Falcon Heavys dilemma

That’s it! I’m outahere!

Nu när SpaceX så fantastiskt demonstrerat sin Falcon Heavy rymdraket uppstår frågan: ”OK… så vad ska vi ha den till?”

SpaceX har nämligen ett stort problem med Falcon Heavy: den har redan innan den flugit blivit utkonkurrerad – av SpaceX.

När Falcon Heavy först började planeras av SpaceX år 2011 kunde deras Falcon 9 raket skjuta upp 10 ton till LEO, Low Earth Orbit. Ju högre upp du sedan ville skicka något desto mindre massa fick den ha. Skulle satelliten till geostationär bana på 35,000 km höjd (eftertraktad för bla TV-satelliter då de till synes står stilla på samma ställe ovanför jordytan) räckte första Falcon 9 lyftkapacitet över huvud taget inte till. Då kom idén till Falcon Heavy, som skulle kunna lyfta tynga satelliter även till geostationär bana.

Men redan 2013 kom en förbättrad version av Falcon 9, version 1.1 som via förbättringar av Merlin-raketmotorerna kunde lyfta 13 ton till LEO, och kunde därmed även leverera mindre satelliter till geostationär bana. Genom ständiga uppdateringar kan dagens Falcon 9 FT (Full Thrust) raket leverera hela 23 ton till LEO – eller över 8 ton till geostationär bana.

Första satelliten som originalt planerats skjutas upp med Falcon Heavy var just en 6 tons Inmarsat kommunikationssatellit. Men när Falcon 9 FT debuterade valdes den istället, satelliten sköts upp ovan en Falcon 9 FT istället för att fortsätta vänta på Falcon Heavy.

Det behövs inte längre en Falcon Heavy för att skjuta upp satelliter till geostationär bana. Det som istället hände var att på samma sätt Falcon 9 blev mer och mer stark med åren blev även Falcon Heavy, som ju baseras på samma raket även starkare och starkare. Nu kan den leverera hela 26 ton till geostationär bana… fast det finns ju inga sådana monstersatelliter att skjutas upp. Trenden på satelliter är snarare tvärtom, med ökande miniatyrisering och minskande vikt.

FalconHeavy

Så här står vi idag, med en Falcon Heavy som ska kunna skjuta upp monstruösa laster till rymden, 63 ton till LEO eller 26 ton till geostationär bana – utan några som har några sådana monsterlaster att skjuta upp. Det är först när det finns en möjlighet, en färdig raket som företag kan våga börja utveckla rymdstationer och satelliter i den viktklassen. Ingen vågar chansa och utveckla en satellit som kostar miljoner och är för tung för att skjutas upp med befintliga raketer. Det kommer dröja flera år tills det finns färdiga grejer att skjutas upp.

Lösningen tills dess är att samåka flera satelliter per uppskjutning. Istället för att använda 3 separata Falcon 9 uppskjutningar för att skjuta upp var sin satellit kan man använda en Falcon Heavy för att göra jobbet. Fördel? Kanske något lägre pris. Nackelar? Många, bland annat ökad risk med ny teknologi, alla satelliterna måste till snarlika banor, etc.

Falcon Heavys största användningsområde kan istället bli interplanetära rymdresor. Den kan leverera 16 ton till Mars, över 3 ton till Pluto – långt mer än andra idag tillgängliga raketer. Fast åter igen – innan den kan skjuta upp så tunga laster till planeterna måste de lasterna byggas. Och ingen vågat börja bygga tunga interplanetära rymdsonder innan de visste med säkerhet att det finns raketer som kan skjuta upp dem. Lite av ett Moment 22 som kommer fördröja verklig användning av Falcon Heavy flera år. Månraketen Saturn V hade inte det problemet på 1960-talet – den var ju framtagen för att lyfta månlandaren upp i rymden, de behövde inte leta efter kommersiell last att använda raketen till (Saturn V har heller aldrig använts till någon kommersiell satellituppskjutning).

