Besök i Teslafabriken i Tilburg

TillburgSolar

Som president för Tesla Club Sweden är jag nu på plats på Teslas European Leadership Summit för märkesklubbarna som hålls i nederländska Tilburg. De europeiska Teslaklubbarnas presidenter har bjudits in av Tesla för att träffas. (Elon behöver inte bli orolig för notan – det är vi presidenter själva som står för resa, hotell ja till och med middagen.) Som första aktivitet fick vi i går besöka Teslas europeiska bilfabrik.

”Nämen vänta nu” är det nog många som säger ”Tesla har väl ingen bilfabrik i Europa?”

Både ja och nej. Visste du att alla Tesla Model S och X är ”Made in EU”? På pappret i alla fall? Men inte Model 3?

EU har 10% tull på alla utländska bilar (bland annat den Trump var trumpen på). Men Tesla tar till ett knep för att kringgå den. Alla Teslas bilar byggs i Teslas fabrik i Fremont, Kalifornien, i USA – även de som ska till Europa. Men de Model S och X som ska till Europa byggs inte riktigt färdigt där. Hela karossen byggs, allt monteras – förutom batterier och motorer. Bilen funkar inte men kan knuffas och rullas runt för hand. Då kan den importeras som ”reservdelar”, likaså de lösa batterierna och motorerna. På bildelar är det nämligen bara 4.5% tull. Tesla har sedan en fabrik i Tilburg, Nederländerna där de monterar in batterier och motorer i karosserna och voilà! bilarna är ”Made in EU”, slipper importskatt. Tesla kan göra så för att det är så enkelt att lossa batteripack och motorer från deras Model S och X bilar – det är bara att lossa några bultar.

Model 3 skeppas däremot direkt, hel, från fabriken som biltillverkare brukar göra. Dess lägre pris gör att det är inte lika lönsamt att skeppa bilen i delar för bara 5.5% besparing. Dessutom är Model 3 batteripack inte längre lika enkel att demontera som Model S och X var. Även Model S och X som ska till Norge levereras hela direkt till Norge – i och med att de är utanför EU och har inga importtullar på elbilar.

Fabriken i Tilburg får alltså Model S och X karosser levererade i containrar. Det får plats 4 Model S eller 3 Model X i varje container. De stuvas in mha speciella ramar så de ska få plats utan att skada varandra. Batterier och motorer kommer också i containrar. I Tilburg monteras batteripacket och motorerna i bilarna, de fyller på kylvätska, bromsvätska mm och laddar in mjukvaran i bilarna. Det är alltså i Europa de först ”vaknar till liv”. Sedan testas bilarna på både rullande landsväg och till och med en lång testbana inomhus (elbilar…) för att hitta eventuella fel. Bilarna duschas även med högtryck vatten för att hitta om det finns läckor. Till slut belyses de med starka lampor för att hitta defekter i lacken, glipor och liknande. Om det hittas fel lagas bilarna i en stor hall med alla upptänkliga verktyg och reservdelar på plats. Vi fick inte ta några bilder så jag visar denna något äldre officiella bild från Tesla istället:

IMG_20190522_161206

Till sist laddas bilarna med el från tusentals solpaneler på taket innan de lastas på lastbilar för leverans.

I ett hörn av fabrikslokalen står det faktiskt även massa Tesla Model 3 – men de gör inget med dem, de kommer färdiga från fartygen, de behövde bara extra lokaler för att kunna leverera alla bilar så de tog vad de hade. Även medan vi var där kom det folk för att hämta ut sina Teslor.

 

 

I morgon fortsätter European Leadership Summit med möten och föredrag av Teslas europeiska anställda och ledning. Hinner jag skriva sammanfattning på kvällen kan ni läsa om det på fredag – annars får ni ge er till tåls till på måndag.

Bookmark the permalink.