Fler Model 3 snabbare

Event7

Tesla Motors har länge hävdat att de planerar tillverka 500,000 bilar per år år 2020 – ett ambitiöst plan som många ställde sig tvivlande till. Skulle Tesla Motors verkligen kunna tiodubbla sin produktionskapacitet på endast fem år?

Därför slog Tesla Motors senaste kvartalsrapport ner som en bomb: med anledning av de över 400,000 förbeställningar av Tesla Model 3 tänker de skynda på sina planer och nå produktionsmålet redan 2018! Tillverkningstakten ska nå 10,000 bilar i veckan (som motsvarar 500,000 per år) redan i slutet av 2018 – om mindre än 3 år!

Detta innebär också att det inte längre handlar om bara några dussin bilar de ska tillverka i slutet av nästa år, som många trodde. Elon Musk uppgav i telefonkonferensen efter kvartalsrapporten att han hoppas de ska kunna tillverka 100-200,000 Tesla Model 3 redan nästa år!

Som deadline för underleverantörer sattes första Juli nästa år. Betyder det att produktionen av bilar kan sätta igång då? “Of course not” enligt Elon Musk. Några av de tusentals detaljerna i bilen kommer säkert bli försenade – men då vet de var de ska sätta in extra resurser och kanske rentav tillverka de delarna själva för att få igång produktionen snabbt. Riktiga produktionsstarten blir alltså senare, men målet är satt till dryga 13 månader från nu. Största utmaningen blir för underleverantörerna att anpassa sig – de är vana vid minst dubbelt så långa ledtider från övriga biltillverkare.

För att få igång volymtillverkningen så snabbt behövs Tesla Motors fabrik i Fremont byggas om redan nu. Produktionen ska planeras, maskiner ska köpas in, tillverkningslinor byggas, arbetare anställas. Gamla NUMMI-fabriken som Tesla köpte hade just 500,000 bilar som produktionskapacitet när den tillverkade Toyota-bilar på 90-talet. Tesla Motors nästa mål på en miljon bilar per år år 2020 kräver dock flera fabriker, i olika världsdelar.

De accelererade produktionsplanerna kräver även en snabbare utbyggnad av Gigafabriken som ska tillverka bilarnas batterier. Dagens byggnad är endast en sjättedel av den planerade fabriken år 2020 – nu måste även den fabriken byggas färdigt dubbelt så snabbt.

Alla dessa nya fabriker och forcerade produktionsplaner kommer dock att kosta mer än planerat. Tesla Motors tvingas överge sina planer på lönsamhet i år som de siktat på och istället ta in mer kapital via nyemissioner och lån.

Det som driver dem, det som tvingar dem rusa fram i rekordfart är den massiva volymen av beställningar av Model 3. Kön av köpare började bli så lång att det skulle ha tagit år att beta av enligt de gamla planerna. Tesla riskerade få frustrerade kunder som inte orkade vänta utan skulle valt andra bilar. Med de nya produktionsmålen kommer alla som hittils beställt Model 3 få sina bilar 2018.

Om planerna håller.

Enligt Elon Musk är den slutliga designen av Tesla Model 3 klar om 6-8 veckor. Ledmotivet för designen av bilen är enkelhet och lättproducerbarhet. Utvecklarna samarbetar med fabriken på ett helt annat sätt nu än för tidigare modeller. Tesla Motors verkar äntligen ha lärt sin läxa att KISS = Keep it simple, stupid. Själva drivlinan av bilarna är redan helt färdigutvecklad, bilen jag fick teståka 31 Mars hade redan produktionsmässig drivlina.

Tesla Model 3 kommer bli en helt underbar bil. Enligt det vi hört igår kommer den dock bli mer konventionell än vad många trott. Fullt autonom autopilot, större omdesign från den uppvisade bilen, och andra mer exotiska förslag hinns helt enkelt inte med om produktion ska komma igång om bara 13 månader.

Tagged , . Bookmark the permalink.