Elbilar från NEVS?

NEVS_Panda

Elbilsfebern börjar sprida sig i Sverige. Allt som behövdes var ett svenskt företag som tillverkar (delar till) elbilar. Nyheten att NEVS ska börja tillverka elbilar har spridit sig som en löpeld i medierna. Visserligen hette NEVS National Electric Vehicle Sweden redan från dag ett, men månaderna och åren har gått utan att vi har hört några konkreta nyheter från dem.

Nu har dock kinesiska Panda New Energy Co., Ltd. beställt sammanlagt 150,000 elbilar från NEVS, baserade på gamla 9-3 sedanen. Dessutom 100,000 ”andra el-produkter” – vad nu det kan vara? Avtalet värderas till 100 miljarder kronor.

Om vi börjar med pengarna: 100 miljarder delade på 150,000 bilar skulle ge 670,000 kronor per bil. Siffran blir dock lite osäker pga de 100,000 ”andra elprodukter” som nämns, men om även de är elbilar (som tex tidningen Auto Motor & Sport påstår) skulle styckpriset komma ner till 400,000 kronor. Hur vi än räknar är det antingen uppblåsta siffror – eller väldigt högt pris per bil. Skulle bilarna säljas i Sverige skulle även moms tillkomma på priset till kund.

Vad är det då för bil som man får för de 400-670,000 kronor? Egentligen är det ganska så lite känt om NEVS 9-3 sedan. Den baserar sig på gamla SAAB 9-3, men är väldigt uppdaterad enligt NEVS. Dess yttre kaross behöver egentligen inte påminna särskilt mycket om gamla SAAB 9-3. Det är bara att bocka om lite plåt.

Flera medier blandar in NEVS ”prototyper” i rapporteringen, bilarna som de visade upp i fjol. Fast är man minsta lilla insatt i elbilar inser man att de var endast en propaganda-kupp från tillverkaren: de uppvisade bilarna hade helt enkelt utrustats med drivlinor från elbil-byggsatsfirman AC Propulsion. Ungefär som hemmabyggda elbilar. Bilarna hade inte ens regenerering vid inbromsning. De var verkligen bara till för att övertyga folk om att NEVS är på gång. De bilarna hade batterier på 37 kWh – det är inget som säger att slutliga versionen av NEVS 9-3 måste ha samma storlek på batteripacket. Tvärtom sa NEDS kommunikationschef Mikael Östlund när tidningen Elbilen i Sverige intervjuade honom i fjol att batteripaketet ”är i dagsläget 37 kWh, men det finns plats för mer. Bilen kommer att ha en räckvidd på 30 mil i serieversionen, då vi kommer att ha effektivare batterier.” Pratar vi om ”riktig” räckvidd -inga NEDS-fantasisiffror- bör bilen ha minst 55 kWh batterier för att komma så långt.

Så kan en elbil med 30 mils räckvidd som kostar någonstans kring 500-840,000 kronor inkl moms vara intressant – speciellt om några år? Bilarna ska levereras innan 2020 – något startdatum har inte angetts men borde inte hinna bli förrän tidigast år 2016? Det beror alldeles på vilken av priserna det blir, och när. En 30 mils elbil för 500,000 kronor inkl moms skulle vara en sensation idag – men samma bil för 840,000 kronor om tre år blir en total flopp. De efterföljande 4 modellerna som visades upp för några dagar sedan vet vi ännu mindre om så det är nästan inte ens värt att spekulera kring dem.

Några små detaljer som kan vara värda att dröja kring kan dock vara till exempel att laddkontakten kommer vara CCS. Kontakten är då rent mekaniskt kompatibel med Tesla Motors Supercharger stationer – och spekulationen är redan igång om den ”Europeisk men inte tysk” biltillverkare som Elon Musk berättade om är intresserad av att gå med i Supercharger-nätverket skulle kunna vara NEVS?

En annan intressant nyhet är att Trollhättanfabrikens produktionskapacitet uppges till 180,000 bilar – varav NEVS själva vill använda endast 120,000 av – resterande produktionskapacitet erbjuder de andra biltillverkare. Åter igen spekuleras det redan om Tesla, som skulle behöva tillverkningskapacitet i en europeisk elbilsfabrik när de ska börja tillverka Model 3 i stor skala. Sverige har dessutom unika fördelen att vi både tillhör EU-s inre marknad, och har EFTA-avtalet med viktiga elbilslandet Norge för tullfri export.

Vi önskar NEVS all lycka till och hoppas få se elbilar tillverkade i Trollhättan ute på våra gator!

 

Tagged . Bookmark the permalink.
  • http://fuiob.xyz gustavmagnusson

    Jag hoppas att NEVS har fixat en pekskärm till bilarna!

  • Oskar

    Det behövs bara pengar i massor utan problem i många år framöver, jag tvekar inte annars på att kompetensen att bygga bra elbilar finns i Sverige. Ska bli intressant och se om de får använda varumärket Saab. Vore roligt om så blir fallet, och att det blir en bra bil i slutändan!

    • http://teslaclubsweden.se Tibor Blomhäll

      SAAB har väl aldrig varit särskilt välkänt i Kina, så det varumärket spelar nog ingen större roll. Endast för bilarna de skulle försöka sälja utanför Kina skulle det göra nån skillnad. Om ens det, åren med misskötsel har solkat varumärket rejält.

  • JH

    9-3 är en mycket et gammal konstruktion , dessutom inte byggd för eldrift.luktar halvmesyr, men den duger kanske i Kina? Hoppas jag har fel.

    • Edvin Jacobsson

      Jag känner precis som du om tveksam optimering av gammla 9-3:an, men tror inte att ”det duger kanske i Kina”. De har ju faktiskt flera egna elbilsföretag.
      Jag hoppas av hela mitt hjärta att de har ”grävt djupt” i chassit för att anpassa den så mycket som möjligt, och sedan gör en helt ny start i den sanna SAAB-andan på de kommande modellerna.

      • JH

        Jag gillade alltid saab så jag hoppas att de har rätt inställning. Bensin konverteringar funkar inte 2017. Likaså måste laddningen vara löst. Får hoppas att de tagit rätt beslut.

        • Edvin Jacobsson

          Exakt! Håller helt med! Är 19 år och mina föräldrar har alltid kört SAAB. Vi hade tills för ett par månader sen 3 stycken.
          Konverterade bilar håller verkligen inte måttet. De slösar såå mycket utrymme. Bland annat Teslas ”frunk” är ju ett bevis på det.

          Jag hoppas verkligen att det är NEVS som vill gå med i deras laddnätverk! Det känns ju verkligen som att SAAB har tillräckligt förstånd för att inte använda sig av snigel-laddare, utan ansluta sig till ett vinnande koncept, speciellt nu när de inte har några egna pengar att bygga ett laddnätverk av.

  • Filip

    Som nån på formet sa så är de där 100 miljarderna uppdelat på mer än bara sjävla bilen, säkert service o frakt o andra kringtjänster så priset per bil kanske kan bli lågt trotts allt? . Dock låter det lite för bra för att vara sant.

  • Edvin Jacobsson

    Tesla har väl redan en fabrik i Europa?