Den tysta elbussrevolutionen

Nobina_BYD

Det pågår en tyst(!) elbussrevolution i Sverige. Det syns inte i statistiken men elbussarna har tagit över trafiken i många svenska städer.

Branschorganisationen bilswedens statistik påstår att 23% färre bussar hade registrerats i augusti i år än i fjol. Fast deras statistik listar endast bussar sålda av svenska återförsäljare. I själva verket har antalet nyregistrerade bussar ökat mot i fjol. Kinesiska elbusstillverkaren BYD (Build Your Dream) säljer sina bussar direkt till kunderna: i och med att de direktimporteras kommer de inte med på listan. Enligt bussmagasinet.se har BYD levererat rekordmånga 36 elbussar under augusti månad vilket gjort dem den största bussleverantören under månaden. (Att jämföra med Setra 25 bussar, Volvo 9, Mercedes-Benz 9, VDL 3, Scania 3 och Neoplan 1.) BYD har sammanlagt levererat 69 elbussar hittills i år.

BYDbusFactory

Bussarna tillverkas inom EU, i BYD-s bussfabrik i Komárom i Ungern. Men inte från grund: både chassistomme, drivlina och batterier levereras färdiga från Kina, fabriken i Ungern monterar endast ihop dem och bygger färdigt karossen och inredningen enligt kundernas önskemål.

I Sverige har kollektivtrafikoperatören Nobina beställt hundratals elbussar från flera olika tillverkare. De körs nu i många svenska städer. Stadstrafiken i Nyköping, Katrineholm, Lidköping och Norrtälje trafikeras nu enbart av elbussar. Flen, Borås och Göteborg står på tur. Nästa år ska Göteborg få 160 nya elbussar och 2023 ska hela stadstrafiken vara elektrifierad.

Uppemot 20% av alla nyregistrerade bussar i Sverige i år har varit elektriska. Mot runt 5% av personbilarna.

Nobina verkar vara väldigt nöjd med sina elbussar. “De går som en digitalklocka.” I Nyköping hade de en enda inställd tur under hela september månad, 99.99% leveranssäkerhet vilket enligt bussmagasinet.se torde vara svensk rekord.

BYDbuses

Kinesiska BYD som är jätten inom branschen har globalt tillverkat över 50,000 elbussar. Många kinesiska storstäder har gått över till helt eldrivna bussflottor, som till exempel Shenzen med 14,000 elbussar, som vi rapporterat om redan 2017.

Nu börjar dock även de europeiska busstillverkarna vakna till liv, med nederländska VDL som pionjär men även jättar som MAN, Volvo och Scania. Elbussarna i Göteborg är naturligtvis av märket Volvo. Talande för hur långt efter europa ligger är dock att de 30 elbussar som Volvo levererat till GS Buss i Göteborg var deras hittills största enskilda elbussorder.

 


80e4TCS tre år sedan: Världen runt på 80 dagar

Hur långt kan en elbuss köra? Tja, sådär 20 mil – eller runt hela världen. En av deltagarna på elbilstävlingen runt jordklotet som hölls 2016 var en elbuss.

Tagged , , . Bookmark the permalink.