Delvis självkörning i augusti

seecar2

Elon Musk har twittrat att mjukvara version 9 till Teslorna, som beräknas släppas i augusti ska börja få vissa självkörningsfunktioner.

Hittills har de som betalat 32,300 kronor för tillvalet total självkörningsförmåga till bilarna inte fått någon extra funktionalitet alls. Från och med augusti ska de som köpt tillvalet börja få valuta för sina pengar.

Tesla kommer inte släppa full självkörningsförmåga på en gång, Elons tweet pratar om att börja slå på vissa finesser. (Och därmed är det ju inte full självkörningsförmåga iofs…)

På både vårt och andra diskussionsforum började folk på en gång spekulera i vilka funktioner som kan menas. Speciellt med tanke på att inte ens den lägre formen av automatisering, autopiloten har fått alla utlovade finesser än. Autopilotens text på Teslas beställningssida utlovar att den “byter automatiskt fil utan insats från föraren, sköter övergången från en motorväg till en annan, tar en avfart från motorvägen när du närmar dig din destination”. Inget av det kan den än. De utlovade självkörningsfunktionerna kan inte bli dessa då de är del av Uppgraderade Autopilot paketet, inte Total Självkörningsförmåga paketet.

Med Total Självkörningsförmåga utlovar Tesla att “allt du kommer behöva göra är att kliva in i bilen och berätta vart du vill åka. Om du inte säger något kommer bilen kolla i din kalender och ta dig dit som din nästa destination eller bara hem om din kalender är tom. Din Tesla kommer räkna ut den optimala rutten, navigera genom stadsgator (även utan filmarkeringar), klara av komplexa korsningar med trafikljus, stoppskyltar och cirkulationsplatser, och hantera tätt packade motorvägar med bilar som rör sig i hög hastighet. När du kommer fram kan du helt enkelt kliva ur vid entrén, din bil kommer gå in i parkeringssökningsläge, automatiskt leta upp en plats och parkera sig själv. Ett tryck på din telefon kallar tillbaka bilen till dig.” Frågan är vilken delfunktion av detta Tesla tänker aktivera först? Kan man ens välja ut delfunktioner? Eller kommer mjukvaran vara begränsad på annat sätt? Bara på vissa vägar, till exempel? Eller att föraren måste hålla i ratten i början? Det enda Elons tweet egentligen utlovar är att de som har köpt funktionen Total Självkörningsförmåga kommer få någon funktionalitet i augusti vanliga bilar inte har. Från det kan det fortfarande dröja länge -åratal?- innan allt i texten blir verklighet.

 

På en AI-konferens förra månaden höll däremot Teslas AI chef Andrej Karpathy ett väldigt intressant föredrag om företagets självkörande lösning. Han pratade då mycket om “software 2.0” vilket av vissa medier tolkades som att Tesla designat om sin självkörande mjukvara – men i själva verket handlade det om mycket mer.

Begreppet “software 2.0” handlar nämligen om ett nytt sätt att ta fram mjukvara. Det är inte längre mänskliga programmerare som skriver kod utan en artificiell intelligens. Teslas programmerare skriver inte koden som ska sitta i bilarna – utan skriver koden som ska skriva koden. Eller egentligen så skriver de inte ens den koden längre – utan matar AI-n med noga utvalda typfall så den ska skriva kod som kan ta hand om alla eventualiteter.

Andrej belyste skillnaden mellan software 1.0 och 2.0 genom att jämföra AlphaGo med AlphaGo Zero. AlphaGo var mjukvaran som sensationellt vann över världens bästa spelare i brädspelet Go i maj i fjol. Brädspelet Go har länge ansetts som oerhört mer komplext än shack och en “sista bastion” som AI kommer ha svårt att bemästra. AlphaGo var “mjukvara 1.0”, en AI utvecklad av människor. AlphaGo Zero däremot var en AI utvecklad av en annan AI, “mjukvara 2.0”. Utan mänsklig inblandning, enbart genom att studera brädspelets regler lyckades AlphaGo Zero efter 40 dagars utvecklingstid besegra AlphaGo. Artificiell intelligens som tar fram artificiell intelligens bättre än människor kan göra. Vi närmar oss onekligen både Singulariteten och Skynet med dessa teknologier…

Tesla låter alltså en AI ta fram mjukvaran som ska in i bilarna. Enligt Andrej består det mesta av utvecklingstiden nu av att hitta intressanta scenarios att ställa mjukvaran mot. De sista bilderna han visade i sin presentation visade just vägar med konstigt målade mittlinjer, krångliga trafikljus som till och med människor har svårt att fatta vilket ljus som motsvarar vilken fil, komplicerade vägskyltar – och intressant för oss i Sverige, helt snötäckta vägar.

Alla företag som utvecklar självkörande bilar använder sig av neurala nätverk för att känna igen föremål bilens kameror ser. Det är det som populärt brukar benämnas “AI”. Men sedan själva koden som ska styra bilen är mer ordinär mjukvara, utvecklad av människor. “if det kommer en bil från höger i korsningen then lämna företräde”. Waymo, Cruise, Über och de andra använder fortfarande “software 1.0” i sina projekt. Teslas sätt att använda det allra senaste i mjukvaruutvecklingsväg kan ge dem ännu en fördel mot konkurrenterna.

 


TCS tre år sedan: Teslas autopilot lär sig

För tre år sedan avslöjade Tesla att deras autopilot lär sig köra bil genom att smygtitta på dig. Även när autopiloten inte är påslagen är dess dator igång och fattar beslut om hur den skulle ha framfört bilen i rådande trafiksituation – och jämför sedan dess beslut med vad människan bakom ratten gjorde i samma situation.

Samma sak gäller även totala självkörningsförmågan – Tesla testkör sin självkörande mjukvara redan i hundratusen bilar runt om i världen. De fall den fattar totalt annorlunda beslut mot vad människan gjorde rapporteras till Teslas utvecklingsavdelning där software 2.0 AI programmet som utvecklar självkörande funktionen kan använda riktiga kamerabilder från den rapporterade händelsen för att förbättra koden.

Tagged . Bookmark the permalink.