Elbil i Norge

 

Vilka rabatter och förmåner får man som elbilsägare i Norge? Det florerar lite olika rykten och skeva uppfattningar om det i Sverige, så vi ska försöka reda ut begreppen lite här.

Innan vi börjar titta på elbilar måste vi titta på hur mycket vanliga fossilbilar kostar i Norge. Till bilens grundpris tillkommer det två stora skatter i Norge:

  • MOMS på 25% (fast i Norge heter det MVA = Merverdiavgift)
  • Bilskatt baserad på fordonets vikt, hästkrafter, CO2 och NOx utsläpp

Moms känner vi igen i Sverige, någon bilskatt på nyförsäljning av bilar har vi dock inte.
Tar vi en vanlig enkel Volvo V60 T3 Kinetic så kostar den ca 263 000 inkl moms utan någon extrautrustning i Sverige. Exakt samma Volvo V60 T3 Kinetic kostar 403 800 NOK i Norge, motsvarande 443 765 svenska kronor. Norska bilskatten på Volvon motsvarar hela 180 765 svenska kronor! Moms och skatt utgör över halva priset kunden får betala för bilen!

Elbilar å sin sida är inte bara momsbefriade i Norge, de slipper betala bilskatt också. Skulle Volvo V60 T3 Kinetic vara en elbil skulle den alltså inte kosta 403 800 NOK i Norge utan endast 191 452 NOK. Fast nu är ju V60 ingen elbil.

Men Tesla Model S är en elbil. Den kostar från 630 950 kronor i Sverige inkl moms = 504 760 exkl moms. Räknar vi om det priset till norska kronor blir det 463 800 NOK som norrmännen får betala för sin 60kWh Tesla Model S.

Dessa regler om skattebefrielse av elbilar infördes av Norges regering på den tiden båda Norges biltillverkare tillverkade elbilar av låt oss snällt säga tvivelaktig kvalitet. Det är dock viktigt att komma ihåg att dessa skattebefrielser är permanenta – inte tillfälliga. Eller jo, efter 50 000 sålda bilar -eller senast år 2017- får Norges regering se över lagen. För att avskaffa momsbefrielsen för elbilar måste regeringen då aktivt ändra på lagen – vilket inte kommer att bli populärt. Framåt början av nästa år kommer det att ha sålts 50 000 elbilar – först då får regeringen agera.

Beslutar de att avskaffa momsbefrielsen kommer elbilars pris visserligen att höjas med 25% – men vara fortfarande jämförelsevis låga iom bilskatten på fossilbilar. Iom att bilskatten är utsläppsbaserad blir elbilar inte beskattade. Även om det värsta skulle inträffa skulle alltså Model S pris höjas till 580 000 NOK, men en enkel Volvo V60 skulle fortfarande kosta 403 800 NOK.

Märk väl att hittills har vi inte sagt ett enda ord om körning i kollektivfält eller gratis parkering. Dessa incitament för elbilar är nämligen minimala jämfört med moms- och skattbefrielsen. För att inte tala om att de påverkar endast bilköpare i Oslo – inte i resten av landet. Majoriteten av norrmän som köper elbilar struntar fullständigt om de skulle kunna åka i bussfil i Oslo – där de bor finns inga bussfiler, bara Volvo V60 som kostar lika mycket som en Tesla Model S.

Därför är det ganska så troligt att när 50 000 elbilar har sålts nästa år kommer Norges regering att avskaffa körning i kollektivtrafikfält och gratis parkering, men troligtvis behålla momsfritt på elbilar.

Det här med körning i kollektivtrafikfält har i Sverige på något konstigt sätt lyfts upp som om det skulle vara en enorm morot, men sanningen är att när norrmannen ska köpa ny bil och väljer mellan säg Tesla Model S och Volvo V60 har han följande val framför sig:

Tesla Model S 60kWh standard Volvo V60 T3 Kinetic
0-100 km/h 6,2s 9,6s
Sittplatser 5+2 5
Lastutrymme 894 L 430 L
Tanka fullt 55 NOK 1058 NOK
Pris 463 800 NOK 403 800 NOK

Inte är det att man får köra i bussfilen vid sitt nästa besök i Oslo som avgör precis.

 

Tagged , , . Bookmark the permalink.