Året som har gått – del 2

Välkommen till nummer två av vår artikelserie om året som har gått:

I går gick vi igenom allt som har hänt med Tesla Motors i år. I dag ska vi ta en titt på det som har hänt oss på Tesla Club Sweden:

Vi började året med att i mars reagera över en elbilstest i DN, där två elbilar skulle köras från Stockholm till Gävle. För att belysa stolligheterna översattes artikeln till ”bensinsvenska”.

Första April berättade vi om att Tesla byter namn på Model 3 till Model cJ3k$u7r (Elons lösenord på twitter) då mobiloperatören 3 stämt dem för varumärkesintrång. Bilen är som en mobiltelefon ty den är uppkopplad till mobilnätet och kan då lätt förväxlas med bolagets egna mobiler.

Med våren kom så alla bilträffar. Vi var med på massor av olika bilträffar, bildagar, elbilsdagar, mm.

20 maj hade vi vårt årsmöte då vi åkte kortege runt på Stockholms gator.

Norrkoping

I fjol 2016 utsåg vi Norrköping som ”Sveriges värsta stad för elbilister”. Det verkar ha fått fart på staden som ökade sin laddinfrastruktur med rekordfart. Vid årets sammanställning fick Malmö jumboplatsen, men med så liten marginal så vi delade inte ut något pris. Städerna i Sverige har blivit mer likformiga i fråga om laddplatser, ingen sticker ut längre lika mycket som Norrköping gjorde i fjol.

Våra medlemmar åkte kors och tvärs i Europa med sina Teslor på semester. Inte nog med att det inte är några problem att åka långt med elbil, det blir billigt också! Och tack vare autopiloten även avkopplande. Nytt för i år är att några till och med åkte på husvagnssemester.

Att åka på Europaresa med en elbil utan Tesla på bakluckan på är dock fortfarande mer äventyr. Det visar vår medlem Liebhabers resa med en Zoe till Paris.

Vi jämförde hur lång tid tar det att tanka vs ladda? ”Det går ju så snabbt att tanka en bensinbil” brukar det heta – men ladda gör man ju oftast hemma medan man sover! Räknar vi ihop tiden över ett år blir resultatet förvånansvärt.

När vi fick reda på att Trafikverket har strängare regler för skyltar för elbilsladdning än de hade för bensinstationer polisanmälde vi Trafikverket för diskriminering. Symbolhandlingen blev uppmärksammad i media och fick Trafikverket att lätta på sin tolkning av reglerna, och Transportstyrelsen att försöka förbättra reglerna för framtiden. Om inget annat så har vi lärt beslutsfattarna på myndigheterna att fatta skillnaden mellan en normal- och snabbladdare. De erkände villigt att det visste de inte innan.

Undertecknad blev utsedd till ”Sveriges el(d)själ” av elkraftbranschens intresseorganisation Power Circle tillsammans med tankesmedjan Fores. Utmärkelsen överlämnades vid en ceremoni av Centrerpartiets partiledare Annie Lööf.

Vi arrangerade en bejublad elbilstävling runt Mälaren, Swedish Electric Car Championship – SECC. Efter en rafflande slutduell vann Daniel Holm med sin Tesla Model S 85D på 3 timmar och 37 minuter. Mellanklassens vinnare blev Filip Bjurling med en Hyundai Ioniq. Att han kom i mål efter 4 timmar och 18 minuter är imponerande i sig – men han kom till och med i mål före en av de tävlande Teslorna! Klassen med minsta batteristorleken vanns av Åke Tholin som med sin 24 kWh Nissan Leaf kom i mål på 5 timmar 53 minuter. Tävlingen visade på ett handgripligt sätt inte enbart att alla elbilar duger till långresor utan även skillnaderna mellan de olika modellerna.

Största ”scoopet” under året var dock ändå vårt avslöjande om att Tesla Model 3 kommer få dragkrok. Bilens användarmanual hänvisar till en framtida kommande sådan.

1000

Under året fick vi på Tesla Club Sweden vår tusende Teslaägare medlem. Nu på årets slut har vi totalt 4000 medlemmar, varav över 1100 äger en Tesla, runt tusen äger någon annan elbil och 2000 som inte har någon elbil – än. Våra dagliga nyheter når nära 3000 läsare och vårt nyhetsforum är med råge Sveriges aktivaste elbilsforum. Välkommen att besöka den och bli medlem!

Bookmark the permalink.