Bluff och båg?

Tesla är som andra elbilar fast de ljuger bättre. Ja, den inställningen möter man ibland (ofta) bland folk som tror sig veta mycket.

Frågar du gemene man om elbilar så säger de flesta att de kan köra 15 mil i stan, lämpar sig inte för motorväg, går inte ladda någonstans, och kan inte köras på vintern. En del verkar till och med tro att det är fysikens lagar som på något sätt ställer dessa begränsningar. Då är det svårt att försöka prata med dem om en elbil med över 40 mils räckvidd.

Folk som aldrig har suttit i en elbil -än mindre i en Model S- dömer på förhand ut hela konceptet som omöjligt, och alla fakta om bilen viftas undan som ”teoretiska”.

Problemet är ju att de elbilar som har dykt upp de senaste åren har alla haft begränsade räckvidd pga snålt tilltagna batterier. De flesta av de bilarna har räckvidd på 10-20 mil. Folk har vant sig vid ”elbil = 15 mil” tanken. När Tesla då hävdar att deras bil kan köra upp till 480 km slår skepticismen till. Man har ju hört att elbilstillverkare överdriver sina räckviddssiffror, men att hävda över 40 mil när alla ”vet” att elbilar bara kan köra 15 mil? Hur mycket får man ljuga om räckvidden egentligen?

För att inte tala om påståendet om att man kan köra Model S på vintern också. Alla ”vet” ju att batterier inte gillar minusgrader! Du får vara glad om bilen startar öht, sluta dröm om bara 10-20% räckviddsminskning! Fysikens lagar sätter ju stopp!

Och att ladda elbilen är omöjligt och dessutom dyrt. Omöjligt för det finns inga laddstationer, och dyrt för de laddstationer som finns säljer el till ockerpriser. Att då hävda att det finns 50 miljoner laddställen i Sverige, och gratis laddstationer för Teslaägare på gång är också ljug och bluff. Speciellt det med gratis laddning är en laddad(!) fråga. Snabbt vrids diskussionen till att ingenting egentligen är gratis här i livet.

Eventuella motargument viftas bort som antingen ”marknadsföring”, ”teoretiska värden” eller helt enkelt ”ljug”. Och så pratas det en hel del om fysikens lagar.

Hur bemöter man då dessa argument?

Räckvidden är enklast. Så snart man berättar att Model S har en mer än tre gånger så stort batteri som övriga elbilar brukar det sunda förnuftet segra. Mer batterier = längre räckvidd är något de flesta kan gå med på. Berättar man sedan att räckvidden varierar med hastigheten så klarnar det för de flesta.

Vinterkörning är något som ligger oss svenskar varmt om hjärtat. De flesta elbilar på marknaden har luftkylda batterier som fryser till på vintern och tappar rejält i räckvidd. Men berättar man att Tesla har väl isolerade, vattenkylda batterier som värms på vintern med el från vägguttaget medan man laddar bilen på natten så börjar folk förstå att batterierna aldrig ens märker att det är kallt ute, så länge de har det varmt och mysigt. Parallellen med motorvärmare ligger nära till hands.

Laddstationerna då? Man får börja med att övertyga folk om att bilen kan laddas över natten med ett vanligt vägguttag. Förvånansvärt många verkar ha missat den informationen; de tror att -precis som bensinbilar behöver bensinmack- kan elbilar bara laddas vid laddstolpar ute på stan. Med ca 50 miljoner vägguttag i Sverige minskar laddproblems-argumentet. Men för att snabbare kunna ladda bilen behövs det trefasuttag och  högre säkringar. Och för långfärder behövs Superchargers.

Att Superchargers är gratis är ett provocerande uttalande. Men vem betalar egentligen för elen?! Fast börjar man förklara att kostnaden är inbakat i bilens inköpspris, att Tesla samarbetar med Solar City för att bygga stora solcellsanläggningar i öknen i Kalifornien och sälja överskottselen, och att det inte finns någon kortläsare på laddstationerna så börjar skepticismen lätta.

Jaja, men priset då? Elbilar är ju jättedyra! Inte hjälper det heller när du berättar att startpriset för bilen är ca 650 000 kronor. Då får man förklara att det inte är Skoda Octavia man ska jämföra med utan Mercedes S-klass. Prestanda och ”lyxighets”-mässigt måste man jämföra äpplen med äpplen, och inga andra frukter. Och då plötsligt är bilens pris inte ens anmärkningsvärd längre.

Man får vara beredd på att man ses som någon sektmedlem efter upprabblande av dessa fakta. Då får man påminna folk om att bilen har varit till salu i ett år i USA, sålts i snart 20 000 exemplar, utan att någon kund har stämt Tesla för ljug. Och att bilen har valts som bästa bil någonsin (bil, inte elbil) av både MotorTrends, Consumer Reports och NHTSA. (Synd att så få svenskar förstår vilka seriösa organisationer de är.)

Mina diskussioner med folk brukar sluta med att de till slut frågar ”… men, varför gör inte de andra biltillverkarna likadant?”

Ja, varför?

Tagged , , , , , , , . Bookmark the permalink.
  • JoachimS

    Kul att läsa om att det finns fler ”missionärer” där ute :-)