Audi e-tron Quattro

AudiQ6etron

Audi har visat de första skisserna på sin kommande e-tron Quattro. Bilen som kommer att bli mellan Q5 och Q7 i storlek (och därmed logiskt borde komma kallas Q6, fast det är inte bekräftat än) kommer att visas upp på bilmässan i Frankfurt den 15:e September, men en del info om den har redan läckt ut. Så snart massmedia fått reda på att den kommer bli en elbil har de döpt den till ”Tesla Model X dödare”… finns det någon anledning till oro?

Audi Q6 e-tron Quattro blir, precis som namnet antyder, fyrhjulsdriven. Den kommer att få tre elmotorer, en på framaxeln och två där bak. Namnet antyder inte så mycket mer, ty irriterande nog kallar Audi alla sina el- och laddhybridbilar för e-tron utan urskiljning. En så tydlig talande tecken på gamla fossilbiltillverkares inställning till elbilar.

Rykten säger att elmotorerna kommer ge ifrån sig 500 hästkrafter men det är inget Audi officiellt har presenterat än. De har heller inte publicerat några accelerationssiffror, batteristorlek eller mer. De har däremot stolt gått ut med att bilen kommer få 50 mils räckvidd!

Audi har gått i räckviddsfällan, deras jakt på lång räckvidd påminner om forna dagars megapixeljakt mellan digitalkameror. Kameror som skröt om 12 megapixlar, men som hade så dålig optik och så hård komprimering av bilderna så resultatet blev sämre än andra 8 megapixels kameror. Audi har nämligen problemet med att deras batteriers energitäthet är lägre än Teslas, så deras batteripack blir större.

För att kunna uppnå 50 mils räckvidd och få plats med alla batterier för det var de tvungna att göra Audi e-tron Quattro fyrsitsig. Ja, du läste rätt: en fyrsitsig SUV! Ja den kommer ju sälja bra.

Audi hade samma problem med sin (lika misslyckade) R8 e-tron: i sin desperat försök att kunna klämma ut 45 mils räckvidd ur bilen var de tvungna att stoppa in så stora batterier i den så man kan inte se bakåt på grund av batteripacket! Audi var tvungna att ersätta backspegeln med en videoskärm som visar bilden från en backkamera. Audi R8 har samma placering av batterierna som Tesla Roadstern hade, bakom sätena. Men medan Roadstern klarade 40 mils räckvidd redan 2008 utan problem med batteripackets storlek och bakåtsikt klarar Audi inte få till samma kombination ens idag.

Lång räckvidd i sig spelar dessutom ingen roll om du sedan inte kan ladda bilen. Audi har inga planer på något Europa- och världsomfattande nät av Superchargers där ägare snabbt kan ladda sina bilar. Tesla behöver egentligen inte ens ha mer räckvidd än 30 mil på sina bilar – vad ska man ha det till när nästa Supercharger är mindre än 20 mil bort?

Audi planerar lansera sin Q6 e-tron Quattro år 2018. Tills dess har Tesla sålt Model X i två år, även släppt Model 3 och kommer säkert vara på god väg att släppa Model Y (SUV-versionen av Model 3). För att Audi över huvud taget ska ha en chans mot dessa måste de genast avbryta utvecklingen av Q6 e-tron Quattro och börja om på nytt från början. Annars ser iaf inte jag hur en fyrsitsig Audi SUV för över $100,000 ska kunna tävla mot Teslas både billigare och rymligare bilar? Som dessutom kan åkas på gratis europasemester med?

Utan att antyda något kan vi bara konstatera att étron betyder bajskorv på franska.

 


TCS ett år sedan: Varför har Tesla så lång räckvidd?

För ett år sedan ställde vi frågan varför Tesla Motors elbilar har så mycket längre räckvidd än alla andras? Vi såg att anledningen inte enbart beror på Tesla Motors tekniska försprång – det är även sprunget ur företagens motiv till varför de öht vill bygga elbilar. Allt beror på en viss tabell.

 

 

 

Tagged . Bookmark the permalink.