Arktisk kyla

coolant2

Nu när vintern kopplar sitt järngrepp om vårt land har flera frågat oss hur låga temperaturer Tesla Model S tål. Egentligen borde de inte fråga oss utan Tesla Motors, men vi beslöt oss att kolla efter i alla fall.

I användarmanualen står det klart och tydligt: ”Do not expose Model S to ambient temperatures above 140° F (60° C) or below -22° F (-30° C) for more than 24 hours at a time.”

Men varför får bilen inte stå ute i kylan om det är kallare än -30 grader? Svaret är samma som för fossilbilar: kylarvätskan. Tesla Model S batterier och motor är vätskekylda och kylvätskan fryser vid -37 grader.

Det går alldeles utmärkt att köra med Tesla Model S när det -30 grader eller ännu kallare än så, kylvätskan värms då upp av värmen från motorn och batterierna – och ett elektriskt värmeelement ifall värmen från dem inte räcker. Kylvätskan värms även då bilen är inkopplad för laddning. Men om bilen står utan laddanslutning utomhus i extrem kyla kommer kylvätskans temperatur till slut sjunka så mycket så den kan börja frysa till – med samma följd som i fossilbilar: den frysna kylvätskan förstör de tunna kanalerna i kylaren i bilens nos.

För att vara på säkra sidan rekommenderar Tesla Motors därför att är det riktigt bitande kyla parkera bilen i varmgarage.

För din egen skull är det bäst du lyssnar på dem.

 

Tagged , . Bookmark the permalink.