EXKLUSIVT: Tesla Mobile Service

Servicebil

Tesla Club Sweden har fått exklusiv inbjudan från Tesla att följa med en utav deras servicebilar ut på kundbesök.

Som vi rapporterat om förut har Tesla börjat med hembesök, mobila servicebilar som åker ut till kunder och lagar deras bilar hemma eller på jobbet. För mindre fel ska kunden inte behöva köra iväg till en verkstad för att få sin bil lagad, utan Tesla skickar ut en servicetekniker till kunden istället. Tesla hade lanserat mobila servicebilar först i USA, men nu har de kommit till Sverige också.

Servicebil3

Kunden servicebilen besökte idag hade problem med sin laddlucka. Efter drygt 11,000 körda mil hade den motoriserade luckan börjat bete sig konstigt, ville inte stänga sig när den skulle men öppnade och stängde sig sporadiskt när den inte skulle det. Efter att kunden felanmält luckan loggade Tesla in via fjärråtkomst till hans bil och kontrollerade loggarna. Bilen loggar alla händelser i sitt dataminne och där kunde teknikerna se laddluckans konstiga beteende och kunde även härleda felet till en trasig sensor i luckmekanismen. Innan de ens hade sett bilen kunde de med ganska stor säkerhet komma fram till vad felet var och besluta om åtgärd: byte av laddlucka. Efter att ha hämtat ut en ny laddlucka kunde servicecentret ringa kunden och fråga ifall han ville komma in med bilen – eller om en tekniker ska åka ut och byta på plats?

Tesla bad mig här betona extra noga att det är de som avgör ifall en bil kan lagas på plats ute hos kund eller om den måste komma in på verkstad! Det är många faktorer som avgör ifall Tesla bedömer att de kan laga felet på plats. De måste känna sig säkra efter att ha fjärrdiagnostiserat bilen att de vet vad felet är – och vara dessutom säkra på att felet inte kan vara något annat. De vill helst inte felsöka på plats och kanske komma fram till att det är en annan reservdel som behövs – som de inte har med sig. Dessutom ska kunden ha sin bil stående i ett garage (speciellt nu på hösten och vintern) och en ledig tekniker ska ha öppning i sitt körschema den avsedda dagen. Det är bara om allt klaffar som Tesla kan besluta om hembesök.

Just nu erbjuder Tesla hembesök endast som en lokal service i Storstockholm, Göteborg och Malmö. De svenska servicebilarna betecknas som en begränsad testverksamhet av Tesla. I Stockholm finns det två Mobile Service Model S och två Ranger transportbilar, i Göteborg och Malmö finns det en Model S och en Ranger. De vill testa om konceptet håller även under svensk vinter innan de inför lösningen i större omfattning.

Servicebil6

Kravet på att bilen som ska lagas står i garage är naturligtvis på grund av det svenska vädret. Förutom att serviceteknikern ska slippa bli blöt i regnet eller frysa på vintern vill Tesla inte heller att tex regn faller inuti en isärskruvad bil. Även den dagen vi fick följa med regnade det, så teknikern backade in servicebilen mot kundens garage så han kunde komma åt sina verktyg.

Servicebil1

Servicebilen har fått sina bakstolar borttagna och rack med verktyg monterade. Väskan som balanserar på kanten är ”utryckningsväskan” som innehåller de vanligaste verktygen såsom skruvmejslar mm. Nästan som en doktorsväska teknikern kan ta med sig.

Servicebil2

I de utdragbara hyllorna finns mer sällan använda verktyg, och dagens reservdelar. Teknikern har med sig endast de reservdelar som behövs för den dagens arbeten. Bilarna släpar inte runt på reservdelslager. Det är bland annat därför det är viktigt att Tesla är säkra på vilka delar som behöver bytas på en trasig bil. Längst till höger skymtar kompressorn som kan ge tryckluft till tryckluftsverktygen och även pumpa däck.

Servicebil4

Efter att ha demonterat bakljuset inifrån kan teknikern nu ta bort den trasiga laddluckan. Luckan, dess motor och sensorer bildar en kompakt enhet som är fäst i bakljusmodulen. Med flinka fingrar lossar teknikern den gamla luckan, hämtar den nya från servicebilen och fäster den på plats.

Servicebil5

På några minuter är den nya laddluckan monterad (syns att den är splitterny, inte dammig som resten av bilen) och bakljusmodulen tillbakamonterad. Nu sätter sig teknikern i bilen och kopplar upp en laptop till bilens centraldator. Två viktiga moment utförs: dels registreras den nya delen till bilen. Bilens dator håller reda på serienumret på alla anslutna moduler, byts en måste nya serienumret registreras. Sedan kör teknikern igång ett test- och kalibreringsprogram. Laddluckan öppnas och stängs ett antal gånger medan datorerna kollar att allt fungerar bra. Teknikern berättar att Tesla har särskilda testprogram till alla bilens komponenter som ska köras efter att man bytt dem. Laddluckan passerar testet så jobbet avslutas genom att montera tillbaka innerväggen i bagageutrymmet som lossades för att kunna komma åt bakljusmodulen inifrån.

