Dieselskandalen 2.0

VW1

Knappt hade dieselröken skingrats från förra dieselskandalen biltillverkaren Volkswagen var inblandad i så kommer nu nästa.

2015 hade VW blivit avslöjade att de fuskade med sina dieselbilars avgasprover: bilarna kände igen att de satt på en testbänk och provades och släppte då ut mycket mindre avgaser än vanligt. På så vis kunde de få sina bilar utan avancerad dyr avgasrening ändå bli klassade som “miljöbilar” – på pappret i alla fall.

När de avslöjades tyckte många att lösningen skulle bli att Volkswagen måste eftermontera så kallad AdBlue avgasrening i bilarna. Genom att spruta in urea i avgaserna omvandlas ammoniaken i den till vatten och kväve.

Fast nu framkommer det att Volkswagen och Audi har fuskat med AdBlue också.

Problemet var att de kunde inte montera en tillräckligt stor tank för AdBlue vätskan, som skulle kunna rymma tillräckligt mycket så det skulle räcka mellan servicetillfällena även för största trelitersmotorn. Tanken skulle bli så stor så den skulle inkräkta i bagageutrymmet.

Så Volkswagens ingenjörer tog till en beprövad lösning: bilarna kände igen när de satt i en testbänk och doserade då ordentlig mängd AdBlue vätska som skulle räcka till att minska avgaserna. Men ute i verkliga livet doserade de mycket mindre så tanken skulle räcka ett helt år mellan servicetillfällena.

Både Volkswagens och Audis treliters dieselmotorer påverkades av fusket. Motorerna utvecklades redan 2006 och cheferna visste om fusket. När så Volkswagen avslöjades för att ha fuskat med de äldre dieselmotorerna började panik utbryta. När California’s Air Resources Board (CARB) avslöjade Volkswagens dieselfusk med motorerna utan AdBlue systemet skrev chefen för VW avgasgrupp Oliver Schmidt ett mejl till Audis motsvarande chef Stefan Knirsch där han skrev “våra värsta mardrömmar har besannats” och “vi behöver snabbt komma på argument”.

Oliver Schmidt är en av (ganska få) Volkswagenchefer som faktiskt har fällts i domstol för hans inblandning i dieselskandalen, han fick 7 års fängelse.

I USA har Volkswagen tvingats köpa tillbaka 350,000 bilar från kunder vilket har kostat dem smått ofattbara 7.4 miljarder dollar. Dessa bilar förvarar de på 37 olika ställen runt om i USA. Det finns enorma dieselkyrkogårdar med tusentals bilar i varje som bara står där för ingen vill ha dem.

Hittills har det i alla fall hetat att skandalen handlade enbart bara om äldre dieselbilar utan AdBlue avgasrening. Nu börjar det sippra fram att tvärtemot det Volkswagen då sa har även vissa modeller med AdBlue avgasrening också fuskats med.

Ju mer man luskar i dieselskandalen desto smutsigare rök hittar man.

Bookmark the permalink.