De franska solvägarna

3-COLAS

Franska regeringen planerar täcka 1000 kilometer vägar med solceller under de närmsta fem åren. Har grodätarna fått total solsting? Solceller som bilar ska köra på kan väl inte funka?

Projektet är kontroversiellt, men helt galna är de inte. Det är franska företaget Colas, som för snart hundra år sedan uppfann den kalla asfaltmixen som inte behöver värmas för att härda sig (som idag framför allt används för lagning av tex potthål) som har utvecklat de unika solcellerna.

Wattway som deras lösning heter består av 7 mm tunna solceller som limmas direkt ovanpå befintlig gammal asfalt. Vägen behöver alltså inte byggas om som för vissa andra solcellslösningar. Genom att nya solcellslagret appliceras så enkelt och snabbt hålls kostnaderna nere. Fransmännen har testat Wattway på hårt trafikerade vägar med stor framgång.

Solcellerna är inbakade i en mjuk, böjlig och skrovlig material som tål tung trafik. Några dubbdäck har de inte i Frankrike så de slipper det problemet. Solcellernas effektivitet på endast 15% är något sämre än dagens standard på uppemot 20% men i gengäld kan de täcka större ytor till lägre pris. Franska vägverket beräknar att 4 meter bilväg kan generera tillräckligt med elektricitet till att försörja ett hushåll med el (utom uppvärmning).

Livslängden på solcellsbeläggningen uppges vara 10 år, dvs lika länge som vanlig asfalt, eller uppemot 20 år om den används som beläggning på mindre trafikerade områden, som tex parkeringsplatser utanför stadium och liknande. Bilarna som trafikerar vägarna utgör inget större hinder, Colas räknar med att 90% av tiden är vägbanan ej täckt av bilar, solen når fram till solcellerna. Ytan rengörs på samma sätt som vanliga vägar av regn och städbilar.

Genialt eller galet? För tidigt att säga. Allt beror egentligen på priset (som fransmännen ej har avslöjat). På franska Rivieran där solen skiner och dubbdäck skiner med sin frånvaro kan det vara en vinnande lösning. I Jukkasjärvi kanske inte lika givet.

Tycker man att hustaken skulle vara bättre plats för solcellerna må man ha rätt ur rent tekniskt perspektiv, fast då glömmer man bort att hustaken ägs inte av staten och kommunerna – men vägarna gör det.

Och kan man kanske i framtiden slå ihop två galna vägprojekt? Fransmännens solcellsvägar med engelsmännens vägar som trådlöst laddar elbilarna?

Låt oss räkna på det: säg att varje bil får sin laddning av solcellerna som befinner sig mellan den och bilen före. Säkerhetsavståndet mellan bilar på motorväg är ca 100 meter. På de 100 meter motorvägsfil finns det ca 300 kvadratmeter solceller, som genererar ca 30 kW en solig dag. Som inte bara räcker för att hålla bilen igång utan till och med blir över till att ladda batterierna under färd! :shock:

Tagged . Bookmark the permalink.