Autopiloten ÄR säkrare

Crashrates

Amerikanska vägverket NHTSA har avslutat sin utredning av dödsolyckan som inträffade i Florida den 7 Maj i fjol. En Tesla Model S körde då rätt in i en lastbil för dess förare hade slagit på autopiloten och sedan tittat på Harry Potter på DVD.

Efter flera månaders utredningar kom NHTSA fram till att ingenting var fel på bilen, och att det inte finns något designfel i Tesla Motors autopilot.

Slutrapporten från Office of Defects Investigation innehåller dessutom ovanstående diagram. De har sammanställt antal gånger bilarnas krockkuddar har utlösts (dvs allvarlig krasch) innan och efter Tesla Motors introducerade autopiloten.

Tidiga Teslor, som inte har autopilot var inblandade i ungefär 1.3 allvarliga olyckor (tillräckligt hård krasch för att krockkudden ska lösa ut) per miljon miles.

Tesla Motors introducerade autopiloten i oktober 2014. Bilar tillverkade efter det datumet är inblandade i ungefär 0.8 allvarliga olyckor per miljon miles. En minskning med nästan 40%.

OBS att ”after autosteer” stapeln inkluderar alla körda mil – inte bara dem där autopiloten styr! Faktiskt inkluderas även bilar som har de nödvändiga sensorerna på plats men där ägaren inte hade köpt till autopilot-mjukvaran, som ju är ett tillval.

För att uppnå 40% minskning måste alltså autopiloten egentligen vara ännu säkrare – för att kompensera för de förarna som fortfarande styr för hand.

Här har vi äntligen en säkerställd siffra från en oberoende myndighet. En siffra som inte kan bortförklaras.

Teslas autopilot har minskat antal olyckor med 40%.

Eller om vi ska vinkla det på kvällstidningsvis: Din autopilot kör bättre än du.

Kan vi nu få slut på allt snack om att autopiloten skulle vara ”farlig”? :roll:

 


Ovanstående nyhet handlar om Teslas gamla autopilot. Den var banbrytande när den kom 2014 men anses vara föråldrad av Tesla Motors och levereras inte med nybyggda bilar längre.

Nya autopiloten har fler kameror och sensorer och mycket kraftfullare dator. Den ska i framtiden bli helt självkörande. Innan dess ska den dock bli semiautonom, till att börja med på liknande förarövervakat sätt som gamla autopiloten. Den mjukvaran har precis börjats rullas ut till bilarna enligt Elon Musks tweet.

Han påpekade dock också att de första testerna hade avslöjat att det finns ett antal bilar ute med feljusterade kameror. Om din Tesla efter att ha fått nya programvaran klagar på feljusterad kamera kontakta Tesla Motors servicecenter för bokning av tid för justering.

Tagged . Bookmark the permalink.
  • Mattias

    Hmm…
    Är det inte så att säkerhetsfunktionerna som autobroms m.m. alltid är påslagna på alla bilar med utrustningen? Oavsett om autopilot-featuren ens är köpt?

    • Peter Thorsen

      Det er korrekt. Så ”För att uppnå 40% minskning måste alltså autopiloten egentligen vara ännu säkrare – för att kompensera för de förarna som fortfarande styr för hand.” er en forkert konklusion.

      I princippet kunne auto-brake og de andre sikkerhedsfunktioner skjule at autosteer faktisk forværrer sikkerheden. F.eks. at autosteer forværrer sikkerheden på de 10% (eller hvad det er) af kilometrene hvor den er aktiv, mens autobrake forbedrer den > 40% på de 100% af kilometrene den er aktiveret.

      I princippet altså.

  • Robin Mokvist

    Vill inte ge mig på att bortförklara siffrorna men vill ändå ifrågasätta jämförelsen. Misstänker att jag har funderat lite för mycket och därför rört ihop det för mig men isf får ni helt enkelt hjälpa mig att förstå. (Tack på förhand :) ).

    Jämförelsen är inga hjälpmedel vs autopilot. Autopiloten vinner med en 40%-ig förbättring. Så långt är jag med. Problemet i mitt huvud är att i kategorin autopilot ingår även de som inte gjort tillvalet, de som inte använde autopiloten vid krocken samt de som hade autopiloten på vid krocken. Detta är en väldigt bred grupp med till viss del olika förutsättningar (kan väl egentligen delas in i autopilot av vs autopilot på om jag förstått det hela rätt, men kan va så att det skiljer lite där med). Det som fungerar trots att autopiloten inte är på eller är aktiverad har jag förstått som att det är auto-broms, line-control m.m. alltså ”vanliga” säkerhetsfunktioner som finns hos andra bilmärken utan autopilot (nu räknas väl detta som en lägre nivå av autopilot men iaf).
    Tror bara jag krånglar till det för mig. Min poäng med det hela är att i mitt tycke är detta egentligen bara ett bevis på att hjälpande funktioner som autobroms och dylikt och/eller autopilot har sänkt antalet olyckor. Vi vet inte vilken/vilka funktioner som har hindrat flest olyckor, bara att det är bättre med än utan ”autopilot” (som då innefattar en hel del olika hjälpmedel som även kan finnas med i en ”vanlig” bil). För här handlar det helt tydligt inte om att ”autonomus-driving” är bättre än oss (även om jag tror att så är fallet, har inte höga tankar om Svensson på vägen :) ). Hurra för säkerhetsassistans eller vad vi ska kalla det men jag skulle inte kalla det autopilot (även om det visst är en lägre nivå av ”autopilotism” ;) ).

    Som sagt, rörigt och vet inte riktigt om ja tänker rätt heller.

  • MikeL

    Det kommer dock inte få tyst på de som hävdar att det var Autopiloten som gav föraren en falsk känsla av säkerhet och ”lurade” föraren att försätta sig själv i en farlig situation.