Servicebil7

Allt som allt tog jobbet en dryg halvtimme – eller skulle tagit så långt om teknikern fått arbeta ifred utan att jag ständigt avbröt honom med frågor. Tesla delar in servicejobb i olika tidskategorier: ludicrous (japp, små grejer som kan fixas på nån minut heter så), fast lane, kategori 2 och kategori 1. Dagens jobb med laddluckan var ett ”fast lane” jobb som ska ta mindre än en timme att fixa. De mobila servicebilarna är tänkta att ta hand om ludicrous och fast lane jobb – medan de mer tidskrävande kategori 1 och 2 jobben kräver fortfarande verkstadsbesök. Även jobb där bilarna ska lyftas upp. Servicebilen har domkraft med sig så hjulbyte och liknande kan de utföra, men inte byta däck och balansera hjulen. Gränsen går ungefär vid bromsklossbyte. Väldigt många kunder har dock problem med relativt enkla saker: nån lucka som kärvar, eller dörrhandtagen, eller smådelar som behöver bytas. Tesla räknar officiellt med att uppemot 80% av alla fel kan åtgärdas ute hos kund.

För lite mer krävande jobb har Tesla även några ”ranger” skåpbilar i sin serviceflotta. De svenska skåpbilarna är (än så länge) inte lika välutrustade som deras amerikanska motsvarigheter som kör runt med full verkstadsutrustning. Men de har en annan finess som de i soliga Kalifornien saknar: ett utfällbart regnskyddsmarkis. Genom att parkera bredvid bilen som ska lagas och fälla ut markisen kan serviceteknikern arbeta under ett visst rudimentärt regnskydd. (Hjälper inte mycket om det blåser dock, eller är kallt.) I Sverige används skåpbilarna när någon mer skrymmande del ska bytas på en bil, som till exempel säten. (Pinsamt nog är skåpbilarna dieseldrivna, så Tesla föredrar skicka de mindre Model S bilarna så ofta de kan.)

Servicebil8

Världens snabbaste servicebil? Tesla har tagit gamla demo- och lånebilar och byggt om dem, så bilen teknikern körde hade 21-tumshjul, röda bromsok och kolfiberspoiler :-)

När nyheten om mobila servicebilar kom var några oroliga om effektiviteten. Visst är det skönt för kunder att slippa åka till verkstad – men blir det inte väldigt ineffektivt och dyrt för Tesla att köra runt sina tekniker till kund istället? Inte enligt Tesla själva. Nu under inkörningsperioden får teknikern cirka tre kunder per dag att besöka. Skulle samma tekniker tagit hand om samma fel på verkstad skulle han kanske ha hunnit med fem bilar på en dag. För även där måste bilarna köras in i verkstaden innan de kan sätta igång, och köras ut efter arbetet. Och tvättas efteråt. Tesla brukar lämna tillbaka lagade bilar nytvättade till sina kunder. Sånt slipper man om man är ute på plats. ”Tidsförlusten” för att teknikern ska köra ut till kund är därför mindre än man skulle trott.

Teknikerna som åker runt till kunderna är samma tekniker som jobbar på serviceverkstäderna – Tesla har inte skapat några speciella ”ranger tekniker” i Sverige (än, iaf). Det är dock de mer erfarna som åker ut till kunder, de som kan klara eventuella komplikationer på plats. Teknikerna roterar mellan att jobba i verkstaden eller åka ut med bilarna. Det är en annorlunda upplevelse att besöka kunderna även för teknikerna. Vissa kunder står och tittar nyfiket på, vissa bjuder dem på kaffe – och efter varje besök måste teknikerna kolla extra noga att de inte glömmer kvar några verktyg på plats. Många gånger är det dock till kundens arbetsplats de åker ut till, parkeringsgaraget på något företag – och där öppnar kunden bara bilen och rusar iväg på möte sen.

Rent tekniskt behöver kunden inte ens vara i närheten av bilen då arbetet utförs. Kunden kan låsa upp bilen via sin Tesla-app. Men i så fall måste pappersarbetet ha klarats av innan på grund av juridiska skäl – kunden måste skriva på fakturan och godkänna arbetet. Förbipasserande är heller inte vana att se någon skruva på en bil i ett parkeringsgarage, Teslas tekniker har redan fått konstiga blickar och fått förklara att de lagar bilen, inte försöker stjäla den :-)

Den servicenivån Tesla nu kan erbjuda sina kunder är helt enastående i bilvärlden. Att man slipper åka in till verkstad med allt trassel det innebär, utan kan få teknikern åka ut på hembesök har hittills varit endast några få extremt exklusiva bilar förbehållna. Men Tesla kan erbjuda mer än så för teknikern behöver inte börja sitt jobb med att felsöka hos kund – det hade han ju gjort trådlöst redan innan han åkte.

Kunder som har fått sina bilar lagade på plats är helt lyriska. ”Teknikern kom exakt på utsatt tid, visste exakt vad problemet var och lagade den på nolltid” berättar en av Teslas kunder. ”Jag kunde jobba som vanligt… Teslas innovation höjer åter igen nivån av kundservice till helt nya höjder.”

Och historien kunden berättade för mig medan teknikern bytte hans laddlucka är ännu mer fantastisk. En dag fick han problem med fläkten i sina ventilerade säten. Den gick inte att starta, eller så fläktade den mer på nivå 1 än nivå 3. Han ringde in felet till Tesla som bad att få återkomma. När Tesla sedan ringde upp honom bokade de inte in tid för verkstadsbesök, eller ens bokade tid för hembesök av servicebil.

De sa bara ”testa om det är bättre nu”.

Tesla hade nämligen fixat hans fel via den trådlösa uppkopplingen!

Tagged , . Bookmark the permalink.