BFRsize

SpaceX har mer eller mindre erkänt att Falcon Heavy var ett misstag, de borde ha koncentrerat sig på BFR (som påstås stå för Big Falcon Rocket även om alla vet att förkortningen egentligen står för Big F*cking Rocket) från början. Som ska kunna leverera inte rymdsonder på 16 ton till Mars utan rymdfarkoster med människor ombord på 50 ton. Ytterligare en fördel med den raketen är att SpaceX tänker där bygga hela systemet själva, inklusive själva rymdfarkosten, så så snart BFR är färdigbyggd har den en färdig last den kan lyfta upp till rymden. Sedan kan aktörer -allt från satellitbyggare till astronauter till folk som vill ha ett exotiskt semestermål- hyra delar av utrymmet i BFR rymdskeppet.

SpaceX kommer troligtvis fortsätta använda Falcon 9 till de flesta av deras kommersiella uppskjutningar, nu när den är så oerhört mycket bättre än dess första inkarnation var. De kommer dock försöka få till några Falcon Heavy uppskjutningar per år, med flera små satelliter ombord. Inte för att det blir bättre så, utan för att visa att Falcon Heavy fungerar och folk ska våga utveckla tunga satelliter och rymdstationer som endast Falcon Heavy har tillräckligt kraft för att lyfta upp i rymden. Raketen måste först visa sig vara kapabel innan folk kan börja räkna med den och designa laster lämpade till dess riktiga förmågor.

RedDragon

Men vi ska inte glömma en viktig sak Falcon Heavy har gjort igår: den har öppnat dörren till månen och planeterna igen!

Få människor tänker på det men fram till igår hade mänskligheten inga raketer tillräckligt kraftfulla för att åka till månen, Mars eller de andra planeterna med. Senast vi hade sådan kapacitet var 1973 när sista Saturn V raketen sköts upp. Trots alla våra teknologiska framsteg har vi sedan dess varit fångna i vår egen planets gravitationella brunn. Vi kunde endast skicka iväg små lätta robotfordon – och skulle de till Mars eller andra planeter behövde de få gravitationell skjuts på vägen via intrikata årslånga omvägar i solsystemet.

Med Falcon Heavy kan vi nu för första gånger på årtionden skicka iväg flera ton tunga rymdskepp -tillräckligt stora för att människor ska få plats i dem- till månen igen. Eller till Mars och de andra planeterna raka vägen, utan omvägar. Falcon Heavy kan skjuta iväg SpaceX Dragon rymdkapsel till Mars – det finns till och med planer på att göra det. En annan spektakulär mission kan bli den privata rymdturisten som vill åka månen runt med Falcon Heavy och Dragon kapseln.

Vi kommer se många spektakulära expeditioner som kommer starta ovanpå Falcon Heavy – om några år. De flesta av de laster raketen kommer skjutas upp har inte ens börjat byggas än. Just nu sitter väl beslutsfattarna i mötesrum och godkänner startordern, nu när det finns tillräckligt stora raketer att skicka upp grejerna med.

Men så när de projekten är färdiga, färdigbyggda, redo att skickas upp – kommer de verkligen stiga mot himlen ombord Falcon Heavy, eller kommer de bli en del av lasten i en BFR uppskjutning?

Bookmark the permalink.
  • Bo Westerlund

    Men sa inte Elon att dom ”försökte” lägga ner utvecklingen av Heavy flera gånger (det var ju mkt mer krångligt än att ”bara” strap three F9 together) men att dessa försök stoppades av kunderna som verkligen ville använda den. Men det kanske inte är satelliter som avsågs med det.

    • JH

      Finns en rad kunder som nog vill kunna maxa den. Bigelow tillexempel.

  • sesundbackl

    Spännande!

  • Edvin Jacobsson

    Såg ni förresten att de visade samma raketsteg på båda de nedre videorutorna fast de sa att det var två olika?

    De har nu försökt dölja sitt misstag genom att klistra över det andra raketsteget i den nedre högra rutan.

    Ser ni vita texten i endast den rutan? Den är en inspelad video, inte live! https://uploads.disquscdn.com/images/0b8f79db03cf598663b0ae4427c31aa5cb2c9eda983413e674e109a24c04351f.png

    • Lars Hildén

      Alltid lika roande att läsa sådana kommentarer. Jorden är platt också eller? Hört vissa påstå att videon från marken på när raketerna landar skulle vara inspelad baklänges så att röken som uppstår istället skulle sugas in i raketerna när de åker iväg.

