Consumer Reports sänker Teslas betyg pga kvalitetsproblem

Colors

Consumer Reports, USA-s motsvarighet till Råd och Rön har hittills varit en stor fan av Tesla Model S. Den har bla fått betyget 103 av 100 när de senast testade den :-)

Men nu har de slutat rekommendera folk att köpa Model S på grund av en kundundersökning där de undersökte bilens kvalitet och pålitlighet. Efter att ha frågat 1,400 ägare om vilka problem de har haft med bilen kom Consumer Reports fram till att Model S har sämre pålitlighet än genomsnittsbilen. I och med att de endast kan rekommendera bilar som har bättre pålitlighet än genomsnittsbilen har de tagit bort sin ”köp”-rekommendation på Tesla Model S. Största problemområden med bilen angav de som drivlinan, laddaren, centerkonsolen, och karossen och soltakets knarrande och läckor.

CRreliability

Genomsnittspålitlighet betyder att hälften av alla bilar har lägre pålitlighet än så – det hör liksom till begreppet genomsnitt. I och med Consumer Reports nedgradering sällar sig nu Tesla Motors till skaran med BMW, Volvo, Porsche, Mercedes-Benz och andra biltillverkare som också befinner sig under genomsnittsbetyget. Tesla är inte med i listan ovan för Consumer Reports har inte rapporterat någon exakt siffra än, endast att Tesla Model S pålitlighet är nu under genomsnittet (0 på skalan ovan).

Även många svenska Tesla-ägare kan intyga att Model S -speciellt de tidiga bilarna som levererades i början- hade vissa problem. Vi på Tesla Club Sweden har också rapporterat om oljud från drivlinan. Så gott som alla bilar har fått imma i bakljusen. Flera takluckor har läckt in vatten vid regn. Att nollställa mittenskärmen lite då och då har blivit en van handhavande för många ägare. Skulle vi var den sekten många påstår vi är här på Tesla Club Sweden skulle vi låtsas om att Tesla Model S inte har några problem. Alla som har varit inne på vårt forum kan dock se att så är långt ifrån fallet.

Men.

Ändå säger 97% av alla ägare att de skulle köpa bilen igen. Trots alla problem. Och det är inget som vi ”sekterister” hittat på utan siffran kommer från själva Consumer Reports rapport. Dessutom skriver de i rapporten att många av oljuden kunder klagar på inte skulle höras öht i en fossilbil för de skulle överröstas av motorn. I en knäpptyst bil som Tesla Model S hörs minsta lilla knirk. Vidare uppger de att Teslas servicecenter upplevs av kunderna som bättre än andra biltillverkares verkstäder.

Många tidiga, bakhjulsdrivna Model S råkade ut för oljud från motorn (egentligen utväxlingen av den). Consumer Reports anger något felaktigt att problemen ökar med bilens ålder, när det i själva verket är en konstruktionsfel i årsmodell 2013 av bilarna, som har lösts i senare årsmodeller. Nya bilar kommer alltså inte få oljud (i samma utsträckning) från sina motorer ens när de blir äldre.

Tesla Motors unika arbetsmetoder är en del av anledningen till dåliga statistiken. Att byta motor på en bil för att bli kvitt oljud låter som ett katastrofalt stort arbete – men då är man fortfarande kvar i fossilbilstänket. I Tesla Model S är motor, utväxling och drivkretsar hopbyggda till en enda kompakt enhet som enkelt kan lyftas ut ur bilen. Att hissa upp bilen, lossa bultarna och plocka ut hela enheten tar bara några minuter. Sedan stoppas en annan drivenhet in i bilen som kan returneras till kund snabbt. Den utplockade enheten kan sedan i lugn och ro fixas och stoppas in i en annan bil senare.

Vi hoppas att Consumer Reports rapport ändå kan få Tesla Motors att ta en andningspaus och satsa lite mer på att få stabilitet på sin produkt istället för att jaga ständigt nya finesser. Små detaljer som tex mittskärmens stabilitet, navigatorns och Internetradions funktionalitet betyder mycket för kundupplevelsen av bilen. Andra rapporterade problem, som dörrhandtag och vindrutetorkare som inte fungerar, och felinställda hjul och karosspaneler måste kontrolleras bättre vid produktionen så de inte genererar onödiga verkstadsbesök senare som kunde ha undvikits. Det är väldigt svårt att införa bättre kvalitet i en fabrik som ständigt ökar sin produktionsvolym, men Tesla Motors måste lyckas med det svåra att både tillverka fler och bättre bilar för att undvika framtida pålitlighetsproblem.

Än så länge täcks alla reparationer av Tesla Model S garantier, så kunder har hittills endast besvärats av att ha en trasig bil, men inte påverkats ekonomiskt. Den stora frågan är hur pålitlig bilarna kommer att bli efter garantiperioden, när det börjar kosta att åtgärda felen? Det vet vi inte än, men att många av de rapporterade felen har varit barnsjukdomar som har reparerats och därmed borde fungera hädanefter ger en viss tröst. Kommer Tesla bli lika pålitlig som en Lexus i listan ovan, eller lika illa som en Mercedes? Det får vi vänta och se.

 


TCS ett år sedan: Se upp med Norska Teslor

För ett år sedan översvämmades Blocket och andra sajter med lockande annonser om billiga norska Teslor. Men innan man faller för frestelsen måste man inse att till det låga norska priset tillkommer både importskatt och moms. EES-avtalet mellan Sverige och Norge är till ingen nytta här, för den gäller endast varor tillverkade i respektive land. Det finns bara en enda liten möjlighet att skattefritt ta in en norsk Tesla till Sverige.

 

Tagged . Bookmark the permalink.