Audi e-Tron Quattro

eTron-event

I går morse svensk tid presenterade Audi sin elbil e-Tron Quattro på ett event i USA. Efter flera år med rykten och spionbilder kunde man äntligen se det färdiga resultatet och läsa bilens spec.

Static photo, Color: Antigua blue

Audi e-Tron Quattro är som namnet antyder en fyrhjulsdriven, femsitsig elbil med 95 kWh batterier som kan laddas med upp till 150 kW. Räckvidden är på 40 mil enligt nya WLTP körcykeln, vilket torde innebära bilen klarar drygt 30 mils motorvägskörning i verkliga livet. Bilen har två stycken induktionsmotorer, en på fram- och en på bakaxeln, som tillsammans kan leverera upp till 300 kW effekt och accelerera bilen från 0 till 100 km/h på 5.6 sekunder. Inbyggda laddaren är på 11 kW trefas, med 22 kW laddare som tillbehör.

eTron-event2

Priserna börjar på $74,800 i USA och €80,000 i Europa. Svenska priserna vet vi inte än (glöm inte lägga på 25% moms när du räknar om de utländska priserna till svenska kronor i huvudet).

Interior

Förarmiljön är ganska plottrig med knappar lite överallt, men bjuder på hela fem LCD-skärmar: två i mitten, en för instrumentering bakom ratten – och två på var sin framdörr som tjänar som backspeglar! Audi e-Tron Quattro är nämligen första bilen som godkänts för att ha kameror istället för backspeglar i europa.

Istället för kardantunnel mellan framsätena finns det stora förvaringsfickor, och ”den konstiga grejen” som syns nere till höger på bilden ovan är växelspaken man väljer att åka framåt eller bakåt med – kombinerat med en handlovsstöd som ska underlätta när man ska peka på saker på pekskärmen. Alla som någonsin försökt pilla på en pekskärm medan bilen åker på guppig väg kommer uppskatta den lilla detaljen!

eTron-frunk

FRUNK!!! Ja, Audi e-Tron Quattro är äntligen första elbilen efter Tesla som bjuder på en ordentlig förvaringsutrymme även under framhuven. 60 liter förvaring med en egen liten lock under motorhuven. Vi känner för att dra på oss rosa träningsoverallen och utbrista i en euforisk ”Äntligen!!!”

Bakre bagageutrymmet är på 660 liter, som kan ökas genom att fälla baksätena. Skulle inte det räcka kan man montera takbox – och dragkrok!

Audi har ansträngt sig för att göra bilen så aerodynamisk kombiformatet bara medgav, och de gjorde allt för att göra den så tyst som möjlig, även i höga farter. Bilen har fått flera praktiska finesser som till exempel dubbla laddluckor – en på varje sida bilen.

e-Tron Quattro har dessutom många finesser i sin digra tillbehörslista Tesla saknar: top view kamera som visar 360 grader runt bilen när man till exempel ska backa, och massagestolar och heads-up display för att nämna några.

Audi har precis som andra biltillverkare sneglat på elbilen som startat hela klassen: Tesla Model S, när de designade sin elbil. Till skillnad från Jaguar, Mercedes med flera har de dock försökt anstränga sig extra mycket för att försöka lansera en ännu bättre elbil än den förebilden Tesla gjort redan år 2012.

Få se nu, vad brukar vi ”gnälla” på varje gång någon släpper en elbil?

  • 3-fas laddning: jo, det har den ju. Till och med 22kW som tillval. Pluspoäng.
  • Ordentlig snabbladdning: 150 kW ger topplacering.
  • Batteristorlek: 95 kWh jättebra
  • Räckvidd: 40 mil WLTP helt OK (fast tyder på något hög förbrukning)
  • Dragkrok: japp, sägs komma.
  • Frunk: jajamen!
  • Pris: €80,000 är inte gratis men det är inte Tesla heller.

En elbil utan irriterande begränsningar. Därför kan vi utropa Audi e-Tron Quattro till vinnaren av ”värdig Tesla Model S konkurrent” priset. Andra, som Jaguar och Mercedes faller på målsnöret, lyckas inte riktigt göra en lika bra bil som Teslas nu sex år gamla. Men Audi verkar ha fattat galoppen och ansträngt sig det där lilla extra som behövs för att på allvar kunna ta upp konkurrensen. Äntligen slipper de skämmas för sitt slogan ”Vorsprung Durch Technik” – försprång via teknik, som lät lite konstigt de senaste åren när de bara fortsatte pumpa ut dieselbilar.

Audi har plockat isär ett antal Teslor och undersökt dem noga (japp, det har de gjort). De har även använt flera av de patenten Tesla hade släppt fria. De har även kommit med egen innovation. Det syns till exempel på Audis batteripack:

Vi har i en tidigare artikel dissekerat Audis batteripack och sett att den är snarlik Teslas men ändå annorlunda. Audi har tagit ett antal annorlunda beslut än Tesla gjort. Vi rekommenderar starkt att du läser den artikeln! Klicka här.

eTron-motors

Audi har tagit mycket inspiration från Tesla även när det gäller motorerna. Förutom att de ser nästan ett-till-ett identiska ut som Teslas motsvarande motorer använder Audi till och med samma motorteknik som Tesla: induktansmotor. Förutom Tesla och nu Audi är det inga andra elbilstillverkare som använder motortypen på grund av dess lite mer komplicerade framdrivning.

Resultatet är en riktigt riktigt bra elbil. Ingen halvmesyr, som tyvärr så många av de andra så kallade ”Tesladödarna” är. Audi siktade inte på att försöka göra en nästan lika bra elbil som Tesla hade redan år 2012 – utan de försöker sikta lite högre, erbjuda lite mer.

