Autopilot!

Autopilot1

Nu har version 7.0 av Tesla Model S mjukvara äntligen släppts till Sverige, Europa och resten av världen också! (Förutom Japan.) Svenska bilar har börjat få mjukvaran nerladdad till dem.

Teslor i USA och Kanada fick version 7.0 redan över en vecka sedan, men resten av världen fick snopet känna sig utanför. Elon Musk ångrar nog tweeten som nog måste ha varit den kortaste och mest analyserade tweet han (eller någon annan) någonsin har twittrat. Bara två bokstäver “ww“:

Tweet_ww

Många av våra medlemmar satt förväntansfullt förrförra fredagen och hoppades bilen eller deras mobil skulle plinga till och indikera att en ny programvara är redo att installeras i deras bil. Tesla skickar nämligen ut ny programvara till bilarna trådlöst – plötsligt plingar det till att ny mjukvara, med nya spännande funktioner, finns att installera i bilen. Det blir lite av en julafton varje gång!

Programvaran skickas inte ut till alla bilar på en gång utan slumpmässigt till bilarna över loppet av en till två veckor, för att minska belastningen på Tesla Motors servrar. Därför var våra svenska medlemmar beredda på att vänta… men timmarna gick och fortfarande fick inte någon nya programvaran?

En ny Tweet från Elon Musk (hur många bilföretag -eller företag öht- har VD-ns Twitterkonto som främsta kommunikationskanal?) la sordin på stämningen, och gav genast upphov till spekulationer:

Veckor?! Och vilken myndighet är det som hindrar?! Spekulationerna svämmade över åt alla håll på alla forum – så även vårt. De flesta skyllde reflexmässigt på EU, trots att Asien drabbades också. Vad är det för godkännande som behövdes och från vilken myndighet? Måste autopiloten godkännas av myndigheter i varje land? Är autopilot ens laglig i de olika länderna? Hur långsam är byråkratin i Frankrike och Spanien egentligen?

Vi och många andra hade en vecka på sig att debattera fram och tillbaka – tills Tweeten vi alla har väntat på kom:

Tweet_autopilot

Att hela Europa och större delen av Asien samtidigt får tillstånd pekar på att det inte var någon myndighet i något mottagarland som Tesla Motors väntat på, utan snarare någon amerikansk myndighet som skulle tillåta export av avancerad mjukvara till konstiga fjärran länder.

Så plötsligt hände det! 🙂 Lördag kl 14:21 rapporterade en av våra medlemmar att hans bil indikerade “Software update is available”. Snart fick fler och fler samma meddelande från sina bilar. Bilen indikerar ny mjukvara när den redan har laddat hem den, men ägarens tillåtelse behövs för att installera nya mjukvaran. Sedan dröjer det närapå två timmars väntan medan mjukvaran installeras.

Vårt forum sjöd av aktivitet hela helgen. Tidigare besöksrekordet (94 online samtidigt den 23 September) slogs visserligen inte, bara tangerades. Men att så många personer konstant var inloggade timme efter timme har aldrig hänt förut. Tråden om version 7.0 fick över 700 nya inlägg! Folk som var borta några timmar hade bokstavligen hundratals nya inlägg att läsa ikapp.

Vår interna tävling “Första bilden på en svensk tesla med V7.0” på forumet vanns till slut av elmotor_mattias då han la upp Releasenoterna för version 7 som bevis. Glädjande nog har vi i Sverige fått en nyare version av mjukvaran än de i USA, version 2.7.77 mot deras 2.7.56.

Varje Tesla Model S autopilot skickar sina erfarenheter tillbaka till Tesla Motors servrar så bilarna lär sig av varandras misstag. Den enorma datamängden av sammanlagt miljoner kilometers åkturer hjälper även utvecklarna att förbättra koden. Elon Musk har redan flaggat för att en förbättrad autopilot är på gång:

Tweet_ap101

På lördag kväll var det var rena julafton med folk som satt på middagar och tjuvtittade på Tesla-appen under bordet 🙂 i väntan på uppgraderingen. När det framkom att de med WiFi verkade få 7.0 före andra var det många som riggade mobiler och 4G routrar, eller körde bilen närmare huset så den fick kontakt. Den ena medlemmen efter den andra skrev “jippi!” på forumet när det blev hans Teslas tur att få uppdateringen.

Sedan fylldes Sveriges vägar med Teslor som tog sina ägare på plötsligt påkomna kvällsturer. Det ordnades spontana möten också, bla vid Superchargern på Infra City där Teslaägare träffades för att dela sin glädje med varandra.

Autopiloten betedde sig klanderfritt på alla möjliga vägar, i mörker och spöregn.

Även de som har äldre bilar, utan behövlig hårdvara för autopiloten rapporterar att deras bilar har blivit kraftigt förbättrade med nya mjukvaran: bättre gasrespons och stabilare styrning – sånt som skulle behövt total ombyggnad av bilen i antika bilar (dvs alla andra än Tesla 😉 ).

Dessutom rapporteras det om rappare mittskärm med snabbare klickrespons, och förbättrad klimaanläggning som når inställd temperatur mycket snabbare. Version 7.0 ger så mycket mer än just autopiloten – men det är autopiloten som är den disruptiva tekniksprånget som känns minst lika stor som eldriften. Hädanefter känns fossilbilar dubbelt så antika!

Vårt medlem SpaceAce har gjort en YouTube-klipp över hur autopiloten fungerar på svenska vägar:

I morgon kommer rapporten från min egen provkörning åkning.

Tagged , . Bookmark the permalink.