Bolt blir Opel Ampera-e i Europa

Ampera-e

Chevrolet Bolt verkar bli en trevlig elbil, med 60 kWh batterier, 30 mils räckvidd och ett pris på $37,500 i USA. Men General Motors har ju beslutat att inte sälja bilmärket Chevrolet längre i Europa! Kommer vi gå miste om denna trevliga elbil på våra vägar?

Tack och lov har det meddelats nu att General Motors ska göra om Ampera-tricket med Bolt också!

Laddhybriden Chevrolet Volt såldes ju ett tag i Europa som Opel Ampera. Bilen var bortsett från några designändringar identisk med Chevrolet Volt, till och med byggdes i samma fabrik i USA, men istället för Chevrolets fluga smockade de på en Opel-emblem i fronten på bilen och sålde den som Opel i Europa. Med ganska så begränsad framgång, mest på grund av det alldeles för höga priset.

Opel verkar ha ett restlager med Ampera-emblem kvar i nåt lager som de vill bli av med, för nya bilen kommer heta… Ampera-e

Ampera-e

Ampera-e, där e står för… står för… tja, det är väl bara Opel som vet – och de har inte velat berätta det för oss. De har heller inte berättat hur man förväntas uttala namnet? En sak är säker: Googlar du Ampera-e frågar Google dig först ifall du har snubblat på tangentbordet (menar du ampere?), sedan om du står på dig och väljer visa bilder överöses du med bilder på gamla Opel Ampera.

Opel är på god väg att göra om Audis misstag där de kallar allt mellan himmel och jord, allt mellan laddhybrid och elbilar för e-tron, som förutom förvirringen även betyder bajskorv på franska

Inte många som skulle ha gissat att det blir Opel av alla bilmärken som först tar upp kampen mot Tesla Model 3 här i Sverige och Europa. En riktigt rättvis jämförelse mellan bilarna kan vi inte göra förrän efter 31 Mars, då Tesla Model 3 har visats upp, men redan nu vet vi att Ampera-e inte kommer ha tillgång till en lika snabb och utbyggd gratis laddnätverk som Model 3. Och känner vi Elon Musk rätt kommer Model 3 ha en acceleration och väghållning vida överlägsen Opelns.

Priset, då? Vi kan försöka få ett hum genom att jämföra vad Chevrolet Volt och Opel Ampera kostade i olika länder. Årsmodell 2012 av Volt kostade $39,995. Motsvarande Opel Ampera kostade €42,900 – hela 41% dyrare! Trots att de var egentligen samma bil. Svenska priset för Opel Ampera var 399,900 kronor efter Supermiljöbilspremie. Applicerar vi samma prisfilosofi och tar med i beräkningen att dollarn kostade 6:70 år 2012 men har gått upp till 8:50 nu skulle svenska priset på Ampera-e hamna på från 450,000 kronor. Det som komplicerar pris-siandet dock är att GM/Opel inte följer någon fast växelkurs länderna emellan utan anpassar bilarnas pris till olika marknader.

Opel Ampera-e kanske inte kommer vara någon precis konkurrent till Tesla Model 3 i exakt samma bilsegment, men båda bilarna kommer erbjuda liknande räckvidd till snarlika pris… tror vi. Vi kan knappt hålla oss till 2017 för att kunna se facit!

Tagged , , . Bookmark the permalink.
- Stöd dessa sidor med en donation eller skaffa 6 mån gratis Supercharging till din nya Tesla: ts.la/tibor72449 -
  • Christian

    Skruvar de ihop bilen i staterna innan de skeppar över den får de väl betala importskatt? Känns dumt. Den undviker ju Tesla genom att skruva ihop sina bilar i Tilburg.

    • Filip

      Jag tror inte att gm inser hur mycket d skulle kunna sälja av denna bil. I låga volymer är det nog inte lönt att sätta ihop dem i Europa men oj vad d kommer ha fel. Tror att de kommer kunna sälja runt 100k Bolt och Ampera e i världen 2016-2017, minst

  • Eddie C

    Googla ”ampera-e” med citattäcken så får du bilderna du vill ha, Tibor.

  • Filip

    Någonting med siffrorna här stämmer inte:
    Årsmodell 2012 av Volt kostade $39,995. Motsvarande Opel Ampera kostade €42,900 – hela 41% dyrare!

    • Erik Durhan

      Du såg att det var olika valuta?

      Volt: 340 750

      Amepera: 406 701

      Vilket ger en prisskilnad på 19,5%… så ja. Nåt är fel..

      • Filip

        Nej missade det. Min syn det är fel på helt enkelt. Det var nog 41% med gårdagens (2012) valutakurs.