Dags för vinterdäck

Knappt har man torkat svetten i pannan från rekordvarma sommaren så är det dags att börja tänka på vintern igen. Snart börjar snön falla och väglaget bli halare. Från och med 1 oktober kan man montera dubbdäck, från och med 1 december måste din bil ha vinterdäck.

Inför vintern vill jag påminna om tre av våra tidigare artiklar om elbilar och vinterdäck:

För två år sedan skrev vi om odubbade vinterdäck. Att elbilar klarar sig mycket bättre än avgasbilar utan dubbar. Dubbarna är i stor utsträckning där för att kompensera för förbränningsmotorns brister.

Med en avgasbil är det svårt att få bilen i rullning tex på blankis. Man får vara jätteförsiktig med gasen så man inte spinner loss. Koppling, dragläge, använda tvåans växel, etc. Med odubbat vinterhjul är det lätt hänt att hjulen spinner loss lite -om än bara ett kvarts varv eller ännu mindre- och omedelbart polerar upp isytan. Då är det bra med dubbdäck som kan få grepp. Samma sak när man ska starta i djup snö. Är man oförsiktig med gasen snurrar hjulen till och omvandlar snön till en balja av blankpolerad is under hjulen. Lycka till att komma iväg sen. Dubbarna kan klösa sig fast även i den isen.

Med en elbil har man oerhört mycket bättre kontroll på hjulen än i en fossilbil. Man kan krypa fram kontrollerat i ytterst långsamma krypfarter utan att hjulen spinner loss. Då kan man få iväg bilen även på blankis utan problem, eller i så djup snö tom fyrhjulsdrivna bilar har problem med.

Får man inte problemet med att hjulen polerar upp isen behöver man inte dubbarna för att kompensera förbränningmotorns ryckighet.

Läs mer i originalartikeln Odubbade vinterdäck

Visst, odubbade vinterdäck fungerar bra i södra Sverige, speciellt på elbilar – men uppe i norr måste man ha dubbdäck. Problemet med dubbdäck på elbilar är dock att man blir galen av att höra deras smatter när det inte finns någon förbränningsmotor som dränker ljudet.

Men nu finns det faktiskt en dubbdäck som inte smattrar (lika mycket)Michelin X-Ice North 4

Istället för drygt hundra vanliga dubbar har Michelin utrustat sin X-Ice North 4 med över 250 mindre dubbar. Som ger minst lika bra väggrepp som vanliga dubbdäck – men smattrar inte alls lika mycket!

I fjol bjöd Michelin upp en massa journalister och bilentusiaster till Arvidsjaur för att testköra deras nya vinterdäck. De koncentrerade då på däckets utmärkta vägegenskaper genom att kaxigt nog låta folk provköra inte bara deras eget däck utan även deras värsta konkurrenters. Det de inte sa mycket om på det eventet, men som betyder enormt mycket för elbilister var hur mycket tystare dessutom Michelins däck är.

Läs mer i originalartikeln Michelin X-Ice North 4 Winter Experience

Redan för fyra år sedan (tänk vad tiden går) gick vi ut med varningen Kolla trycket!

Glöm inte att kolla trycket i dina vinterdäck! Men inte bara i rumstemperatur innan du har satt på dem, utan kolla även när de kommit ut i kylan och luften i däcken dragit ihop sig! Trycket i däcken minskar i minusgrader.

Speciellt för Teslor med sina höga motorstyrkor är det viktigt att ha rätt tryck i däcken. Ett tryckfall på så lite som 0.2 bar kan försämra bilens vägegenskaper med bredställ i korsningar och hjulspinn hela tiden som resultat. Att däcktryckssensorerna inte protesterar betyder inte att dina däck är optimalt fyllda – bara att de inte har punka. Fyll på med rätt tryck – och gör det utomhus, när däcken är kalla.

Läs mer i originalartikeln Kolla trycket!

Tagged , . Bookmark the permalink.