Butiken kommer till dig

ePalette

Har du som jag tillbringat julhelgen med att titta på science-fiction-serien Black Mirror på Netflix (varmt rekommenderat) hajar du också till när du ser e-Palette konceptet Toyota presenterade på konsumentelektronikmässan CES 2018.

I avsnitt ”Crocodile” i säsong fyra av Black Mirror kretsar handlingen kring en man som blir påkörd av en självkörande försäljningsvagn. Och nu bara några veckor senare presenteras i alla fall koncept-prototypen av en sådan i verkligheten.

Själva idén är följande: säg att du ska köpa ett par nya skor. Idag får du antingen åka iväg till en butik för att prova skorna, eller hoppas på det bästa och beställa dem online. När du har fått dem hemlevererade får du se om skorna passade eller inte.

Men tänk om butiken skulle kunna åka hem till dig? Runt-runt i staden åker små butiker på hjul, stora som en minibuss. När du beställer en sko på Internet sätter butiken kurs mot där du bor. Efter några minuter är självkörande minibussen framme och öppnar sina dörrar för dig. Du kan gå in och prova skorna i lugn och ro. Välja mellan alla tillgängliga modeller och storlekar som butiken är fylld med, inte bara den du beställde. När du är nöjd betalar du och stiger ut, och butiken kan sätta kurs mot nästa kund.

Utopi? Med eldrivna, förarlösa, självkörande poddar kan lösningen bli billigare än att hyra dyra butiksytor runt om i staden. Och butikspersonal. Eller porto för paketleveranser.

Toyota har tänkt längre med sina e-Palette poddar än enbart förarlösa bussar eller taxibilar. Varför ta taxin till affären när affären kan ta taxin hem till dig?

Förutom sko- och klädesaffärer har de även tänkt hemleverans av pizzeria. Inte hemleverans av pizza, utan att pizzaugnen är i podden och bakar pizzan på väg hem till dig. Och mobila loppmarknad där podden först kör runt till folk och samlar ihop det de vill sälja, sedan träffar presumtiva köpare. (Här haltar lite deras koncept, på bilderna visar de poddar som samlas i ring och folk åkt dit för att handla – men varför inte köra runt bland köparna också?) De till och med visar en stackars stressad utvecklare som bygger färdigt sin robot i ett mobilt labb på väg till ett kundmöte!

Förr i tiden var det vanligt med kringresande säljare som gick från gård till gård och erbjöd sina varor. I framtiden kanske våra städer fylls än en gång av kringresande -fast den här gången automatiserade- säljare? Och de food trucks som idag står lite här och där kanske också kommer börja röra på sig och drive-through ersätts av ”Drive2U”?

Tagged , . Bookmark the permalink.
  • Johan

    Hej! Intressant men frågan är hur detta påverkar framkomligheten på vägarna? Om en massa butiker åker kors och tvärs blir det trångt på vägarna. Även om de är eldrivna och självkörande kommer vi inte undan den fysiska plats de tar.

    Samtidigt kommer färre ta bilen till restaurangen/butiken o därmed kan antalet bilar minska på den fronten…

    Mvh
    Johan

    • Björn Fredriksson Möller

      Och det finns inget behov av butiker i staden längre utan vi kan ha bara vägar… Drömscenario eller mardröm?