Därför inte Brahehus

I början när folk började spekulera var Tesla Motors skulle placera sina Superchargers i Sverige var det många som gissade Brahehus, vid E4 i närheten av Gränna. Förutom strategiska placeringen grovt halvvägs mellan Stockholm och Göteborg har rastplatsen också en av Sveriges finaste utsikter.

Vi själva spekulerade också i att Superchargern skulle placeras vid Brahehus i vår beskrivning av hur en framtida resa mellan Stockholm-Göteborg skulle te sig med Tesla Model S, i en artikel i April i år.

När det så blev känt att Tesla Motors placerade sin Supercharger station inte vid Brahehus utan vid Dinners i Ödeshög dryga 2 mil därifrån började teorierna hagla. Anledningen till Tesla Motors val kan dock ha varit mindre konspirationsteoretiskt än man skulle kunna tro. Betrakta E4-ans höjdkurva mellan Jönköping och Linköping:

E4

Brahehus får sin majestätiska utsikt för att den sitter på toppen av ett berg. Skulle Tesla Motors ha placerat sin Supercharger där skulle bilarna de sista kilometerna med sina sista elektroner i batterierna ha behövt kämpa mot rejäla uppförsbackar. Många skulle ha blivit överraskade av uppförsbacken som de inte alls räknade med precis sista kilometern. Bilar vars förare blint litade på kvarvarande kilometrar skulle ha behövts bärgas när berget sög sista elektronerna ur deras batterier kilometern innan Superchargern. Även om lokala bärgningsfirman i Gränna skulle ha gillat utvecklingen var det ett mycket bättre val att lägga Superchargern i Ödeshög.

Kommer man norrifrån Linköpingshållet är Ödeshög innan E4 börjar klättra uppåt bergssidan mot Brahehus. Inga otrevliga överraskningar. Kommer man söderifrån Jönköpingshållet kommer man få skrämselhicka när uppförsbacken vid Gränna suger musten ur batteriet – men sen pustar man ut när batterierna återladdas i nerförsbacken efter Brahehus. Till Ödeshög når man även om mätaren visat 0 vid Brahehus.

Som man kan se är det mycket mer än man skulle ha trott som planerarna måste tänkt på när de utsåg platserna för Superchargers i Sverige. Förutom plats, elledningar, och positivt inställda markägare så måste de hålla ett öga på topografin också. Så vi slipper stå där med elektrontorsk kilometern ifrån Superchargern.

 

Tagged , . Bookmark the permalink.