Blir Tesla Model 3 level 2 självkörande?

M3rc1

När debatten om HUD i Tesla Model 3 börjar lägga sig har en ny debatt seglat upp: kommer Tesla Model 3 bli självkörande redan från dag 1?

Att Tesla strävar efter att deras bilar i framtiden ska kunna bli helt självkörande är det få som tvivlar på. Det är bara att titta på deras beställningssida där du redan idag kan köpa en självkörande Model S eller X. Köpa. Men när du kommer få det är en helt annan femma. ”Vänligen notera att självkörningsfunktionaliteten är beroende av omfattande programvaruvalidering och myndighetsgodkännande, detta kan variera kraftigt mellan olika länder och områden. Det är inte möjligt att veta exakt när varje element i funktionaliteten som beskrivs ovan kommer vara tillgängligt då detta i hög grad är beroende på lokalt myndighetsgodkännande.” säger varningstexten för tillvalet Total självkörningsförmåga som kostar 35,200 kronor.

Att funktionen dröjer för Model S och X är väl en sak, men hur ska Tesla Model 3 kunna säljas utan instrumentpanel och utan självkörningsförmåga? Elon Musk motiverar avsaknaden av instrumentpanel och HUD med att dessa behövs inte i en autonom bil. ”Hur ofta tittar du på instrumentpanelen på taxin du åker i?” frågade han.

Med många olika länder att sälja bilen i, med olika lagar men där inga länder tillåter helt självkörande bilar än ser det omöjligt ut att kunna börja sälja en självkörande Model 3 redan i år. Men Tesla kan ha ett hemligt vapen i bakfickan: autopiloten.

SAElevels

Organisationen SAE har sammanställt ovanstående klassificering av olika nivåer av självkörning, från level 0 som är manuell körning av bilen, level 1 som är en vanlig farthållare, level 2 som är dagens autopilot i Teslan, ända upp till level 5 där varken föraren eller egentligen ens ratten längre behövs.

Tesla har fått deras autopilot godkänd i alla länder de säljer bilar i just för att det är en level 2 självkörande system som konstant måste övervakas av en människa. Föraren får inte titta på Harry Potter i DVD utan måste ha händerna på ratten och ögonen på vägen. Det är fortfarande föraren som har ansvaret för bilens framförande, systemet är endast ett hjälpmedel. Juridiskt väldigt viktigt.

Om Tesla Motors skulle försöka lansera Tesla Model 3 med nivå 3, 4 eller 5 på autonomi skulle de i många länder hamna i juridiska problem – lagstiftningen är inte redo att släppa självkörande bilar ut på gatorna.

Men det Tesla kan istället göra är att släppa en Tesla Model 3 med en ”förbättrad autopilot”.

Även om bilen klarar av att köra själv kan den fortfarande ställa krav på att föraren måste hålla i ratten, hålla ögonen på vägen och vara beredd att rycka in. Även om systemet egentligen klarar högre level av autonomi kan Tesla ändå hävda level 2 som kräver ständig övervakning. Behålla dagens ”håll i ratten” uppmaningar som kommer varannan minut när man använder autopiloten.

Resultatet skulle bli som i de demofilmer Tesla har släppt om deras självkörande bilar, där bilen kör själv men för att klara lagkraven sitter det en förare där som är hela tiden beredd att ta tag i ratten och ta över. Eller som i demonstrationen av Nissans prototyp av självkörande Leaf:

Bilen kör själv, men föraren är fortfarande aktiv och övervakar bilen. 8:50 in i videon tar föraren till och med över när bilen inte inser att man kan köra runt bussen som står vid hållplatsen istället för att vänta ut den.

Förutom att vara ett sätt att komma runt lagstiftningen kan det även vara ett väldigt bra sätt att träna bilarnas autopilot. Hur avancerad den än må vara, hur långt än Tesla må ha kommit i utvecklingen kommer den säkert ha barnsjukdomar, utvecklingspotential. Att då släppa Model 3 med en väldigt kapabel självkörningsförmåga, men som ändå kräver mänsklig övervakning kan samla in värdefull data inför framtidens helt autonoma system. Bilarna kan lära sig hur de ska köra på krångliga ställen genom att komma ihåg hur människan som tog över styrningen körde där. De första fem Teslorna som kommer till ett dåligt skyltat ställe kan köra lite vilse så deras förare måste ingripa, men framtida Teslor som besöker platsen vet redan den rätta vägen.

Elon har dessutom rätt i att du behöver ingen instrumentpanel om allt du behöver göra är att övervaka hur bilen kör. Allt du behöver är en ratt och pedaler att kunna ta över vid behov innan du lämnar tillbaka styrningen till automatiken igen.

Tesla har mycket att vinna på att inte släppa Model 3 som helt 100% nivå 5 självkörande redan dag ett utan att ”fördumma” den – påstå att den är endast level 2 när den i själva verket är kapabel till mycket mer.

 


I Sverige håller vi faktiskt på att få nödvändig lagstiftning på plats för självkörande bilar – i alla fall så länge det är försöksverksamhet. (Vi får väl tacka Volvo för det.) Efter Motion 2016/17:2015 från Mathias Sundin (L) i oktober i fjol har riksdagen tillsatt en utredning som ska bli färdig 24 April, debatteras i kammaren den 27:e, föreslagna lagen klubbas igenom samma dag och träda i kraft redan 1 Maj i år! Det märks att det brinner i knutarna i Torslanda ;-)

Lagförslaget som det ser ut idag är dock endast till för test av självkörande bilar, likt det Volvo håller på med, inte att slutkunder kör runt med självkörande bilar (likt det Tesla håller på med ;-) ). Fast Tesla kanske kan anmäla ett enormt testfleet bestående av alla Teslor i Sverige?

 

Tagged , . Bookmark the permalink.