E.ON och CLEVER erbjuder flatrate i Danmark

eon_snabb

E.ON har släppt en ny enklare taxa för sina laddstationer i Danmark: All Inclusive.

För 379 kronor i månaden kan du ladda din elbil så ofta du vill på alla E.ON-s över 1200 laddstationer i Danmark – varav 40 snabbladdare.

Idén tycker vi är god, även om de “fegar” lite. Erbjudandet gäller endast elbilar med mindre än 44 kWh batterier. Bilar med större batterier kostar 579 kronor per månad. Båda privatpersoner och företag kan teckna abonnemang, dock inte taxi.

E.ON har även ett erbjudande HOME-charge All Inclusive med gratis laddning både hemma och ute för 579 kronor i månaden. Kunden får låna en gratis laddbox som kan ladda elbilen med upp till 22 kW hemma. På resor har man gratis tillgång till E.ON-s alla laddstolpar och snabbladdare i hela Danmark. Du behöver inte ens byta till E.ON som elleverantör: behåller du din befintliga elleverantör betalar E.ON dig 2:28 kronor per kWh du laddar hemma.

CLEVER Danmark vill inte vara sämre utan lanserar sitt CLEVER Unlimited: för 399 kronor i månaden kan kunden ladda så mycket hon vill på CLEVER-s alla laddare i Danmark, Tyskland och Sverige. För 599 kronor i månaden ingår det montering av en laddbox hemma också och gratis laddning från den.

Både danska E.ON och CLEVER förtjänar pluspoäng för framåtanda och friska idéer. Vi tycker dock de missar målet på flera punkter.

Tesla Motors erbjuder sina kunder gratis laddning bilens livslängd ut mot en engångssumma på ca 20,000 kronor (inbakat i bilarnas pris). Med E.ON-s och CLEVER-s prissättning har kunden betalat 20,000 kronor efter endast 4 år – för en produkt underlägsen Teslas europatäckande Supercharger och destination charger nätverk. Halva priset på erbjudandena skulle varit mycket mer rimligt.

Dessutom är det något speciellt med Teslas upplägg med engångssumma. Mänskliga psyket är konstigt på det viset att man hellre betalar en engångskostnad för “gratis” tillgång än löpande månadsavgifter. Kunder upplever Teslas lösning som gratis-laddning – trots att det egentligen är förbetald laddning.

Skulle någon av aktörerna haft modet att paketera erbjudandet som en engångsavgift skulle nog fler kunder hoppa på tåget. Det behöver inte ens vara laddning bilens livslängd ut. Skulle de erbjudit till exempel lån av laddbox och gratis laddning både hemma och i hela Danmark i tre år för säg 10,000 kronor skulle många varit beredd att slänga på 10,000 kronor på bilens inköpspris och slå till när man köper sin elbil, bara för att “vara på säkra sidan”, ha en enkel laddlösning och få “gratis” laddning. Bilhandlare skulle även kunnat paketera in erbjudandet i bilens pris och erbjudit “gratis el om du köper hos oss”. Till och med leverantörerna skulle tjänat på saken då de skulle fått pengarna i förskott utan risk att kunden hoppar av efter några månader. Och E.ON skulle tex kunnat ha som villkor att kunden byter elbolag till dem – så får de nya kunder också.

I Sverige erbjuder ju Skellefteå kraft alla Teslaägare tre års gratis el till bilen om man byter till dem som elleverantör. De sänker helt enkelt elnotan med 154 kr per månad (ex moms), så mycket elen kostar till en elbil som kör 1500 mil om året. Kombinerat med Tesla Motors gratis Superchargernätverk blir det ett oslagbart erbjudande.

Danska E.ON och CLEVER hade chansen att kunna skapa något lika lockande för övriga elbilister, men ingen av dem vågade riktigt ta steget helt ut. Vågar svenska CLEVER eller E.ON skapa ett bättre erbjudande?

 


TCS ett år sedan: Hur långt kommer Tesla Model S på ett batteri?

För ett år sedan ställde vi frågan hur långt ett Tesla Model S skulle teoretiskt kunna köra på energin i ett enda AA batteri? Och på ett blybatteri? Svaren är ganska så överraskande.

Tagged , . Bookmark the permalink.