Ska vi som Teslaklubb bli oroade? Kommer Audi e-Tron Quattro ”döda” Tesla? Nej, så klart inte. Lika lite som valfri annan Audi någonsin har ”dödat” säg BMW. Marknaden, och suget efter elbilar är så stort att det dessa elbilar kommer ”döda” är istället avgasbilar. Inte varandra. Ju fler elbilar kunder kan välja mellan desto bättre. Tvärtom är man nästan lite stolt när man kikar under e-Trons kaross och hittar så många lösningar hämtade från Tesla. Teslas mission är ju att ”accelerate the world’s transition to sustainable energy” – inte att ”be the only electric car manufacturer in the world”. Det var just därför de släppte alla sina patent fria, så att andra tillverkare ska också kunna bygga lika bra elbilar. Äntligen har en stor biltillverkare hoppat på tåget. (Vilket de iofs aldrig aldrig någonsin kommer erkänna ;-) )

En stor punkt som kvarstår dock för Audi är att försöka få till ett lika bra laddnätverk som Tesla har. Med tusentals Supercharger snabbladdare runt om i världen erbjuder Tesla en elbilsupplevelse ingen annan biltillverkare kan ge sina kunder. Än så länge i alla fall. Audi har tillsammans med andra biltillverkare dock bildat laddkedjan Ionity som sägs vilja bygga laddstationer runt om i Europa. Audi talar om hundratals laddstationer som kommer – hittills har Ionity invigt sju. Bäst de skyndar på!

Det tog alltså sex år innan någon kunde bygga en elbil som på allvar kunde matcha Tesla Model S – som ju lanserades redan 2012. Fast Tesla Model S är inte längre bilen som är Teslas volymprodukt. Tesla Model 3 tilltalar en helt annan publik med sitt rejält lägre pris och mycket större tillverkningsvolymer. Audi kommer nog sälja så många e-Tron Quattro de bara hinner hitta batterier till – men någon folkelbil i stil med Model 3 kommer den inte bli. Vi hoppas de tyska ingenjörerna redan nu skissar på deras nästa elbil (vi vet att de har skruvat isär en Model 3 redan).

Och efter att i går ha upplevt Teslas nya service med tekniker som lagar bilen hemma hos kund inser man att Tesla har åter igen lyckats revolutionera ett industri till: bilverkstäder. Hur andra biltillverkare ens ska kunna ha en chans göra något liknande vet vi inte. Läs artikeln om Tesla Mobile Service här.

Nedan videoklipp går igenom flera av Audi e-Tron Quattros finesser:

Tagged , . Bookmark the permalink.
  • vigge50

    Det ända vi vet om räckvidden är att den är över 40 mil enligt WLTP, någon exakt siffra har vi inte fått.

    Vi har även fått det svenska priset som är 885 000 kr.

    • Kim

      När kan man köpa den i Sverige?

  • Axel Svensson

    Laddnätverket (egentligen laddnätverken) är jag inte så orolig för när det kommer till Audi, dessa verkar växa snabbare än vad biltillverkarna hinner få ut modeller på marknaden. Det som är intressant är om Audi kan klara av att pumpa ut bilar i god takt. I princip alla elbilstillverkare verkar ju ha problem att bygga bilar sett till efterfrågan. Brist på battericeller verkar vara största problemet för alla, inklusive Tesla.

  • Johannes Brorsson

    Betyder detta att virtuella backspeglar är tillåtna i EU/Sverige nu? Då måste ju Tesla lansera det som tillval.

  • Ted

    I stort gillar jag det jag ser, men det är vissa saker jag inte gillar:
    – Roligt att det finns en frunk, men det är inte snyggt när man öppnar. Kunde de inte bakat ihop det bättre?
    – Ser så ordinär ut, t ex de tråkiga dörrhandtagen
    – Ser lustigt ut utan backspeglar, vet inte vad jag tycker om det.
    – Varför envisas de flesta med traditionell grill som inte behövs? Tänk nytt i fronten, fast just på Audi är grillen snygg så okej då – den kan vara där :)

    • Geni87

      Angående grillen så är det ju på Audin faktiskt en riktig grill, inte en påmålad fejkgrill. Jag tycker att det låter utmärkt att med aktiva luftintag kunna öka luftgenomströmningen i värmeväxlarna (vid varmt klimat och/eller inspirerande körning). Bör ge bra förutsättningar för ett bra kylsystem och det bör även begränsa tiden som fläktarna behöver gå på högvarv och låta som en jetmotor (Tesla Model 3). :)

      https://uploads.disquscdn.com/images/07699278715fc9274ebcb63e48eb3c98b2a64125d4c44ab50d13f26e8f8ac620.jpg

  • Mocke

    ”Vorsprung Durch Betrug” är nog mer det man tänker

    om priserna kommer vara under 900 000 (way way över mitt nåbarhet) så är det ett alternativ. Det ser ut som en SUV, har ok räckvidd. Laddnätverken kommer. hemmaladdning lär väl gillas.
    Kul med alternativ, men det är väldigt lätt att bygga en bra bil som man kan pungslå köpare för nära 1 miljon. Det är mer en utmaning att leverera bilar med anständig räckvidd för 200-300 kkr. De väntar jag på.

  • Geni87

    Du glömde värmepumpen som e-tron har @Tibor, det är en annan pryl som även Tesla borde införa (mumma för räckvidden när det är kallt ute).

    Andra skillnader är den koncentriska layouten på bakre drivpaket och rektangulär form på invertern istället för Teslas cylindriska.

  • Kim

    När kan man köpa den? Priser med tillbehör?