Återanvänt återvänt

Falcon2

Strax efter midnatt svensk tid sköt SpaceX upp satelliten SES-10 med en återanvänt raketsteg. Samma raket användes redan i fjol till att skicka upp Dragon-kapseln CRS-8 till internationella rymdstationen.

Efter att första raketsteget då återvände till jorden och landade undersöktes den grundligt av SpaceX. Den plockades isär efter jakt på skador – och sattes ihop igen när inga större sådana var funna. Den grundligheten kommer inte behövas i framtiden, då SpaceX hoppas kunna korta tiden mellan uppskjutningar till endast 24 timmar. Bara en snabb översyn och sedan fylla på med nytt bränsle.

Men nu första gången var nog många SpaceX ingenjörer nervösa hur det skulle gå när en Falcon 9 raketsteg återanvändes. Det är en sak att ha designat den till att göra det – men skulle det fungera i verkligheten?

Alla kunde dock andas ut när raketen steg till väders på exakt utsatt tid och levererade sin last till rymden. Efter att ha fungerat än en gång återvände raketsteget och landade på pråmen ”Of Course I Still Love You” utan problem. Allt gick enligt planerna.

Genom att återanvända samma raketsteg om och om igen kommer SpaceX få ner priserna till rymden till en bråkdel av dagens astronomiska nivåer. Själva Falcon 9 raketen kostar enligt SpaceX ungefär som en jumbojet – det som hittills gjort rymdfärder dyra var att det behövdes en ny sådan till varje uppskjutning. Första raketsteget som kan återanvändas utgör 80% av hela raketens pris, bla på grund av de 9 Merlin-motorerna – andra raketsteget har endast en av dem. Första raketsteget är rödmarkerat på bilden ovan.

SpaceX har nu flera begagnade, eller som de kallar ”flygbeprövade” raketsteg i lager och kommer sporrade av dagens framgång skicka upp 6 till i år enligt planerna.

Dagens uppskjutning kommer därför gå till historien som den som öppnade upp vägen för billiga rymdfärder.

 


TCS ett år sedan:

Idag är det exakt ett år sedan Tesla öppnade kön för förbokningar av sin Model 3, och höll ett event där bilen visades upp.

Både i Sverige och runt om i världen ställde folk sig i kö utanför varje Teslabutik. Det såg ut som när Apple brukar släppa nya iPhones – med skillnaden att de som stod i kö hade då inte ens sett bilen de skulle beställa! Bilen visades upp först dagen därpå.

De första som redan kl 05:30 ställde sig i kö utanför Tesla Motors butik i Mall of Scandinavia fick sällskap av 110 andra innan dörrarna öppnades.

Även i Täby C, och Göteborg och Malmö ringlade köerna långa när Teslas personal anlände till sina arbetsplatser på morgonen. Sammanlagt uppskattar vi att ca 350 personer ställde sig i kö innan butikerna öppnade, och många hundra till under dagen för att betala 10,000 kronor i handpenning för sin Tesla Model 3.

Undertecknad var dock inte i Sverige då, utan på plats på Tesla Model 3 eventet i USA.

Från första parkett fick vi lyssna på Elons (ganska korta) presentation och fick se bilarna för första gången.

Runt om i världen beställdes det över 100,000 Tesla Model 3 redan innan någon hade sett bilen ens. Det torde väl vara rekord i osedda reservationer, inte enbart för bilar utan någon produkt öht?

Höjdpunkten var dock ändå när vi fick teståka Model 3 prototypen! Sitter man i bilen märken man framför allt det enorma glastaket, och underbara huvudutrymmet det ger.

Höjdpunkterna från dagarna för ett år sedan kan ni läsa om i våra artiklar ”långa köer till förbokningen” och ”Model 3 eventet”.

Vi har även sammanställt all information som finns om Tesla Model 3 på sidan Information: Model 3.

 

Tagged , . Bookmark the permalink.