Bensinmyten

Refinery

För att framställa en gallon (3.8 liter) bensin går det åt 6 kWh el! Lämna kvar oljan i marken och kör istället din elbil direkt med elen! Så har många sagt, ja till och med självaste Elon Musk. Flera har bett mig skriva om det bland våra elbilsmyter.

Innan jag skulle ta med den ville jag dock kolla upp om det verkligen stämde. Och ju mer jag läste på kring ämnet desto mer insåg jag att det hela handlar om en missuppfattning.

Så här ligger det nämligen till: ja, det går åt 6 kWh energi för att framställa en gallon bensin, men inte 6 kWh elektrisk energi.

Problemet är att många tror att kWh är måttenheten för elektrisk energi. Ja, den används oftast till det, men egentligen är kWh en måttenhet för energi i alla dess former, precis som joule. 1 kWh = 3,600 kJ. Det kunde lika gärna ha stått att det går åt 21,600 kJ för att framställa en gallon bensin (och då skulle kanske missförståndet också ha undvikits).

För att förstå vad det är för slags energi vi pratar om ska man förstå hur ett oljeraffinaderi fungerar: Wikipedia har en fin bild (den till höger här) som visar hur råoljan upphettas i en ugn till 400 grader och pumpas sedan in i en destillationskolonn. Pga olika kokpunkter kondenseras de olika produkter som framställs ur råoljan ut vid olika temperaturer.

Det som framför allt kräver energi vid framställningen är att värma upp råoljan till 400 grader. Men ugnen som gör det drivs inte av elektricitet! Oljebolagen bränner de billiga restprodukterna av råoljan som de inte kan sälja, för att värma ugnen. Det går alltså åt råolja -inte el- för att raffinera råolja till bensin!

Oljebolagen konsumerar visserligen stora mängder elektricitet, men den elen används till att driva alla pumpar och maskiner i raffinaderiet. Enligt amerikanska myndigheten Energy Information Administration går det åt 0.1 kWh el för att framställa en gallon bensin. Fast det är endast el som oljebolagen köper in utifrån. De framställer även egen elektricitet på plats i raffinaderierna – åter igen genom att bränna restprodukter (och… kol!). Räknar man in lokalt, av råolja och kol framställt el också blir det 0.2 kWh el per gallon bensin.

Att det skulle gå åt 6 kWh el till att framställa en gallon bensin stämmer alltså inte. Det är en myt. Och vi som klagar om alla myter kring elbilar som sprids ska inte själva bidra till att sprida en annan myt. Det är nog också därför även Elon Musk har slutat prata om det de senaste åren.

MEN.

Låt oss vända tillbaka till den där 5,8 kWh energin som inte är el, och som går åt till att upphetta råoljan så att man ska kunna raffinera bensin från den. Som vi har lärt oss bränner oljebolagen sina egna restprodukter för att värma upp råoljan, vilket ju medför att den förbränningen skapar sina egna fossila utsläpp! Själva raffineringsprocessen resulterar i fossila CO2-utsläpp.

En gallon bensin innehåller 33.3 kWh energi, och skapar efter förbränning 8,6 kg CO2. Så 5,8 kWh energi motsvarar 1.5 kg CO2.

En liter bensin du tankar i din bil har alltså redan släppt ut 395 g fossilt CO2 bara under dess framställning – innan du ens börjat förbränna den i din motor!

En “miljöbil” som släpper ut 120 g CO2 / km drar ungefär 0,5 liter / mil. Till de 120 g CO2 som bilen släpper ut under färd ska man alltså lägga till 20 g CO2 som släpptes ut när bensinen bilen kör på framställdes!

En bensinbil drar alltså inte lika mycket el som en elbil, men släpper ut 20 g mer CO2 per kilometer än den uppgivna, om vi räknar in utsläppen som skedde under framställningen av bensinen.

Och det är ju minst lika tankeväckande det.

 

Tagged . Bookmark the permalink.