BMW Concept iX3

BMWiX3

BMW visade upp sin senaste konceptbil på bilshowen Auto China 2018 i Beijing förra veckan. Den visar hur BMW kommande eldrivna SUV kommer se ut. Förlåt, rättelse: inte SUV utan SAV. Sports Activity Vehicle. BMW vill inte kalla sina bilar för ”Utility” av någon anledning så deras lite större bilar heter SAV.

BMW Concept iX3 ser väldigt konventionell ut för att vara en elbil. Men de stora BMW ”njurarna” framme är inga luftintag längre – plastet i dem är bara utformad som en låtsasgaller. Enorma stora motorhuven döljer heller ingen gigantisk bensinmotor, så hela fronten på bilen är ett ”fejk” för att påminna om svunna tider då bilar var tvungna att se ut så här för att motorn skulle få plats och få luft. Är det så att BMW tycker att SUV, förlåt SAV måste ha stora motorhuvar – även om det inte är något under dem? Vi undrar vad det är som egentligen döljer sig under den enorma motorhuven – kan det månne vara en frunk?

BMWiX3_laddlucka

Laddluckan vid förardörren bjuder på en överraskning: ett Typ2 uttag. Överraskningen ligger inte så mycket i att det är Typ2 inte Typ1 utan snarare i att det finns inga extra pinnar för snabbladdning!!! Europeiska elbilar brukar ha CCS uttag som är Typ2 med två stora extra pinnar under för likströms snabbladdning. Att de pinnarna saknas är totalt förbryllande?! Vad har hänt, kan BMW Concept iX3 inte snabbladdas?!

Men håll i dig, nu blir det ännu mer konstigt:

BMWiX3_bak

För BMW Concept iX3 har en lucka till! Där bensinbilar brukar ha sina tanklock. Förvirringen är total. Har BMW Concept iX3 två ladduttag? Varav den ena bara medger långsamladdning? (Vi får väl hoppas att tankladdluckan där bak döljer ett riktigt CCS uttag i alla fall.) Ingen av de släppta bilderna visar vad som gömmer sig bakom lucka nummer två. Skulle jag ha foliehatt skulle jag inte ens bli förvånad om man hittade ett tanklock där – att iX3 egentligen är en alldeles ordinär laddhybrid.

BMW Concept iX3 är -som namnet antyder- en konceptbil. Pressreleaset om bilen nämner inte ett ord om serietillverkning. YAFFEC? Inte om man får tro BMW ordförande Harald Krüger som sa vid premiärvisningen att den kommer börja tillverkas år 2020, i Kina. Vi får se hur annorlunda färdiga BMW iX3 blir mot konceptet – fixar de till laddluckorna till exempel?

 

Med pressreleaset följde det även med ett filmklipp om BMW kommande elbilsplattform som innehöll lite matnyttig information:

BMWiX3_batteripack

Förra veckan visade vi hur Audis batteripack är snarlik men ändå olik Teslas batteripack. Även BMW verkar ha lärt sig en hel del från Teslorna de har skruvat isär. Batteripacket i bottenplattan är väl knappast något unikt, så gott som alla elbilar har dem. Men brandväggarna mellan batterimodulerna känner vi igen. BMW kommer på samma sätt som Audi använda sig av batterimoduler innehållande platta batterier som lättare ska kunna bytas än de separata små cylindriska celler Tesla har i sina batteripack. BMW moduler är dock mycket större än Audis och inga detaljer om hur batterierna kommer kylas har avslöjats.

Batterikapaciteten uppges till över 70 kWh, med en WLTP räckvidd på 40 mil. WLTP är nya, mer rättvisande körcykeln alla nya bilar i EU ska uppge från och med i år. Till skillnad från gamla NEDC fantasisiffrorna ska WLTP räckvidden kunna uppnås bara man är någorlunda lätt med gaspedalen.

Batteripacket ska kunna snabbladdas med 150 kW – lämpligen på de Ionity laddstationer BMW är med på att finansiera. Om man nu hittar rätt laddlucka på bilen med en CCS laddkontakt bakom, vill säga…

BMWiX3_motor

Elmotorn är ihopbyggt med drivkretsar och utväxling i en lätt demonterbar enhet – precis som på Tesla. BMW berättar stolt att elmotorerna innehåller inga sällsynta jordartsmetaller, vilket pekar på att de har gått över till asynkrona växelströmsmotorer – elmotortypen endast Tesla använt sig av hittills. (Och i och med Model 3 precis övergett.)

Asynkrona växelströmsmotorer kan tillfälligt överbelastas mycket mer än synkrona växelströmsmotorer (anledningen till det, och mer info om motortyperna kan du läsa om här) så vi kan förvänta oss häftiga prestandasiffror från framtida BMW-elbilar. Konceptbilens uppgivna motoreffekt på 200 kW/270 hästkrafter är dock inte särskilt imponerande.

BMW_dualmotors

BMW har även oblygt kopierat Teslas lösning för fyrhjulsdrift. Instegsmodellerna har bakhjulsdrift mha en elmotor som driver på bakaxeln. Fyrhjulsdrivna modellerna får även en lite mindre elmotor som driver på framaxeln också. Är det förresten en framtida helelektrisk version av BMW i8 vi ser på bilden ovan?

Du kan se hela klippet nedan:

Det verkar alltså som att om några år kan BMW börja släppa elbilar i paritet med dem Tesla har sålt i många år nu. Vi hoppas dock att nästa pressvisning av en BMW elbil inte längre kommer handla om konceptbilar utan om verkliga modeller de verkligen kommer börja serietillverka.

 


TCS fyra år sedan (japp vi är så gamla): Så gick Tesla Motors kust-till-kust resa till

Tesla demonstrerade sitt då nya Supercharger-nätverk genom att åka kust-till-kust tvärs igenom USA med några Model S. De var inte först, några privatpersoner hade då redan åkt sträckan, och sedan dess har många många andra gjort om bedriften. Men att en elbil kan åka tvärs igenom USA var en stor nyhet då – och många har inte fattat hur lätt och bekvämt det är än idag.

Tagged , . Bookmark the permalink.