Avslöjat: det är Panasonic som hindrat Teslas produktion

M3factory1

Tesla har länge kämpat med att öka produktionsvolymerna av sin Model 3 elbil. Fabriken i Fremont började med låg produktionstakt i början av året men ökat antalet tillverkade bilar per vecka sedan dess. Produktionstakten av en bil bestäms av hur lång tid dess långsammaste del tar att montera. Under året som har gått har Tesla jagat dessa flaskhalsar, som har varit allt från monteringen av batteripack till sätena vi ser på ovan bild.

En viktig flaskhals har dock talats tyst om hittills: Panasonic.

GF1_201708

Gigafabriken i Nevadaöknen påstås ofta vara Teslas egen batterifabrik. I själva verket är den dock ett joint-venture mellan Tesla och japanska batteritillverkaren Panasonic. Det är Tesla som äger marken och byggnaden – men Panasonic som äger och driver batteritillverkningsmaskinerna inuti den. Det är Panasonics anställda som tillverkar de enskilda battericellerna, som sedan tas emot av Teslas anställda som monterar dem inuti batteripack.

I takt med att Tesla fått upp monteringstakten i sin bilfabrik i Fremont fick Panasonic större och större problem att leverera de 4,416 battericeller som ingår i varje Tesla Model 3. Företaget var i början avvaktande med sina investeringar: ursprungligen gick Panasonic in med ”bara” 1.6 miljarder dollar i projektet. Det var först när Tesla Model 3 visades upp och beställdes av över 400,000 människor inom en månad som Panasonic vågade investera 3.86 miljarder dollar i Gigafabriken.

Nu avslöjar Yoshio Ito, chefen för Panasonics bilverksamhet till Bloomberg att ”flaskhalsen för Model 3 produktionen har varit våra batterier.” ”De vill att vi ska göra så många vi bara kan.”

Därför kommer Panasonic nu lägga till tre nya batteriproduktionslinjer till de tio befintliga i Gigafabriken innan årets slut. Eller snarare: det var originalplan. Nu vill de öppna de nya produktionslinjerna ”så snart som möjligt”, ännu tidigare än så. Troligtvis en stressad Elon Musk som driver på deras tidsplaner.

Med 13 parallella produktionslinor kommer Gigafabrikens årsproduktion uppgå till 35 GWh enligt Yoshio Ito, vilket skulle motsvara drygt 470,000 Tesla Model 3 bilar per år, dvs drygt 9,000 bilar i veckan. Elon Musk pratar samtidigt om att uppnå en produktionstakt på 10,000 bilar i veckan nästa år. Den till synes omöjliga ekvationen löses av att Tesla också planerar börja sälja basmodellen av Tesla Model 3 nästa år med färre batterier i varje bil – fast samtidigt vill företaget också höja leveransvolymerna av sina PowerWall och PowerPack stationära batteriprodukter. Då Tesla är enda kunden till batterierna Panasonic producerar i Gigafabriken gäller det att tillgång och efterfrågan följer åt varandra. Enligt Yoshio Ito har Tesla gett upp -i alla fall tillfälligt- sina planer om att använda 30% av batterierna tillverkade i Gigafabriken till sina stationära batterilager – de behöver alla batterier Panasonic bara kan tillverka till bilarna.

Gigafabriken består av 10, snart 13 parallella, separata batterifabriker under samma tak som alla tillverkar en enda batterityp: de 2170 battericeller som sitter i Tesla Model 3 batteripack. 18650 cellerna till Tesla Model S och X tillverkas fortfarande i Panasonics batterifabrik i Japan.

Enligt ursprungsplanerna 2014 skulle Gigafabriken nå produktionstakten 35 GWh batterier per år först år 2020 när fabriken skulle vara färdigbyggd. Nu verkar Tesla och Panasonic ha tidigarelagt denna mål – och kommer uppnå den i en batterifabrik mindre än hälften så stor som först planerats.

 


TCS ett år sedan: Ingen förtur

Hoppas du få din Tesla Model 3 snart? Kanske tror att du kan komma före andra i kön? Sluta lura dig själv. Elon Musks egen mamma har köplats nummer 300,000 i förbeställningskön och får ingen förtur – trots goda kontakter, så att säga. Och inte kan hon hoppas få någon rabatt heller.

Tagged , , , . Bookmark the permalink.