Beställ en självkörande bil

Vill du testa hur det kommer att kännas när du med en mobilapp kan beställa en självkörande bil som skjutsar dig vart du vill ska du söka jobb på GM ägda Cruise Automation. Företaget ägs visserligen av bilgiganten men enligt uppgift har de fria tyglar att utveckla autonoma bilar på egen hand för att bibehålla entusiasmen uppstartsföretag brukar ha. Fast med över 1000 anställda är de inget källarföretag längre.

Cruises

Cruise Automation har nu lanserat 300 självkörande bilar som skjutsar deras anställda runt i Kalifornien, Arizona och Michigan. En mänsklig förare måste sitta med för syns skull, men bilarna är egentligen helt självkörande. Man beställer bilen via en app, den kommer och hämtar upp dig och kör sedan dit du vill. Andra håller också på med liknande testflottor men Cruise Automations har snabbt blivit den största.

Som vi rapporterat om tidigare håller företaget en låg profil men verkar ha nått väldigt långt, kanske rentav längst av alla på vägen mot fullt självkörande bilar. Deras första videoklipp där en av deras bilar kör runt i San Francisco var mycket imponerande – speciellt efter att de la in bilden på att föraren inte håller i ratten. Bilen körde runt inne i staden på väldigt trafikerade gator. Deras video var tekniskt sett mycket mer avancerad än vad någon annan har lyckats visa upp.

Deras nya video gör om bedriften, fast nu på natten. Det märks att den las upp av ingenjörer, för en mer tråkig video får man verkligen leta efter. Men om man vet att bilen körde helt själv, och tittar på detaljerna vilka trafiksituationer den klarade kan man inte bli annat än imponerad. (Det är kanske dags att anställa någon PR-ansvarig också?)

Kan det bli så att General Motors hinner före Tesla med självkörande taxibilar? Vissa misstänker att Tesla Model 3 egentligen skulle ha släppts som världens första helt självkörande bil. Därav avsaknaden av instrumentpanel. Men mjukvaran blev inte färdig i tid så Tesla var tvungna att leverera de första bilarna som de var, med instrumenteringen på mittpanelen istället.

Biltillverkaren Ford håller också på med studier kring självkörande bilar. De ville studera hur självkörande bilar interagerar med människor i trafiken. En experimentbil med ljusramper som skulle kommunicera med omvärlden körde runt i Virginia. Fast en blick inuti bilen avslöjar att de verkar inte ha kommit särskilt långt med utvecklingen av mjukvaran än:

Patetiskt, Ford.

 


TCS två år sedan: Man ska inte behöva vara påläst

Det argumentet hör man ibland om elbilar – ungefär som om hur man tankar och kör en fossilbil skulle vara något man kan från födseln. Körskoleböckerna ger inte heller mycket info om elbilar. En halv sida text  fullt med elbilsmyter.

Vi beklagade oss för två år sedan – sen slog vi sak i saken och tog i samarbete med tidningen Elbilen i Sverige fram ett blad som vi tycker borde klistras in i landets alla körskoleböcker:

Download

Tagged , . Bookmark the permalink.
  • Surfaren

    Jag förstår inte riktigt varför det är patetiskt av Ford. Om dom ville testa interaktionen mellan en till synes självkörande bil och andra trafikanter, men inte har någon självkörande bil ännu, så var detta ett smart sätt tycker jag.

  • MikeL

    ”[Ford] ville studera hur självkörande bilar interagerar med människor i trafiken”. Nej, de ville studera hur människor i trafiken reagerar på självkörande bilar, därför gjorde de vad som kunde göras för att få ut en TILL SYNES självkörande bil på vägarna där helt självkörande bilar inte ens är lagligt ännu.

  • Simon

    Någonstans i utvecklingen av självkörande bilar är det bra om bilen också lär sig undvika hål, vattenpölar och sprickor i vägbanan.