Elbilsmarknaden 2017

Bolt

Chevrolet Bolt

Tesla Motors förväntas släppa sin Model 3 år 2017. Vad vet vi om den bilen, och vilka konkurrenter kommer den ha?

Tesla Model 3 är Tesla Motors högt emotsedda ”folkbil”. Det är på grund av den som Teslas aktiekurs är så hög som den är. Tesla Model 3 kommer att ha 32 mils äkta räckvidd, kosta från 350 000 kronor, och kunna snabbladdas gratis vid Tesla Motors Superchargers.

Tesla hoppas kunna presentera Model 3 första prototyp år 2016 och börja sälja dem 2017. Vad vet vi om vad övriga bilmärken planerar lansera som konkurrenter till den?

Audi har precis visat upp sin R8 e-Tron, en eldriven sportbil med 91 kWh batterier, 256 hästkrafter, 0-100 på 3.9 sekunder, och 45 mils räckvidd. Det enda vi inte vet om bilen än är priset – som dock verkar bli högre än Teslas nuvarande Model S. Någon direkt Tesla Model 3 utmanare har vi inte hört om från Audis håll – de försöker fortfarande hinna ikapp Model S.

BMW-s nya utvecklingschef Klaus Frohlich uttalade sig tidigare i månaden om att BMW inte kommer att släppa någon ny elbil förrän 2020. BMW i5 -en större elbil med bättre utrymmen, längre räckvidd och riktiga bakdörrar- är lagd på is. BMW i3 kommer dock eventuellt få bättre batterier om några år med bättre räckvidd eller lägre pris. (OBS, eller.)

Nissan däremot håller på att utveckla en Leaf med längre räckvidd, istället för dagens 15 uppemot 25 mil. Nya Leafen har bekräftats av Nissans VD Carlos Ghosn som på frågan ”ska ni släppa en Leaf med dubbel räckvidd snart” helt enkelt svarade med ett kortfattat ”Yes”. (Och på följdfrågan ”kan ni berätta mer?” med ett lika kort ”No”. :-) ) På en kundundersökning i fjol har dock siffran $34,000 förekommit, vilket skulle innebära en svensk pris kring 340,000 kronor inkl moms. Nya Leaf skulle då bli en direkt konkurrent till Tesla Model 3, med liknande pris och i alla fall jämförbar räckvidd (25 mil mot Teslas 32). Det Nissan saknar är dock gratis tillgång till ett världsomspännande nät av snabbladdare – men det har spekulerats i att de är inte helt främmande till tanken att köpa in sig i Teslas Superchargernät.

Chevrolet Bolt slog ner som en bomb i bilsalongen i Detroit för två månader sedan. Bolt sägs få 32 mils räckvidd, precis som Tesla Model 3, men blir något dyrare $37,500 (dvs ca 375,000 kronor inkl moms). Och även GM saknar världsomspännande nät av gratis snabbladdare.

Volkswagen satsar hårt på att släppa elektriska versioner av sina ”vanliga” bilar. Både Volkswagen Up, Golf och nu snart Passat har fått varianter med elektriska drivlinor. Volkswagens utvecklingschef Dr Heinz-Jakob Neusser förutspår att deras VW e-Golf kommer att ha uppemot 30 mils räckvidd kring 2017. Ifall den då också kommer kosta kring 375,000 kronor är än så länge okänt.

BYD E6 är den mest kända av en lång rad av kinesiska elbilstillverkare. Till skillnad från de andra bilarna i den här listan kan BYD E6 redan köpas idag – om än i ytterst begränsad antal. Nuvarande priset $52,000 hoppas BYD få ner till $35,000 när deras motsvarighet till Tesla Motors Gigafabrik körs igång. BYD E6 har 60 kWh batteripack och 30 mils räckvidd.

Övriga tillverkare då? Volvo, Mercedes, Toyota, mm? De verkar satsa på hybridbilar, men inte på rena elbilar. Toyota har uttalad mål att satsa på vätgasbilar. Volvo har inte plats för tillräckligt med batterier i sin nya bottenplatta för att kunna tillverka rena elbilar.

NEVS sägs vilja tillverka elbilar i Sverige. Deras enda uppvisade ”prototyp” hittills har dock varit en SAAB där de plockat ut bensinmotorn och stoppat in en helt vanlig amatörbyggsats elmotor och batterier. Knappast så deras slutliga produkt kommer bli – om tillverkningen någonsin kommer igång.

Som synes kommer Tesla ha ett antal konkurrenter från Nissan, Chevrolet, Volkswagen och BYD när de släpper Tesla Model 3 år 2017, som kommer att ha om inte samma så i alla fall jämförbara pris och räckvidd. Men då ska man inte glömma två saker: volym och laddning. Bortsett från BYD och möjligtvis Nissan håller inga andra biltillverkare på att bygga batterifabriker. Och utan massor med batterier att tillgå går det inte att bygga massa elbilar. Små serier visst, men ingen stor volymproduktion. Och ingen av tillverkarna verkar satsa på egna nät av gratis snabbladdstationer – sånt som Teslas köpare redan idag njuter av. Det blir svårt att sälja en konkurrerande elbil ens till samma pris om den inte kan laddas lika snabbt och enkelt vid långresor som Teslas bilar kan.

 


TCS ett år sedan: Gratis är gott

För exakt ett år sedan berättade vi om Reed, som har en Tesla Model S som han aldrig har betalat ett enda öre för elen han laddar den med.

 

 

Tagged , , , , , , , . Bookmark the permalink.
  • Elputte

    Tror att den som sväljer stoltheten och går med i Teslas laddnätverk kommer att få en stor fördel gentemot konkurrenterna. Tänk om tex BYD som redan idag kan köra emellan olika supercharger skulle gå med? Vad skulle övriga seriösa ev-tillverkare tänka? Spännande 2017 som sagt.

    • vigge50

      Tänkte det samma, tänk om Nissan går med Tesla, då kommer det verkligen bli en stor och utbred standard och alla som står utanför kommer få svårare att konkurrera. BMW var i förhandlingarna men hoppade av, skulle slå hårt mot dem om Nissan gick med och dem är kvar utanför. Och andra sidan verkar dem inte ha några stora planer på att bygga en bil som behöver dem de kommande åren.

  • besser_wisser

    Litt tidlig i 2017 men fremtidens EL-biler kommer også til å hete Apple og Google. De har liksom Tesla ingen fossil drivlinje å ta hensyn til.

    • Elputte

      Sant eftersom de inte har byggt upp sin verksamhet med inkomster ifrån reservdelar etc.