Blir WLTP bättre?

I fredags berättade vi varför den europeiska testcykeln NEDC ger så orealistiska räckviddssiffror för elbilar. Men redan i höst kommer efterföljaren WLTP – Worldwide Harmonised Light vehicle Test Procedure. Kommer den bli bättre?

NEDC körcykelns största problem var att den koncentrerade mest på stadskörning.  Långsam, ryckig trafik med medelhastighet på 18 km/h tär mycket på fossilmotorers förbrukning men är tvärtom fördelaktig för elbilars räckvidd. Endast 10 sekunder behövde bilarna köra i 120 km/h i testet.

Amerikanska motsvarigheten testcykeln EPA råkade ge mycket bättre räckviddssiffror för elbilar inte för att den skulle varit elbilsanpassad på något sätt utan för att den innehåller 12 minuter motorvägskörning.

WLTC testcykeln… stopp, innan vi sätter igång med att kolla på den måste vi förklara skillnaden mellan WLTP och WLTC. Officiella namnet på nya testet är WLTP – Worldwide Harmonised Light vehicle Test Procedure. Den specificerar ett antal olika testcykler WLTC – Worldwide Harmonised Light vehicle Test Cycle – beroende på fordonens motorstyrka. De flesta personbilar kommer att testas med testcykeln WLTC 3. Resulterande förbrukningssiffror heter officiellt WLTP, men var beredd på att det kommer att pratas om “WLTC-siffror” lite här och där. Speciellt i början kommer det vara förvirring kring WLTC och WLTP och ifall det är någon skillnad mellan dem – men nu vet du att det är det inte. OK, då fortsätter vi:

WLTC testcykeln försöker efterlikna verklig körning bättre än vad NEDC gjort. Istället för att upprepa samma långsamma stadskörningscykel fyra gånger ökar WLTC farten undan för undan. Först en “Low” testcykel som ungefär motsvarar gamla NEDC-s stadskörning. Sedan en “Medium”, “High” och “Extra High” cykler där farten ökas mer och mer. Extra High delen av testet kör bilen i motorvägsfart under inte 10 sekunder som NEDC gjort utan i över 2 minuter, med en toppfart på 131 km/h.

WLTP kommer att ge en mer realistisk räckviddssiffra för elbilar än vad NEDC gjorde – av samma anledning EPA gjort det: mer körning i motorvägsfart. Elbilar förbrukar mycket mer el i motorvägsfart än i stadstrafik.

En av de första elbilarna som har testats med alla tre körcykler är Opel Ampera-e. I USA fick den (med Chevrolet-emblem i nosen) 383 km officiell räckviddssiffra enligt deras EPA testcykel. I Europa fick den 520 km enligt NEDC. Enligt nya WLTP kommer den 380 km. Vilket är mycket närmare sanningen i verkliga livet.

Men WLTP har ändå sina begränsningar.

Till att börja med kan man över huvud taget inte ange ett enda räckviddssiffra för elbilar, som ju kommer dubbelt så långt i 40 km/h än i 120 km/h. Elbilars räckvidd varierar extremt mycket beroende på hastigheten de körs i. Kör du Ampera-e i långsam stadstrafik kommer du komma längre än 380 km – sträckkör du 120 km/h på motorväg kommer du komma kortare.

Elbilar som har lägre maxhastighet än 135 km/h slipper testas med Extra High delen av testet (iom att de kan inte komma upp i toppfarten) och kommer därmed få bättre räckviddssiffror. Många elbilar har maxhastighet på 140 km/h idag. Om någon tillverkare sänker maxfarten med bara 6 km/h till 134 km/h får de genast bättre räckviddssiffror – på pappret. Se upp med elbilar med maxfart på 134 km/h i framtiden. (Och nu vet du varför de valt den farten.)

Redan innan den har börjat användas har WLTP redan fått kritik för att den är för snäll. Den snabbaste accelerationen 0-50 km/h i testet är på hela 15 sekunder. Handen på hjärtat, när har du senast kört bilen med sådan ägg under gaspedalen?

Medans WLTP verkar bli en bra standard att mäta elbilars räckvidd med är läget mycket mer komplicerat för fossilbilar och laddhybrider. Den kommer röra om i grytan ordentligt.

NEDC har fått kritik för att bilarnas uppgivna bränsleförbrukning stämmer inte med verkliga livet. WLTP kommer ge ett annat huvudvärk för biltillverkarna: testet ger högre CO2 utsläppsvärden än gamla NEDC gjorde, vilket kan få förödande konsekvenser för laddhybrider. Idag klarar ett antal laddhybrider gränsen på max 50 g CO2 / km för att kunna titulera sig Supermiljöbil. Med de nya högre WLTP utsläppssiffrorna riskerar många idag populära laddhybrider att trilla ur supemiljöbilsklassningen – och därmed bli mindre attraktiva som tjänstebilar, ty både skatteverket och många företag premierar supermiljöbilar före miljöbilar.

WLTP kan alltså innebära att dörren till “fusklösningen” med laddhybrid-drivlina för att klara avgaskraven stängs för biltillverkarna. Bland andra Volkswagen har öppet erkänt att WLTP är anledningen till deras stora elbilssatsning. Nya körcykeln gör det mycket svårare att leva upp till EU-s allt strängare avgaskrav.

Redan i September i år kommer det börja dyka upp bilar med WLTP utsläpps-, förbruknings- och räckviddssiffror. Nya bilmodeller som lanseras måste då uppge WLTP siffror (men får visa både WLTP och NEDC under en övergångsperiod). Från och med 1 januari 2019 måste alla bilar ha testats enligt WLTP och endast visa de siffrorna till konsumenterna.

De nya siffrorna kommer att vara en ögonöppnare för många konsumenter. “Snåldieslar”, start-stop-system, laddhybrider och andra fossilmotorslösningar kommer plötsligt sina skynken bortryckta och deras verkliga förbrukning avslöjade. Många som köpt en supermiljöbil idag kommer bli besvikna nästa år när deras bils nya WLTP siffror dyker upp.

Det är elbilarna som kommer gå segrande ur skärselden som både fått vettigare räckviddssiffror att visa upp och fossilvärldens alternativa försök till “miljöanpassning” avslöjade. Vill du satsa på säkra kort och skaffa en supermiljöbil som även i framtiden kommer åtnjuta alla förmåner – skaffa en elbil.

Tagged . Bookmark the permalink.