ChaDeMo!

ChaDeMoBox

Tesla Motors har börjat leverera sin ChaDeMo adapter till Tesla Model S. Sent förra veckan fick de första europeiska kunderna sina ChaDeMo adaptrar. Tesla Motors verkar leverera adaptrarna i beställningsordning – de första som fick dem reserverade sina redan 2013. Hittills har vi hört från kunder i Nederländerna som har fått dem.

CHAdeMO

ChaDeMo adaptern har ända sedan den dök upp på Tesla Motors webbutik för två år sedan alltid betecknats ”coming soon” av Tesla – ja, så står det där faktiskt än idag! I Tesla Motors mindre kända europeiska webbutik saknas ChaDeMo adaptern över huvud taget. Tvärtemot vad många trodde så blev det ändå till slut europeiska ägare som fick adaptern först, före dem i USA.

ChaDeMo2

Vi har sett spionbilder på adaptern under test, vi har hört historier om svenska Teslaanställda som åkt landet runt och testladdat med den. De som beställde adaptern fick vänta månad efter månad efter månad. Men nu verkar det alltså som om väntan äntligen är över! Leveranserna i Nederländerna är i alla fall i gång.

Vi vet inte hur långt det dröjer innan adaptrarna börjas levereras till kunder i Sverige men ni som beställt först borde höra av från Tesla Motors snart. Ni som har beställt senare ska veta att kön är lång…

ChaDeMo_charge

Namnet ChaDeMo är officiellt en förkortning av ”charge de move” – alternativa historieboken avslöjar dock att namnet ursprungligen kommer från japanska ”O cha demo ikaga desuka” som betyder ”Vad sägs om lite te?” :-)

ChaDeMo laddar, precis som Teslas Superchargers, batterierna direkt med högspänd likström. Bilarnas inbyggda laddare används alltså ej, man får lika hög laddfart både med singel- som dubbelladdare monterad i bilen. De flesta ChaDeMo laddstationer levererar upp till 50 kW laddeffekt, även om de allra senaste är kapabla till det dubbla. 50 kW laddeffekt ger 25 mil körsträcka laddad per timme. ChaDeMo är alltså klart långsammare än Teslas Superchargers men ändå betydligt snabbare än AC laddstolpar.

Precis som med Superchargers är det när batterierna är tomma som man kan uppnå max laddstyrka. I Exemplet ovan, där batteriet är 70% laddat har laddeffekten minskat till dryga 31 kW. Och precis som när man använder Superchargers kan kalla batterier innebära att laddeffekten begränsas.

Trots att det faktiskt finns fler Supercharger laddstolpar än ChaDeMo i Sverige så är ChaDeMo laddstolparna mer utspridda i landet och finns ibland på ställen där Tesla inte har byggt någon Supercharger än. Så sitter man där med tomma batterier och utan någon Supercharger i närheten kan en ChaDeMo laddstolpe bli din räddare i nöden – om du har Teslas adapter!

 


TCS ett år sedan: Dirty Pictures

För ett år sedan visade vi lite ”dirty” bilder här på Tesla Club Sweden… vågar du titta?

 

Tagged , , , . Bookmark the permalink.
  • Hasse Holmström

    Nån som vet om det behövs en uppdaterad programvara i bilen för att klara ChaDeMo-adaptern, eller om en bil med några månader gammal firmware kan använda den?

    • http://teslaclubsweden.se Tibor Blomhäll

      Iofs tror jag att det skulle funka (iom Tesla har testat adaptrarna i ett halvår nu) men egentligen är det ett icke-problem: tills du får ChaDeMo adaptern har din bil ändå redan fått 6.1 (minst).

      Däremot är det så att 60 kW modellerna som inte hade köpt Supercharger-access behöver installera en ”uppgradering” (troligtvis en licensnyckel)..

  • http://teslaclubsweden.se Tibor Blomhäll

    Iofs tror jag att det skulle funka (iom Tesla har testat adaptrarna i ett halvår nu) men egentligen är det ett icke-problem: tills du får ChaDeMo adaptern har din bil ändå redan fått 6.1 (minst).

    Däremot är det så att 60 kW modellerna som inte hade köpt Supercharger-access behöver installera en ”uppgradering” (troligtvis en licensnyckel).