      • Edvin Jacobsson

        Du kan få tro vad du vill, men jag såg uppskjutningen live. Då såg det annorlunda ut. De två nedre rutorna visade av misstag samma raketsteg dubbelt. Det har dom i efterhand fixat till genom att redigera videon. Snacka inte skit.

        • Lars Hildén

          Såg du en inspelad video live? Jag och många andra tittade på den riktiga live-sändningen.

          • Edvin Jacobsson

            Spela inte dum. Jag såg livesändningen på SpaceX YouTube-kanal. Ett tag efter uppskjutningen laddade dom upp den som en vanlig YouTube-video men de hade då redigerat den. Med ovan nämnda ändring.

          • Lars Hildén

            Du tror alltså på fullaste allvar att de inte landade två raketer samtidigt? Att alla videos är fake? https://youtu.be/Z_kfM-BmVzQ

          • Edvin Jacobsson

            Nej!!! Självklart landade de två raketer (nästan) samtidigt. Du läser ju inte vad jag skriver! De råkade sända video från ena raketsteget i båda rutorna istället för en video från varje raketsteg… Det rättade dom till i efterhand… Är du 12 år eller?

          • Lars Hildén

            Du får tro vad du vill, men uppskjutningen var live.

          • Edvin Jacobsson

            Omg. Jag ger upp. Trolls som du borde inte få vara här.

          • Lars Hildén

            Även jag och mina vänner och kollegor kollade som sagt på live-sändningen. Om nan tittade till slutet så ser man en raketmotor i den ena feeden, inte den andra så var ganska tydligt att det inte var samma.

          • Edvin Jacobsson

            Jämför landningen av förstastegen i dessa videos. Den övre är vad som visades live och den undre är den SpaceX laddade upp efteråt.

            Notera att en landningsplatta har SpaceX-logga med grön bakgrund medan andra plattan har grå bakgrund.

            https://youtu.be/sB_nEtZxPog
            https://youtu.be/wbSwFU6tY1c

          • Linus

            Lars vakna till nu och läs vad Edvin skriver. Även jag och kompisarna som kollade live såg att det var exakt samma video i båda rutorna. Det gick även se misstaget efteråt då originalklippet låg kvar ett tag på tuben. Men nu har dom rättat till det.

    • Johan Gustavsson

      Och då såg du inte att dom klippte in när noskonen försvann runt Roadster? Den missa dom med i sändningen.

      • Edvin Jacobsson

        Nä, jag kollade bara landningen igen :)

  • Kalle Centergren

    Nej falcon heavy kommer inte att skuta upp meniskor, elon sa igår att de inte tänker klassa den för transport av meniskor. Så ingen bemannad dragon på den.

  • G F

    En bra anledningen att välja Heavy, är ju att det blir halva fraktkostnaden per Kg. Elon nämnde 62M för 9:an och 90M för Heavy. Det finns ytterligare minst fyra betalande Falcon Heavy i deras ”launch manifest” på SpaceX hemsida http://www.spacex.com/missions bland annat US. Air Force (STP-2) som förmodligen har något de länge velat men inte kunnat få upp. Heavy har ju varit känd sedan flera år så det är säkert inte bara de som smitt planer, för de möjligheter som öppnas upp nu.

    Bra artikel Tibor fast Saturn V var faktiskt en Marsraket. Det är inte många som känner till att Saturn V konstruerades av Nazitysklands von Braun (mannen bakom Hitlers V1 o V2 raketer som spred sträck i London under WW2). För detta fick han USA:s finaste medalj av Kennedy. Han konstruerade även USA:s ballistiska kärnvapen raketer Men von Brauns dröm var inte att åka till månen (det var Kennedys). Bruns dröm var att resa till Mars och precis som Elon så nöjde han sig inte med att bara drömma. Han räknade på och konstruerade en raket för ändamålet. Han skrev till ock med en bok om det ”Das Marsprojekt” redan 1952. https://en.wikipedia.org/wiki/The_Mars_Project
    Därav kom det sej att Saturn V inte var en månraket det var von Brauns sätt att förverkliga sin dröm att bygga en Mars raket (fast den aldrig kom dit). Många har frågat sej varför USA byggde en sådan överdrivet stor raket för projektet (detta var anledningen). Saturn V var ju mer i klass med planerade BFR i kapacitet.