Är Tesla revolutionerande?

 

– Tesla är väl inget nytt? Elbilar har vi haft förut också – allt de har gjort är smackat i lite större batterier. Det är väl inget att bli malligt över?

Så låter det ibland från folk när man börjar tala om Tesla Motors och Tesla Model S. Man får intrycket att så länge en bil har fyra hjul och en ratt så tycker vissa att den är väl som alla andra.

Är Tesla verkligen revolutionerande? Låt oss gå igenom det punkt för punkt:

Batterierna = revolutionerande

Till skillnad från de flesta andra elbilar -som använder specialutvecklade batteriformat- använder Tesla Motors batterier av vanligt 18650 format. Det här är ofta missförstått: bara för att Tesla Motors använder batterier med standard storleksformat betyder det inte att batterierna i sig är standardbatterier! Batterierna i Tesla Model S är specialgjorda för Tesla Motors och skyddade med flera egna patent. Förutom att Tesla Model S batteripack kostar minst per kWh har den faktiskt även marknadens högsta effekt per kg. Revolutionerande. Läs mer om batterierna här.

Motorn = revolutionerande

Till skillnad från de flesta andra elbilar använder Tesla Motors elmotor inga sällsynta jordartsmetaller eller permanentmagneter. Den är dessutom hopbyggd med utväxling och styrelektronik till en enda kompakt enhet som får plats på bakaxeln. Öppnar du någon annan elbils motorhuv möts du av ett virrvarr av sladdar och komponenter – öppnar du Tesla Model S ”motorhuv” möts du av 150 liter bagageutrymme. Revolutionerande. Läs mer om motorn här.

Utrymmen = revolutionerande

Som vi redan anmärkte ovan så finns det ovanligt mycket utrymme i Tesla Model S. Ingen annan sportsedan erbjuder 5+2 sittplatser och 895 liter lastutrymme. Tesla Model S har dubbelt så stort lastutrymme som Volvo V60 kombi. Revolutionerande.

Mittskärmen = revolutionerande

Den stora skärmen mitt på konsolen är på 17 tum. Men det är inte storleken som är revolutionerande, utan hur Tesla använder den. Istället för myriader knappar, eller konstiga joysticks (á lá BMW) så styr du hela bilen enkelt via touchskärmen. Skärmen har gratis trådlös internetaccess, med Google maps, internetradio, etc i alla bilar – inte bara som top-end tillval som hos andra biltillverkare. Lägg dessutom till att bilens programvara uppdateras trådlöst, automatiskt var och varannan månad och tillför nya finesser till bilen du redan har köpt utan att det kostar dig något extra. Revolutionerande.

Service = revolutionerande

Förutom att programuppdateringar skickas ut trådlöst (behövs inga verkstadsbesök), så övervakas även bilen konstant av Tesla Motors som kan höra av sig innan du ens har märkt att något håller på att gå sönder på din bil. Behöver något åtgärdas kan Tesla Motors ofta göra det via fjärraccess till bilarna. För några månader sedan basunerade medier ut att Tesla Motors skulle tvingas återkalla alla bilar för att höja deras markfrigång – månaden efter att Tesla Motors redan höjt bilarna med en enkel trådlös mjukvaruuppdatering. Inga bilar behövde besöka någon verkstad för det. Revolutionerande.

Superchargers = revolutionerande

Elbilars akilleshäl hittills var deras begränsade räckvidd. Med sådär femton mils räckvidd klarar man sig inte utanför staden – långfärder blir inte praktiska. Även Tesla Model S med sina 50 mils räckvidd skulle få problem vid färder längre än så – om inte Tesla Superchargers fanns. Superchargers är Tesla Motors egna snabbladdstationer som laddar bilen vid långfärder mer än dubbelt så snabbt som ChaDeMo snabbladdare kan göra det. Superchargers byggs med 20 mils mellanrum längs med motorvägarna och plötsligt är inte extrema långfärder bara möjliga med elbilar, utan rent av bekväma! Efter 20 mils åktur tar man en laddpaus på 20 minuter innan man fortsätter sin färd. I USA kan man nu åka kust-till-kust med Tesla Model S – utan att betala en enda krona! Det är nämligen gratis att ladda sin Tesla Model S vid Superchargers! Med Tesla Motors unika approach -där 20 000 kronor av varje såld bil öronmärks till utbyggnad och drift av Supercharger nätverket- blir det dessutom så att ju fler bilar som säljs desto mer byggs Superchargernätverket ut, för att undvika köbildning vid laddstationerna. Revolutionerande.

