Året som har gått – del 3

Välkommen till avslutande delen av vår artikelserie om året som har gått:

I denna sista del av vår årskrönika ska vi minnas allt det andra spännande som har hänt år 2017, och andra spännande artiklar vi har haft på våra sidor:

Vi räknade ut vad som skulle hända om alla bilar på E4 vore elbilar: hur mycket ström skulle det gå åt, hur många snabbladdare skulle det behövas? Inte så blodigt farligt, visade det sig.

Håkan Mattson på tidningen Dagens Industri långtidstestade en Toyota Mirai under året. Vi uppmärksammade när han berättade om räckviddsångesten med vätgasbil. Bränslecellsbilar kommer aldrig bli lika bekväma att ha som elbilar för du kan inte ladda dem hemma, och hur många vätgasmackar än byggs kommer de aldrig kunna tävla med de miljontals vägguttag där elbilar kan laddas.

I februari började Renault äntligen erbjuda sin elbil Zoe utan batterihyra. En kompetent liten elbil som kan ta dig 20-30 mil för endast 285 tusen kronor – synd att den kan inte snabbladdas bara.

Vi tittade på myterna kring Sveriges elimport. Att våra elbilar skulle gå på smutsig kolkraftsel från Polen de (få) dagar Sverige behöver importera el ifrån utlandet. I verkligheten importeras det mesta elen ifrån det enda landet som har ännu renare el än oss: Norge!

Visste du att det finns fler snabbladdare än bensinmackar i Stockholm? Redan i februari när vi körde nyheten var det så. 7 snabbladdare mot 6 bensinstationer. Under året har antalet snabbladdare sedan ökat till 17!!! :shock:

Vi rapporterade om GM-ägda bolaget Cruise som har kommit långt med sina självkörande bilar. De videos de presenterade var tekniskt mer imponerande än Teslas – ändå är det få som ens har hört talas om företaget. GM kan komma överraska oss alla om nåt år! Mot slutet av året hade de till och med startat en taxiflotta med hundratals självkörande fordon som skjutsar deras anställda till jobbet!

Vad händer egentligen med gamla elbilsbatterier? Ska de återvinnas? Kan de återvinnas? Eller kommer de användas i stationära energilager? Enkla svaret var enkelt – men Teslas syn på det hela kan förvåna vissa.

Stackars Toyota hade ingen bra år i år. Inte i Kina i alla fall. Landet kommer införa att 8% av alla bilar sålda i landet måste vara elbilar – och japanska tillverkaren har inga elbilar! De började under året inse att de hade satsat på fel häst med sina hybrider och vätgasbilar. Under slutet av året såg vi fler och fler tecken på att något håller på att hända hos Toyota, och vi kommer inte bli förvånade om de lanserar en elbil nästa år!

Men vänta nu, vad är en elbil över huvud taget? Många efterfrågade en kortfattad beskrivning. Varsågod. Tillsammans med några längre.

Det är inte bara Tesla som visade upp eldrivna lastbilar under året. Tesla Club Sweden fick teståka EMOSS eldrivna distributionslastbil i Stockholm.

En annan eldriven lastbil från e-Dumper (världens största eldrivna lastbil) har till och med negativ elförbrukning!

I September 2017 passerades milstolpen 10,000 elbilar i Sverige. Samma månad blev Tesla Model S den vanligaste elbilen i Sverige.

Universitetet Vrije i Bryssel räknade ut att elbilar släpper ut mindre avgaser än snåldieslar i hela Europa – till och med i Polen där så gott som all el framställs i kolkraftverk. Till och med om man räknar in batteriernas smutsiga framställning.

Konsumentorganisationen på Nya Zeeland korade Nissan Leaf som den pålitligaste bilen. Pålitligaste bil med förbränningsmotor Mitsubishi ASX var dubbelt så felbenägen som Nissan Leaf.

Svenska företaget Uniti visade upp sin kommande elbilsmodell Uniti One i mitten av december. Elmopedbilen kan bli en korsning mellan en Model S och en Renault Twizy – om Unity lyckas få igång produktionen.

En annan konstig elfordon vi testkört mitt i snöslasket var hopfällbara elmopeden Onebot T8+. Ett intressant alternativ om man vill tex ta med den på pendeltåg, buss eller annan kollektivtrafik.

Sist på året tog vi en titt på snabbladdarna i Europa och kunde nöjt konstatera att det går inte ens att se kartan längre på grund av alla markörer som visar var det finns CCS och CHAdeMO snabbladdare. Planeringen av sommarresan med elbilen handlar inte längre så mycket om att hitta laddare längs vägen – som att hitta hur man betalar för laddningen, vilka laddkort måste man skaffa i förväg. Om det inte står TESLA bak på bilen förstås, för då är det bara å åk!

Bookmark the permalink.
  • Bullseye

    Tack för bra artiklar. Gott Nytt År!