Direktörsvagnen Tesla Model X

Många pratar om vilken bra SUV och “soccermom” bil Tesla Model X kommer bli. Hur barnen ska sitta där bak i mammas Tesla Model X och småmysa och öppna dörrar utan att banka i bilarna bredvid.

Men Tesla Model X kommer att få -eller i alla fall kan komma få- en helt annan kundkrets också: som direktörsvagn.

Bakstol

När undertecknad testade Mercedes “Tesla-dödare” S 500 Plug-In Hybrid insåg jag ganska så snabbt att bilarna spelar inte i samma division: medan Tesla Model S är en körmaskin som ska upplevas från förarsätet är Mercedes S 500 viktigaste stol inte den bakom ratten utan den högre bakre. Den Mercedesen är inte en bil man vill köra utan en bil man vill bli körd i.

I många länder är det så att de som har råd med en Tesla kör inte bilarna själva utan blir körda av chaufförer. Och vi kan med handen på hjärtat, utan att skämmas erkänna att Tesla Model S baksäte må vara bekväm, men den är inte ens i närheten av Mercedes S500-as. Med fläkt, massage, fotpall, flygplansbord, kyld mugghållare och egen skärm i nackstödet.

premiumseats

Tesla gjorde ett tamt försök med premiumsäten för Model S, men de drogs snabbt tillbaka. En liten mittkonsol gjorde ingen direktör glad. Tyvärr ser Tesla Model X baksäten också minst sagt spartanska ut. (Se bilden högst upp i artikeln.)

Men här har Tesla Motors en enorm möjlighet att göra en riktig direktörsvagn av Model X! Om de bara kan få till en ordentlig baksäte (som tillval), med fotpall, massage och allehanda lyx kan Model X faktiskt överglänsa Mercedes i sin egen paradgren!

Tesla Model X har erforderlig fotutrymme – om man kör mittenraden i sin bakersta läge. Några stolar i en tredje stolsrad behövs inte i en direktörsvagn. Ljudkomforten och luftkvaliteten kan man inte klaga på i en Model X – båda väldigt viktiga i miljonstäderna i Asien. Och hur kan man mer imponera på sina affärskontakter än att ljudlöst glida fram till mötet, öppna falkvingedörren och stiga ut?

Allt som behövs är ett baksäte värdig en direktör, kombinerad med en mittenkonsol med mer lyx än dagens Model X verkar kunna erbjuda. Flygplansbord och kyld glashållare är absolut minimum, en egen mittskärm med fler tekniska gadgets kan Teslas ingenjörer säkert skaka fram. Tesla skulle till och med kunna göra som Volvo och ta bort höger framstol för att på så sätt kunna erbjuda ännu bättre komfort för den viktiga personen i höger bakstol! Volvo verkar ha lyckats med konststycket att göra om “soccermom”-bilen XC90 till en direktörsvagn. Om Tesla -eller någon tredjepart- gör samma sak har vi en given succé som skakar om Mercedes, Jaguar och till och med självaste Rolls Royce på deras egen bakgård!

 

Tagged , . Bookmark the permalink.