Försäljning = revolutionerande

Traditionella biltillverkare säljer inte bilar till bilister. De säljer bilar till bilåterförsäljare. Du kan inte köpa en bil från Toyota Motor Corporation i Japan. Du går till din lokala bilhandlare – som lever inte så mycket på procenten han får vid försäljningen, utan på att du kommer förmodligen serva bilen hos honom i många år framöver. Traditionella biltillverkare tvekar att införa nyheter som får deras kunder – bilåterförsäljarna – att surna till. Tesla Motors har inga återförsäljare. All personal du träffar är anställda av Tesla Motors direkt. Och du kan inte köpa en bil från dem, ty all försäljning går via Tesla Motors webbsajt. Du beställer exakt den bil du vill ha, och betalar exakt vad den kostar – du slipper förhandla med någon sliskig bilförsäljare. Revolutionerande.

Fabriken = revolutionerande

Tesla Motors fabrik i Fremont, Kalifornien är från början en gammal Toyota-fabrik som de fick köpa för $42 miljoner 2010. Fabriken är dock totalt ombyggd av Tesla Motors, med ny inredning, nya takfönster, nya maskiner. Allting i fabriken är vitmålat för att lättare se smuts och spill, personalen förflyttar sig med cyklar. Tesla Motors använder lasermätning av plåtskarvarna hämtat från Elon Musks andra företag SpaceX som tillverkar rymdraketer. På grund av att bilarna saknar avgaser testkörs de inomhus efter att de har tillverkats. Revolutionerande. National Geographic har gjort en mycket sevärd program om fabriken, den kan du se här.

Elon Musk = revolutionerande

Tesla Motors VD Elon Musk är USA-s yngsta miljardär. Förutom Tesla Motors som revolutionerade bilindustrin är han även VD för SpaceX som revolutionerade rymdindustrin med sin Falcon 9 raket, och är ordförande för Solar City som revolutionerade solcellsindustrin i USA. Han skapade sin förmögenhet när han sålde sin skapelse PayPal. Han har väldigt långsiktiga mål med sina företag, han vill verka för miljövänliga energislag och transporter på jorden, och vill i långa loppet kolonisera Mars(!). Revolutionerande.

Framtiden = revolutionerande

Som om det inte vore nog med vad som har genomförts hittills siktar Tesla Motors mot ännu mer spännande framtid. Redan i år ska de tillkännage detaljerna kring sina planer på att bygga största batterifabriken någonsin, som kommer att leverera batterier inte bara till Tesla Motors, utan även till andra branscher som skriker efter billiga batterier. År 2017 ska de lansera Tesla Model E – elbilen som kommer att ha mer än 30 mils räckvidd, gratis Superchager-laddning, och kosta endast $35 000. Revolutionerande.

 

Vad blev det nu? Tio nyheter med Tesla Motors och Tesla Model S som var för sig skulle räcka för att kallas revolutionerande. Så här samlade på rad räcker det väl till för att övertyga vem som helst om att detta är ingen vanlig biltillverkare som har släppt ännu en vanlig bil.

 

Tagged , . Bookmark the permalink.
  • MatsM

    Mycket bra sammanställning, skall ha den som mall när jag pratar med folk som inte förstår varför Tesla Motors är så bra.
    Skulle vilja lägga till en till sak som är revolutionerande. Det blir nr 11 …säkerheten. Högsta krocksäkerhet av alla testade bilar. Testmaskiner som inte klarar av att trycka sönder bilen från ovan. Den gick inte att volta/välta i krocktest. Inga dödliga eller allvarliga skador har inträffat i en krock med Model S!! Ett litet minus för de ej justerbara nackstöden bak dock.

  • GF_Halmstad

    Hej Mats!
    Inte bara stöden bak som är felkonstruerade, helt otroligt att en sådan enkel säkerhetsdetalj som Whiplashskydd helt saknas i ”värdens säkraste bil”. http://www.ntf.se/konsument/bilar/skyddssystem/default-2013.asp?RecID=25924
    Speciellt med tanke på att den svarar för över hälften av alla trafikskador. Fans ju även på riktigt gamla Svenska bilar.
    Det finns några som går att eftermontera.
    http://amroland.wordpress.com/tag/nackstod/

  • z balata

    Jag träffar dagligen trögtänkta , okunniga, negativa bakåtsträvare som inte fattat ett dugg. Hjälper tyvärr inte när man drar ovanstående argument. De anser att de skulle känt till allt detta om det var sant. Journalisterna i Sverige gör tyvärr inte sitt jobb. Möjligen undantaget motorjournalisterna som trots allt uppmärksammat det lite. Men seriösa tidningar som SVD, DI eller affärsvärlden har ännu inte gjort några genomlysande reportage, än mindre SVT eller några andra svenska TV kanaler. Josefsson och andra ägnar sig hellre åt att leta upp någon stackars politiker som råkat betala en öl på skattebetalarnas bekostnad. De få entrerenörer som växt upp i detta land ska istället svartmålas, särskilt om de blivit så framgångsrika som Kamprad eller Rausing.

  • Mathiasc

    bästa saken för en skeptiker är att be dem boka en provkörning… det vänder den störsts skeptikern…