Elbilsdagen i Karlstad

karlstad1

I lördags hade jag äran att få vara med som föreläsare på Elbilsdagen som Karlstads el- och stadsnät anordnade. De har fått i uppdrag av kommunen att installera 150 laddplatser till år 2020 varav 28 kommer att finnas på plats redan i år. Enligt en undersökning Karlstads el- och stadsnät gjort svarade 70% av de tillfrågade Karlstadsborna att de tror sig ha en elbil inom tio år. För att öka på kunskapsnivån om elbilar anordnades därför Elbilsdagen.

Redan idag har många Karlstadsbor åkt elektrisk fordon i form av elbussarna Karlstadsbuss har köpt in från engelska busstilverkaren Optare och som nu tyst susar runt i staden. Deras batteripack på 92 kWh ger dem ca 150 km räckvidd, bussarna laddas nattetid och snabbladdas när chaufförerna har rast varannan timme. Förutom avgasfri tyst gång har bussarna även luftkonditionering, WiFi och buss-TV för de 25 passagerarna (samt en rullstolsplats).

karlstad2

I lördags fick dock Karlstadsborna möjlighet att själv få ratta en elbil, de kunde titta på och testköra elbilar från BMW, Nissan, Tesla och Volkswagen. Bilden är tagen på eftermiddagen, mot slutet av eventet – på dan var det ibland svårt att se bilarna för all folk! Elbilsdagen blev en riktig publiksuccé, det märktes tydligt hur intresserade folk var!

forelasning

Själv var jag inbjuden att hålla föredrag om elbilsmyter – två gånger, för alla fick inte plats i lokalen trots att arrangören ställde in extra stolar. Jag gick igenom de vanligaste myterna om elbilar, att batterierna inte håller, att de inte kan användas på vintern, att de tar lång tid att ladda, att man inte kan åka långt, att elnätet inte tål belastningen, och så det där med långa avgasröret. För varje myt visade jag utredningar och siffror varför de inte håller. Karlstadsborna fick sig några skratt och samtidigt en helt annan syn på elbilar. Många kom fram och tackade efteråt.

Själv vill jag tacka och berömma arrangörerna för eventet och hoppas att flera städer och kommuner tar efter och anordnar liknande informationsdagar för sina medborgare!

 


TCS ett år sedan: Cykelmyten

Ett av elbilsmyterna är den om att batterier kan laddas bara 1000 gånger. Och därmed skulle komma att elbilars batterier är slut efter tre år. Vi vet ju att det är inte så, det finns massor med elbilar äldre än så – men varför? Artikeln om cykelmyten förklarar varför elbilar tål fler laddcykler än vad batterierna är specade till.

Tagged , . Bookmark the permalink.