO kontakt idag.

 


TCS två år sedan: Thunder Power

Teslas framtida konkurrenter behöver inte alls bli de traditionella biltillverkarna. Precis som det inte blev Nokia och Ericsson som tog upp kampen med iPhone utan den dittills i mobilsammanhang okända Samsung kan även framtidens elbilar komma tillverkas av oväntade aktörer. Som till exempel Thunder Power

Tagged , , , . Bookmark the permalink.