Året som har gått – del 1

Nu när 2017 nalkar sitt slut ska vi i tre delar summera det gångna året:

  • Del I – Tesla Motors
  • Del II – Tesla Club Sweden (i morgon)
  • Del III – övriga elbilsåret (i övermorgon)

Det är så mycket som har hänt med Tesla Motors under 2017 så man knappt vet var man ska börja. Vanliga biltillverkare behöver nog ett decennium att få ihop så många rubriker, så många milstolpar som Tesla Motors betat av under året som har gått. Låt oss dyka ner i arkivet och se vad vi hittar:

Året började med att produktionen i Gigafabriken gick igång. I början producerades det batterier till Powerwalls och Powerpacks men mot slutet av året gick även batteriproduktionen för Tesla Model 3 igång i fabriken som fortsatte att växa under hela året.

I Januari införde Tesla avgift på Superchargers. Det skulle kosta 1:90 per kWh att snabbladda sin Tesla. Gamla bilar skulle fortsätta få gratis elektroner – och även de flesta nya skulle det visa sig. Alla som använde sig av en referral-länk när de beställde sin bil fick gratis Supercharging även de. Reglerna var dock så krångliga så vi sammanfattade det som ”Gratis Superladdning, fast inte, men en gratis Tesla i alla fall”.

Amerikanska vägverket NHTSA visade svart på vitt att autopiloten är säkrare. Antalet allvarliga olyckor har minskat med 40% efter autopiloten introducerats i bilarna enligt deras undersökning. För många kanske en bitter sak att inse, att autopiloten kör bättre än dig.

I februari 2017 las Tesla Motors ner. Japp, du läste rätt, Tesla Motors finns inte mer. Ty företaget heter nuförtiden enbart ”Tesla”, utan ”Motors”. När Tesla även börjat sälja solceller och stationära batterier behövde företaget markera att de tillverkar inte enbart bilar.

I mars stack Teslas VD Elon Musk ut halsen och lovade installera 100 MW batterilager på 100 dagar – annars skulle Australien få det gratis! Landets södra delar hade plågats av ständiga strömavbrott som Elon ville råda bot på. 100 dagar efter kontraktet skrevs på stod mycket riktigt batterilagret på plats. (Fast lite fusk var det, bygget påbörjades redan innan kontraktet skrevs.)

Falcon

Samma månad lyckades SpaceX även återanvända ett raketsteg. Under året blev det sedan ett vanligt syn att raketer steg till väders och sedan återvände och mjuklandade igen. Flera flygningar gjordes med ”flygbeprövade” raketsteg – sådana som redan har använts en gång förut. Året kröntes sedan med en leverans till internationella rymdstationen med en återanvänd rymdkapsel ovanpå en återanvänt raketsteg. Genom att använda om och om igen kan priserna till rymden pressas ner. Inte undra på att SpaceX helt har tagit över marknaden för satellituppskjutningar.

Tesla Model X fick 5 stjärnor i krocktest. 5 stjärnor i alla deltester dessutom, något som ingen annan SUV lyckats med förut. Ovan bild visar skillnaden i sidokrock mellan Tesla Model X och Volvo XC60, som Tesla benämnde ”den hittills säkraste SUV-en” – tills Model X kom.

2017 blev tyvärr året då devisen ”det går inte att stjäla en Tesla” inte längre gällde. Tjuvarna kom inte bara ikapp med tekniken, utan lyckades dra nytta av den för att ännu enklare kunna stjäla bilarna. Efter en stöldvåg i Nederländerna kom så tjuvarna till Sverige också och stal en av våra medlemmars Teslor. Vi gick igenom hur bilarna stjäls och vad man kan göra för att försvåra. Strax därpå släppte Tesla en mjukvarufix som förbättrade säkerheten – om än på bekvämlighetens bekostnad.

I slutet av juli började Tesla Model 3 levereras… till Teslas egna anställda. Leverans-eventet blev en konstig tillställning där de missade att visa själva leveranserna. Men vi fick reda på massor om Tesla Model 3 specifikationer iaf.

Tesla låste upp hela batteripacket för de Model S 60 bilar vars ägare var på flykt från Orkanen Irma som i September drog in över södra USA. Medan 65% av bensinstationerna i Florida hade fått slut på bensin och tvingats stänga kunde Teslaägare utan problem snabbladda sina bilar på Superchargers och komma undan förödelsen.

Tesla lanserade en enklare snabbladdare, Urban Supercharger. Med 72 kW laddeffekt är den klenare än ”riktiga” Superchargers, men både billigare och enklare att sätta upp. I USA har de börjat dyka upp runt om i landet, i Sverige får vi de första kanske nästa år?

SpaceX visade upp planerna för deras BFR (Big F*cking Rocket, eller ”officiellt” Big Falcon Rocket fast alla vet vilket namn Elon föredrar) som ska ta mänskligheten till Mars. Fast först till månen. Eller Shanghai.

I September gick Tesla om Nissan och Tesla Model S blev den vanligaste elbilen i Sverige.

Tesla byggde en speciell laddstation för taxibilar på Arlanda, bestående av 10 fastchargers. Meningen är att nu när Tesla har förbjudit nya taxi-Teslor att ladda på Superchargers ska de börja ladda där istället.

Sista månaderna i år var det många Teslaägare som fått sina bilar ”uppkorkade” och fått snabbare acceleration.

I November visade Tesla upp sin kommande långtradare och nya Roadster. Långtradaren kommer bli chockerande bra, många konkurrenter blev tagna på sängen. Vissa surnade till, vissa andra började snacka om chipspåsar.

Efter så många bra saker som hänt Tesla i år blev det tyvärr en tråkig avslutning då nyöppnade servicecentret i Malmö blev totalt rökskadad efter en mindre brand i lokalerna. Hoppas Tesla kan renovera snabbt för en nyöppning tidigt nästa år!

Bookmark the permalink.
  • JH

    Man behöver nog sätta upp anläggningar för kommersiellt bruk lite varstans i stostadsregionerna. 10 stycken wid arlanda kommer inte att förslå speciellt länge. Behövs minst lika många inne i Göteborg, Stockholm och Malmö, likssom söder om stockholm som idag är en vit fläck. Tror att grundiden är bra, behöver bara se till att vidga konceptet. De här anläggningarna kan ju också med fördel vara av den urbana typen (72kw). Tror det är en bra affär för både taxi/budbil och andra kommersiella aktörer samt för tesla privatkunder och tesla själva. Sedan behöver de ha något form av företagsavtal också, en verksamhet som gävle taxi åker ju avsevärda distanser utanför stan, och behöver ha tillgång till de super chargers som finns och kan ju inte nekas service bara för att de åker utanför sin allokerade zon.

    • Thorsten Handler

      Ja Tesla taxi borde få ladda överallt men lockas till att ladda på de ställen som är mest effektiva för dem. ”Hemma”-garaget, tågstationer, flygplatser och hotell.

      • JH

        Jo håller med! Model Y skulle förmodligen komma att fungera utmärkt som färdtjäsnt bil ex. Oc de gör rätt långa sträckor!